Poslední pracovní den tohoto týdne jsme měli naprosto jedinečnou možnost zúčastnit se vůbec prvního oficiálního představení nové Camry v České republice. I když se toto auto začne vyrábět až za několik měsíců, k dispozici jsme měli ručně skládaný předprodukční automobil, který sice bude odpovídat 1:1 reálnému vozu, díky ruční práci je však jeho hodnota mnohonásobně vyšší. S jakými pocity jsme tedy odcházeli domů?
Na úplném začátku vám však musíme vysvětlit, proč o Toyotě Camry mluvíme jako o legendě - tohle auto je tu s námi již 36 let! Bohužel pro Evropany Camry až tak známá není, v roce 2004 se zde přestala prodávat z důvodu přísnějších emisních limitů. Prodejní čísla však hovoří jasně - na ostatních kontinentech je Camry nejoblíbenějším a neprodávanějším sedanem vůbec. S jakými kartami se tedy po letech vrací zpět do Evropy? A proč si myslíme, že oblíbeným sedanům střední třídy tohle auto pořádně zatopí?
Toyota Camry bude totiž nabízet nejvíce prostoru i komfortu ve své třídě. I když by se to nemělo příliš říkat, Camry je v podstatě shodná s Lexusem ES, který je pouze nabízen pod prémiovou značkou. Evropská verze Camry bude mít navíc propracovanější podvozek a odpružení, než verze distribuované na ostatní kontinenty - Evropský zákazník je hold náročnější, než ti ostatní. Camry spadá do segmentu D, kde na ní čekají oblíbení konkurenti v podobě VW Passat a Škoda Superb. Jak si stojí Camry ve srovnání s těmito stálicemi?
Je potřeba si uvědomit, že hlavní konstruktér Masato Katsumata jistě neměl v plánu navrhnout takové auto, které by zlikvidovalo evropskou konkurenci. Camry se bez evropského trhu obešla 14 let, nicméně nyní Toyota cítí mezeru na trhu, kterou by mohla zacelit. I když v neprospěch hovoří pouze jedna karosářská varianta - sedan, hlavní výhodou by mohlo být dokonalé načasování z hlediska pohonné jednotky. Evropský trh segmentu D totiž v tuto chvíli stojí na naftových vozech koncernu VW, zájem o diesely však v posledních letech upadá, což není jen osobní dojem, ale statisticky podložený fakt. V takovou chvíli pak může hybridní Camry působit jako dokonalé řešení.
Výhradně hybridní
K dispozici bude jediná pohonná jednotka, kterou je benzinový hybridní pohon 2,5 e-CVT 4. generace. Celkový výkon hybridní soustavy je 160 kW (218 k) a slibuje opravdu reálnou spotřebu 4,2 až 4,3 litru. Toyota slibuje, že všechny neduhy předchozích hybridních motorů jsou zde odstraněny - reálná spotřeba už je příjemná i na dlouhých trasách, stejně jako zvuk, který motor produkuje. Navíc tato hybridní jednotka nabízí nejvyšší termodynamickou účinnost a možnost udržovat v čistě elektrickém režimu rychlost až 125 km/h.
Srovnání s konkurencí
Ve všech dostupných parametrech pak působí nová Camry lépe, než ostatní vozy střední třídy, například oproti Passatu je o 12 cm delší a prostor na zadních sedadlech je opravdu velkorysý. S kufrem o objemu 524 litrů pak zapadá Camry spíše do průměru, pokud ji budeme srovnávat s ne-hybridními vozy. Co máme u japonských vozidel však opravdu rádi je fakt, že Camry bude v dané cenové hladině vždy lépe vybavená, než konkurenční vozy. Nejvíce pak oceňujeme, že jsou všechny bezpečnostní systémy součástí základní výbavy!
Cenová politika
Nová Camry se začne vyrábět v únoru příštího roku a na silnicích ji začneme vídat od přelomu dubna a května. Nabízena bude ve třech výbavových verzích (Comfort, Prestige a Executive) v cenové hladině 920 000 až 1 050 000 korun. V nejvyšší výbavě nebude chybět 12" Infotainment, čistička vzduchu Nanoe, JBL audio systém o výkonu 800 wattů a VIP prostor na zadních sedadlech. Pro Toyotu pak mluví především propracovaný hybridní pohon, elegance, bezpečnost a nejvyšší příčky spolehlivosti.
Absolutní topem je však cenová nabídka, která bude určená pro firemní odběratele, kterými je tento segment tvořen z 93%. Právě pro ně bude nová Camry Prestige (950 000 korun) nabízená za zvýhodněnou cenu 670 000 bez DPH, což je opravdu bezkonkurenční nabídka. Uvidíme tedy, jak se Toyotě podaří naskočit do rozjetého vlaku. S klidným svědomím však můžeme říci, že z jejich strany pro to udělali maximum.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.