Nové BMW řady 3 nabírá před svým uvedením na trh na jaře 2019 novou rychlost. BMW M GmbH nyní představuje extrémně sportovní verzi tohoto nového sportovního sedanu. BMW M340i xDrive Sedan pohání nově vyvinutý zážehový řadový šestiválec s výkonem 275 kW (374 koní).
Výkonný motor společně s M specifickým naladěním podvozku a inteligentním pohonem všech kol jsou zárukou dynamiky, která nemá v segmentu střední třídy obdoby. Mimořádně sportovní charakter vozu dále podtrhují také odlišné prvky designu. Světovou premiéru nové BMW M340i xDrive Sedan absolvuje na autosalonu Los Angeles Auto Show (30. listopadu až 9. prosince 2018). Automobil se začne v USA i v Evropě prodávat během července 2019.
Zrychlení, dynamika v zatáčkách, agilita, přesnost a brzdění – BMW M340i xDrive Sedan v těchto oblastech, které jsou zásadní pro komplexní jízdní dynamiku, stanovuje nová měřítka. Je postaveno na kvalitním základu BMW řady 3 Sedan, které je již ve svých standardních verzích navrženo pro poskytování sportovní radosti z jízdy zásluhou nízko umístěného těžiště, nízké hmotnosti, optimálního rozložení hmotnosti, stejně jako zvýšené tuhosti karoserie a uložení podvozku v ní. Podvozek a aerodynamika nového modelu ale byly dále upraveny v souladu s vysokým výkonem použitého motoru. Součástí výbavy BMW M340i xDrive Sedan je M sportovní podvozek, sportovní variabilní řízení, M sportovní diferenciál, M sportovní brzdy a 18“ M kola z lehké slitiny s kombinovanými pneumatikami.
Řadový šestiválec s působivým podáním výkonu a charakteristickým zvukem.
Motor BMW M340i xDrive Sedan posunuje pro řadové šestiválce typické vlastnosti v podobě výkonu, reakcí, kultury běhu a hospodárnosti na zcela novou úroveň. Motor o objemu tři litry disponuje hliníkovým blokem, stejně jako hlavou. Zcela nově navržen byl systém přeplňování, využívající dvoukomorové turbodmychadlo TwinScroll. Řešení velmi krátkého sběrného výfukového potrubí s turbodmychadlem umístěným blízko u motoru je základem pro rychlé zvýšení plnicího tlaku, a tím i intenzivního zátahu motoru. Setrvačnost turbodmychadla je o přibližně 25 procent menší, což společně s elektronicky ovládaným obtokovým ventilem s velkým průměrem přináší kombinaci rychlejších reakcí turbodmychadla a současně i lepší hospodárnosti. Dodávku paliva zajišťuje systém vysokotlakého přímého vstřikování, pracující s tlakem až 350 bar. Součástí nejnovějších technologií M TwinPower Turbo je též plně variabilní rozvod, který kombinuje plynule proměnný zdvih sacích ventilů VALVETRONIC a variabilní časování Double VANOS.
Poháněcí soustava byla důkladně přepracována, což přináší zvýšení výkonu o 35 kW/48 k na celkovou hodnotu 275 kW/374 k a posílení točivého momentu o 50 Nm na 500 Nm. Tím vznikla nejvýkonnější verze BMW řady 3 všech dob. To s sebou přirozeně přináší mimořádně sportovní a dynamický projev. BMW M340i xDrive Sedan zrychlí z 0 na 100 km/h za 4,4 sekundy, což je o půl sekundy kratší čas než u vrcholného provedení předchozí generace BMW řady 3 Sedan.
Působivou akceleraci a nárůst rychlosti doprovází typický zvuk řadového šestiválce, který dostává novou úroveň zásluhou M sportovního výfuku. V režimech SPORT a SPORT+, které lze zvolit voličem jízdních režimů, vytvoří výfuková soustava vybavená aktivní klapkou ještě výraznější zvukový projev. Zvuk motoru, který doplňuje výkonnost řadového šestiválce, je jasně patrný také uvnitř BMW M340i xDrive Sedan. Součástí M sportovního výfuku s dvojicí koncovek je též filtr pevných částic, takže BMW M340i xDrive Sedan plní emisní normu Euro 6d-TEMP. Kombinovaná spotřeba paliva má hodnotu 7,5 l/100 km a produkce emisí činí 172 g/km.
Standardní výbava: 8stupňová převodovka Steptronic Sport a BMW xDrive preferující zadní nápravu.
Standardní výbavou BMW M340i xDrive Sedan je nejnovější generace 8stupňové sportovní převodovky Steptronic, která je vybavena kromě jiného zdokonaleným regulačním hydraulickým systémem a vyznačuje se extrémně rychlým řazením. Kratší nižší převodové stupně jsou zárukou intenzivního zrychlení, jemuž z místa pomáhá také funkce Launch Control. Kdykoliv lze přitom využít možnost sekvenčního řazení páčkami umístěnými na volantu.
