Poslední pracovní den tohoto týdne jsme měli naprosto jedinečnou možnost zúčastnit se vůbec prvního oficiálního představení nové Camry v České republice. I když se toto auto začne vyrábět až za několik měsíců, k dispozici jsme měli ručně skládaný předprodukční automobil, který sice bude odpovídat 1:1 reálnému vozu, díky ruční práci je však jeho hodnota mnohonásobně vyšší. S jakými pocity jsme tedy odcházeli domů?
Na úplném začátku vám však musíme vysvětlit, proč o Toyotě Camry mluvíme jako o legendě - tohle auto je tu s námi již 36 let! Bohužel pro Evropany Camry až tak známá není, v roce 2004 se zde přestala prodávat z důvodu přísnějších emisních limitů. Prodejní čísla však hovoří jasně - na ostatních kontinentech je Camry nejoblíbenějším a neprodávanějším sedanem vůbec. S jakými kartami se tedy po letech vrací zpět do Evropy? A proč si myslíme, že oblíbeným sedanům střední třídy tohle auto pořádně zatopí?
Toyota Camry bude totiž nabízet nejvíce prostoru i komfortu ve své třídě. I když by se to nemělo příliš říkat, Camry je v podstatě shodná s Lexusem ES, který je pouze nabízen pod prémiovou značkou. Evropská verze Camry bude mít navíc propracovanější podvozek a odpružení, než verze distribuované na ostatní kontinenty - Evropský zákazník je hold náročnější, než ti ostatní. Camry spadá do segmentu D, kde na ní čekají oblíbení konkurenti v podobě VW Passat a Škoda Superb. Jak si stojí Camry ve srovnání s těmito stálicemi?
Je potřeba si uvědomit, že hlavní konstruktér Masato Katsumata jistě neměl v plánu navrhnout takové auto, které by zlikvidovalo evropskou konkurenci. Camry se bez evropského trhu obešla 14 let, nicméně nyní Toyota cítí mezeru na trhu, kterou by mohla zacelit. I když v neprospěch hovoří pouze jedna karosářská varianta - sedan, hlavní výhodou by mohlo být dokonalé načasování z hlediska pohonné jednotky. Evropský trh segmentu D totiž v tuto chvíli stojí na naftových vozech koncernu VW, zájem o diesely však v posledních letech upadá, což není jen osobní dojem, ale statisticky podložený fakt. V takovou chvíli pak může hybridní Camry působit jako dokonalé řešení.
Výhradně hybridní
K dispozici bude jediná pohonná jednotka, kterou je benzinový hybridní pohon 2,5 e-CVT 4. generace. Celkový výkon hybridní soustavy je 160 kW (218 k) a slibuje opravdu reálnou spotřebu 4,2 až 4,3 litru. Toyota slibuje, že všechny neduhy předchozích hybridních motorů jsou zde odstraněny - reálná spotřeba už je příjemná i na dlouhých trasách, stejně jako zvuk, který motor produkuje. Navíc tato hybridní jednotka nabízí nejvyšší termodynamickou účinnost a možnost udržovat v čistě elektrickém režimu rychlost až 125 km/h.
Srovnání s konkurencí
Ve všech dostupných parametrech pak působí nová Camry lépe, než ostatní vozy střední třídy, například oproti Passatu je o 12 cm delší a prostor na zadních sedadlech je opravdu velkorysý. S kufrem o objemu 524 litrů pak zapadá Camry spíše do průměru, pokud ji budeme srovnávat s ne-hybridními vozy. Co máme u japonských vozidel však opravdu rádi je fakt, že Camry bude v dané cenové hladině vždy lépe vybavená, než konkurenční vozy. Nejvíce pak oceňujeme, že jsou všechny bezpečnostní systémy součástí základní výbavy!
Cenová politika
Nová Camry se začne vyrábět v únoru příštího roku a na silnicích ji začneme vídat od přelomu dubna a května. Nabízena bude ve třech výbavových verzích (Comfort, Prestige a Executive) v cenové hladině 920 000 až 1 050 000 korun. V nejvyšší výbavě nebude chybět 12" Infotainment, čistička vzduchu Nanoe, JBL audio systém o výkonu 800 wattů a VIP prostor na zadních sedadlech. Pro Toyotu pak mluví především propracovaný hybridní pohon, elegance, bezpečnost a nejvyšší příčky spolehlivosti.
Absolutní topem je však cenová nabídka, která bude určená pro firemní odběratele, kterými je tento segment tvořen z 93%. Právě pro ně bude nová Camry Prestige (950 000 korun) nabízená za zvýhodněnou cenu 670 000 bez DPH, což je opravdu bezkonkurenční nabídka. Uvidíme tedy, jak se Toyotě podaří naskočit do rozjetého vlaku. S klidným svědomím však můžeme říci, že z jejich strany pro to udělali maximum.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.