„Zrozen na závodním okruhu, vyráběn pro silnice“. Po světové premiéře závodního vozu R8 LMS GT3 na Pařížském autosalonu 2018 následuje nyní sériově vyráběný model. Kromě ještě sportovnějšího designu obdrží modely Audi R8 Coupé a Spyder výkonnější motory. Prodej v Evropě bude zahájen začátkem roku 2019.
„R8 zaujímá pro Audi v každém ohledu výjimečné postavení,“ říká Michael-Julius Renz, jednatel společnosti Audi Sport GmbH. „Nyní je ještě výkonnější a rychlejší.“ Oliver Hoffmann, technický ředitel společnosti Audi Sport GmbH, k tomu dodává: „Motoristický sport máme ve své DNA. S 50 procenty shodných dílů se závodním vozem R8 LMS GT3 a dokonce s 60 procenty v porovnání s verzí R8 LMS GT4 nemá žádný jiný vůz tak blízko k motoristickému sportu jako R8.“
Ještě výkonnější motory
Srdcem modelu Audi R8 je atmosféricky plněný motor V10 se spontánními reakcemi, mimořádnou chutí po vysokých otáčkách a jedinečným zvukem. Zákazníci mají na výběr dvě výkonové verze. Vidlicový desetiválec téměř shodné konstrukce nalézá uplatnění také na závodních okruzích v závodních vozech R8 LMS GT3 a R8 LMS GT4. V10, vyráběný v maďarské motorárně Győr, je mimořádně kompaktní. Mazací soustava se suchou klikovou skříní disponuje vlastním chladičem motorového oleje.
Tato konstrukce, používaná v motoristickém sportu, umožňuje extrémně nízké uložení motoru, což snižuje těžiště vozu. Čerpadlový modul pracuje s několika výkonovými stupni a zajišťuje spolehlivé mazání za všech podmínek – včetně příčného zrychlení cca 1,5 g, jehož může R8 dosáhnout. Oba agregáty mají filtr pevných částic pro zážehové motory.
Precizní podvozek s velmi pohotovými reakcemi
Modifikace podvozku zajišťují ještě vyšší úroveň stability a preciznosti. Posilovač řízení má novou charakteristiku, a to jak u dynamického řízení, dodávaného na přání, tak i u řízení s elektromechanickým posilovačem. Reakce vozu na řízení i přenášené informace o stavu povrchu vozovky jsou díky tomu v celém rozsahu rychlostí ještě preciznější.
V závislosti na motoru jsou důvěrně známé režimy systému Audi drive select s módem Performance doplněny třemi doplňkovými jízdními programy dry, wet a snow, které přizpůsobují nejdůležitější parametry jízdní dynamiky adhezi povrchu vozovky. Díky zdokonalenému elektronicky řízenému stabilizačnímu systému je brzdná dráha vrcholného modelu ze 100 km/h až o 1,5 metru kratší, z 200 km/h postačuje k zastavení dokonce až o pět metrů kratší vzdálenost – vždy v závislosti na vnějších provozních podmínkách.
Nové Audi R8 je sériově vybaveno 19“ koly. Na přání se dodávají mimořádně lehká 20“ kola v dynamickém designu s pěti paprsky ve tvaru písmene V a novými letními a sportovními pneumatikami, které zajišťují ještě preciznější ovladatelnost. Jako alternativu sériových ocelových brzdových kotoučů nabízí Audi brzdovou soustavu s keramickými brzdovými kotouči. Příčný zkrutný stabilizátor na přední nápravě může být na přání vyroben z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny a hliníku, což sníží jeho hmotnost o cca dva kilogramy.
Ještě ostřejší a vytříbenější design
Ostřejší charakter nové modelové řady R8 je patrný i vizuálně. Maska chladiče Singleframe je širší a nižší. Velké otvory pro přívod vzduchu jsou rozděleny masivními příčkami. Nízké štěrbiny v předním víku připomínají první model Audi quattro, ikonu značky. Také nový přední spoiler je širší, stejně jako markantní mřížka ventilačních otvorů na zádi ve spodní části difuzoru, protaženého vysoko vzhůru. To umocňuje sportovní vzhled modelu Audi R8. V motorovém prostoru je čistič vzduchu umístěn pod novým třídílným krytem – volitelně z plastu nebo uhlíkového kompozitu.
V závislosti na motoru mají zákazníci pro R8 na výběr tři exteriérové pakety s různými ozdobnými prvky na předním spoileru, prahových lištách a difuzoru. Na přání jsou kruhy a další loga na karoserii lakovány leskle černou barvou. Paletu barev rozšiřují metalické odstíny šedá Kemora a modrá Ascari. Prostřednictvím programu Audi exclusive mají zákazníci možnost individualizovat si své Audi R8 mnoha detaily vnější a vnitřní výbavy.
V průběhu prvního čtvrtletí 2019 se objeví nové modely R8 u prodejců v Německu a dalších evropských zemích. Prodej bude zahájen na začátku roku 2019.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.