Nové BMW řady 3 nabírá před svým uvedením na trh na jaře 2019 novou rychlost. BMW M GmbH nyní představuje extrémně sportovní verzi tohoto nového sportovního sedanu. BMW M340i xDrive Sedan pohání nově vyvinutý zážehový řadový šestiválec s výkonem 275 kW (374 koní).
Výkonný motor společně s M specifickým naladěním podvozku a inteligentním pohonem všech kol jsou zárukou dynamiky, která nemá v segmentu střední třídy obdoby. Mimořádně sportovní charakter vozu dále podtrhují také odlišné prvky designu. Světovou premiéru nové BMW M340i xDrive Sedan absolvuje na autosalonu Los Angeles Auto Show (30. listopadu až 9. prosince 2018). Automobil se začne v USA i v Evropě prodávat během července 2019.
Zrychlení, dynamika v zatáčkách, agilita, přesnost a brzdění – BMW M340i xDrive Sedan v těchto oblastech, které jsou zásadní pro komplexní jízdní dynamiku, stanovuje nová měřítka. Je postaveno na kvalitním základu BMW řady 3 Sedan, které je již ve svých standardních verzích navrženo pro poskytování sportovní radosti z jízdy zásluhou nízko umístěného těžiště, nízké hmotnosti, optimálního rozložení hmotnosti, stejně jako zvýšené tuhosti karoserie a uložení podvozku v ní. Podvozek a aerodynamika nového modelu ale byly dále upraveny v souladu s vysokým výkonem použitého motoru. Součástí výbavy BMW M340i xDrive Sedan je M sportovní podvozek, sportovní variabilní řízení, M sportovní diferenciál, M sportovní brzdy a 18“ M kola z lehké slitiny s kombinovanými pneumatikami.
Řadový šestiválec s působivým podáním výkonu a charakteristickým zvukem.
Motor BMW M340i xDrive Sedan posunuje pro řadové šestiválce typické vlastnosti v podobě výkonu, reakcí, kultury běhu a hospodárnosti na zcela novou úroveň. Motor o objemu tři litry disponuje hliníkovým blokem, stejně jako hlavou. Zcela nově navržen byl systém přeplňování, využívající dvoukomorové turbodmychadlo TwinScroll. Řešení velmi krátkého sběrného výfukového potrubí s turbodmychadlem umístěným blízko u motoru je základem pro rychlé zvýšení plnicího tlaku, a tím i intenzivního zátahu motoru. Setrvačnost turbodmychadla je o přibližně 25 procent menší, což společně s elektronicky ovládaným obtokovým ventilem s velkým průměrem přináší kombinaci rychlejších reakcí turbodmychadla a současně i lepší hospodárnosti. Dodávku paliva zajišťuje systém vysokotlakého přímého vstřikování, pracující s tlakem až 350 bar. Součástí nejnovějších technologií M TwinPower Turbo je též plně variabilní rozvod, který kombinuje plynule proměnný zdvih sacích ventilů VALVETRONIC a variabilní časování Double VANOS.
Poháněcí soustava byla důkladně přepracována, což přináší zvýšení výkonu o 35 kW/48 k na celkovou hodnotu 275 kW/374 k a posílení točivého momentu o 50 Nm na 500 Nm. Tím vznikla nejvýkonnější verze BMW řady 3 všech dob. To s sebou přirozeně přináší mimořádně sportovní a dynamický projev. BMW M340i xDrive Sedan zrychlí z 0 na 100 km/h za 4,4 sekundy, což je o půl sekundy kratší čas než u vrcholného provedení předchozí generace BMW řady 3 Sedan.
Působivou akceleraci a nárůst rychlosti doprovází typický zvuk řadového šestiválce, který dostává novou úroveň zásluhou M sportovního výfuku. V režimech SPORT a SPORT+, které lze zvolit voličem jízdních režimů, vytvoří výfuková soustava vybavená aktivní klapkou ještě výraznější zvukový projev. Zvuk motoru, který doplňuje výkonnost řadového šestiválce, je jasně patrný také uvnitř BMW M340i xDrive Sedan. Součástí M sportovního výfuku s dvojicí koncovek je též filtr pevných částic, takže BMW M340i xDrive Sedan plní emisní normu Euro 6d-TEMP. Kombinovaná spotřeba paliva má hodnotu 7,5 l/100 km a produkce emisí činí 172 g/km.
Standardní výbava: 8stupňová převodovka Steptronic Sport a BMW xDrive preferující zadní nápravu.
Standardní výbavou BMW M340i xDrive Sedan je nejnovější generace 8stupňové sportovní převodovky Steptronic, která je vybavena kromě jiného zdokonaleným regulačním hydraulickým systémem a vyznačuje se extrémně rychlým řazením. Kratší nižší převodové stupně jsou zárukou intenzivního zrychlení, jemuž z místa pomáhá také funkce Launch Control. Kdykoliv lze přitom využít možnost sekvenčního řazení páčkami umístěnými na volantu.