Plně variabilní distribuci točivého momentu mezi přední a zadní nápravu zajišťuje inteligentní pohon všech kol, který je v BMW M340i xDrive Sedan zaměřen na maximální trakci, agilitu a stabilitu. Systém BMW xDrive je v tomto případě nastaven tak, že preferuje kola zadní nápravy. Tato vlastnost je ještě intenzivnější v režimech SPORT a SPORT+. Přesunutí hnací síly více směrem k zadní nápravě přináší větší ochotu vozu v nájezdech do zatáček, a tím větší obratnost při sportovní jízdě.
BMW M340i xDrive Sedan je navíc vybaveno M sportovním diferenciálem. Jeno přínos spočívá ve zvýšení trakce a stability prostřednictvím elektronicky řízené a elektricky nastavitelné svornosti, pohybující se od nuly do sta procent.
M specificky naladěný podvozek přeměňuje výkonnost do jízdní dynamiky. BMW řady 3 Sedan je od základu navržené pro nezaměnitelně sportovní projev. Jízdní dynamiku BMW M340i xDrive Sedan v zatáčkách a přesnost řízení zaručuje nově naladěný podvozek s oddělenými spodními rameny svislé otočné pružicí vzpěry vpředu a víceprvkové zadní nápravy. BMW M340i xDrive Sedan se vyznačuje zvětšeným rozchodem kol, stejně jako optimalizovanou geometrií, zejména v podobě odklonů kol. M sportovní podvozek BMW M340i xDrive Sedan disponuje nejen světlou výškou sníženou o 10 mm, ale také M specifickou elastokinematikou a novými progresivními tlumiči, jež mění svoji charakteristiku podle míry svého stlačení, resp. roztažení. Volitelně je k dispozici také Adaptivní M podvozek s elektronicky nastavitelnými tlumiči.
Další součástí výbavy M sportovní podvozku i Adaptivního M podvozku je variabilní sportovní řízení zlepšující spontánnost zatáčení a poskytující přesnou zpětnou vazbu.
Ve standardní výbavě nechybějí ani M sportovní brzdy, jež se vyznačují sportovním naladěním s krátkou dráhou brzdového pedálu a okamžitým nástupem účinnosti. M sportovní brzdy jsou vybavené odlišnou konfigurací hydraulického systému s přímější charakteristikou. Samozřejmostí jsou čtyřpístkové pevné třmeny s kotouči o průměru 348 mm vpředu a jednopístkové plovoucí třmeny s kotouči 345 mm vzadu. Na modře lakovaných brzdových třmenech jsou umístěna loga M. M kola z lehké slitiny s průměrem 18 palců mají jiný rozměr pneumatik pro přední a zadní nápravu. Vpředu jsou použity pneumatiky 225/45 R 18 a vzadu 255/40 R 18. V nabídce volitelné výbavy jsou připravena další dvě provedení 19“ M kol z lehké slitiny, jež doplňují stejně velká kola z programu BMW Individual. Součástí volitelných 19“ kol z lehké slitiny jsou vysokovýkonné pneumatiky zajišťující mimořádně účinný přenos podélných a příčných sil.
Design a výbava s jasným zaměřením na sportovnost.
Nové BMW M340i xDrive Sedan svůj dynamický potenciál dává jednoznačně najevo také specificky řešenými prvky designu i výbavy. Přední nárazník, prahové lišty, stejně jako nárazník vzadu jsou navrženy pro účinné obtékání vzduchem a v případě předního nárazníku pro zajištění dostatečného množství chladicího vzduchu. Mezi specifické prvky designu patří BMW maska chladiče s dvojicí ledvinek, vyplněná unikátní mřížkou, spoiler na víku zavazadlového prostoru v barvě karoserie a hranaté koncovky výfuku. Exkluzivní vzhled vrcholného modelu je dále posílen kryty vnějších zpětných zrcátek, ozdobnými prvky v krajních nasávacích otvorech, rámečky a detaily masky chladiče, stejně jako lemy koncovek výfuku a označením modelu lakovanými metalickou barvou Cerium Grey.
Uvnitř vozu je použito M specifické čalounění kombinací materiálu Sensatec a Alcantary, připraveno je také černé čalounění stropu BMW Individual, M kožený volant s řadicími páčkami a hliníkové obložení Aluminium Tetragon. Na digitálním přístrojovém panelu je umístěn nápis „M340i“. Označení tohoto speciálního modelu je použité také na krytech nástupních prahů BMW M340i xDrive Sedan.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.