Plně variabilní distribuci točivého momentu mezi přední a zadní nápravu zajišťuje inteligentní pohon všech kol, který je v BMW M340i xDrive Sedan zaměřen na maximální trakci, agilitu a stabilitu. Systém BMW xDrive je v tomto případě nastaven tak, že preferuje kola zadní nápravy. Tato vlastnost je ještě intenzivnější v režimech SPORT a SPORT+. Přesunutí hnací síly více směrem k zadní nápravě přináší větší ochotu vozu v nájezdech do zatáček, a tím větší obratnost při sportovní jízdě.
BMW M340i xDrive Sedan je navíc vybaveno M sportovním diferenciálem. Jeno přínos spočívá ve zvýšení trakce a stability prostřednictvím elektronicky řízené a elektricky nastavitelné svornosti, pohybující se od nuly do sta procent.
M specificky naladěný podvozek přeměňuje výkonnost do jízdní dynamiky. BMW řady 3 Sedan je od základu navržené pro nezaměnitelně sportovní projev. Jízdní dynamiku BMW M340i xDrive Sedan v zatáčkách a přesnost řízení zaručuje nově naladěný podvozek s oddělenými spodními rameny svislé otočné pružicí vzpěry vpředu a víceprvkové zadní nápravy. BMW M340i xDrive Sedan se vyznačuje zvětšeným rozchodem kol, stejně jako optimalizovanou geometrií, zejména v podobě odklonů kol. M sportovní podvozek BMW M340i xDrive Sedan disponuje nejen světlou výškou sníženou o 10 mm, ale také M specifickou elastokinematikou a novými progresivními tlumiči, jež mění svoji charakteristiku podle míry svého stlačení, resp. roztažení. Volitelně je k dispozici také Adaptivní M podvozek s elektronicky nastavitelnými tlumiči.
Další součástí výbavy M sportovní podvozku i Adaptivního M podvozku je variabilní sportovní řízení zlepšující spontánnost zatáčení a poskytující přesnou zpětnou vazbu.
Ve standardní výbavě nechybějí ani M sportovní brzdy, jež se vyznačují sportovním naladěním s krátkou dráhou brzdového pedálu a okamžitým nástupem účinnosti. M sportovní brzdy jsou vybavené odlišnou konfigurací hydraulického systému s přímější charakteristikou. Samozřejmostí jsou čtyřpístkové pevné třmeny s kotouči o průměru 348 mm vpředu a jednopístkové plovoucí třmeny s kotouči 345 mm vzadu. Na modře lakovaných brzdových třmenech jsou umístěna loga M. M kola z lehké slitiny s průměrem 18 palců mají jiný rozměr pneumatik pro přední a zadní nápravu. Vpředu jsou použity pneumatiky 225/45 R 18 a vzadu 255/40 R 18. V nabídce volitelné výbavy jsou připravena další dvě provedení 19“ M kol z lehké slitiny, jež doplňují stejně velká kola z programu BMW Individual. Součástí volitelných 19“ kol z lehké slitiny jsou vysokovýkonné pneumatiky zajišťující mimořádně účinný přenos podélných a příčných sil.
Design a výbava s jasným zaměřením na sportovnost.
Nové BMW M340i xDrive Sedan svůj dynamický potenciál dává jednoznačně najevo také specificky řešenými prvky designu i výbavy. Přední nárazník, prahové lišty, stejně jako nárazník vzadu jsou navrženy pro účinné obtékání vzduchem a v případě předního nárazníku pro zajištění dostatečného množství chladicího vzduchu. Mezi specifické prvky designu patří BMW maska chladiče s dvojicí ledvinek, vyplněná unikátní mřížkou, spoiler na víku zavazadlového prostoru v barvě karoserie a hranaté koncovky výfuku. Exkluzivní vzhled vrcholného modelu je dále posílen kryty vnějších zpětných zrcátek, ozdobnými prvky v krajních nasávacích otvorech, rámečky a detaily masky chladiče, stejně jako lemy koncovek výfuku a označením modelu lakovanými metalickou barvou Cerium Grey.
Uvnitř vozu je použito M specifické čalounění kombinací materiálu Sensatec a Alcantary, připraveno je také černé čalounění stropu BMW Individual, M kožený volant s řadicími páčkami a hliníkové obložení Aluminium Tetragon. Na digitálním přístrojovém panelu je umístěn nápis „M340i“. Označení tohoto speciálního modelu je použité také na krytech nástupních prahů BMW M340i xDrive Sedan.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.