„Zrozen na závodním okruhu, vyráběn pro silnice“. Po světové premiéře závodního vozu R8 LMS GT3 na Pařížském autosalonu 2018 následuje nyní sériově vyráběný model. Kromě ještě sportovnějšího designu obdrží modely Audi R8 Coupé a Spyder výkonnější motory. Prodej v Evropě bude zahájen začátkem roku 2019.
„R8 zaujímá pro Audi v každém ohledu výjimečné postavení,“ říká Michael-Julius Renz, jednatel společnosti Audi Sport GmbH. „Nyní je ještě výkonnější a rychlejší.“ Oliver Hoffmann, technický ředitel společnosti Audi Sport GmbH, k tomu dodává: „Motoristický sport máme ve své DNA. S 50 procenty shodných dílů se závodním vozem R8 LMS GT3 a dokonce s 60 procenty v porovnání s verzí R8 LMS GT4 nemá žádný jiný vůz tak blízko k motoristickému sportu jako R8.“
Ještě výkonnější motory
Srdcem modelu Audi R8 je atmosféricky plněný motor V10 se spontánními reakcemi, mimořádnou chutí po vysokých otáčkách a jedinečným zvukem. Zákazníci mají na výběr dvě výkonové verze. Vidlicový desetiválec téměř shodné konstrukce nalézá uplatnění také na závodních okruzích v závodních vozech R8 LMS GT3 a R8 LMS GT4. V10, vyráběný v maďarské motorárně Győr, je mimořádně kompaktní. Mazací soustava se suchou klikovou skříní disponuje vlastním chladičem motorového oleje.
Tato konstrukce, používaná v motoristickém sportu, umožňuje extrémně nízké uložení motoru, což snižuje těžiště vozu. Čerpadlový modul pracuje s několika výkonovými stupni a zajišťuje spolehlivé mazání za všech podmínek – včetně příčného zrychlení cca 1,5 g, jehož může R8 dosáhnout. Oba agregáty mají filtr pevných částic pro zážehové motory.
Precizní podvozek s velmi pohotovými reakcemi
Modifikace podvozku zajišťují ještě vyšší úroveň stability a preciznosti. Posilovač řízení má novou charakteristiku, a to jak u dynamického řízení, dodávaného na přání, tak i u řízení s elektromechanickým posilovačem. Reakce vozu na řízení i přenášené informace o stavu povrchu vozovky jsou díky tomu v celém rozsahu rychlostí ještě preciznější.
V závislosti na motoru jsou důvěrně známé režimy systému Audi drive select s módem Performance doplněny třemi doplňkovými jízdními programy dry, wet a snow, které přizpůsobují nejdůležitější parametry jízdní dynamiky adhezi povrchu vozovky. Díky zdokonalenému elektronicky řízenému stabilizačnímu systému je brzdná dráha vrcholného modelu ze 100 km/h až o 1,5 metru kratší, z 200 km/h postačuje k zastavení dokonce až o pět metrů kratší vzdálenost – vždy v závislosti na vnějších provozních podmínkách.
Nové Audi R8 je sériově vybaveno 19“ koly. Na přání se dodávají mimořádně lehká 20“ kola v dynamickém designu s pěti paprsky ve tvaru písmene V a novými letními a sportovními pneumatikami, které zajišťují ještě preciznější ovladatelnost. Jako alternativu sériových ocelových brzdových kotoučů nabízí Audi brzdovou soustavu s keramickými brzdovými kotouči. Příčný zkrutný stabilizátor na přední nápravě může být na přání vyroben z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny a hliníku, což sníží jeho hmotnost o cca dva kilogramy.
Ještě ostřejší a vytříbenější design
Ostřejší charakter nové modelové řady R8 je patrný i vizuálně. Maska chladiče Singleframe je širší a nižší. Velké otvory pro přívod vzduchu jsou rozděleny masivními příčkami. Nízké štěrbiny v předním víku připomínají první model Audi quattro, ikonu značky. Také nový přední spoiler je širší, stejně jako markantní mřížka ventilačních otvorů na zádi ve spodní části difuzoru, protaženého vysoko vzhůru. To umocňuje sportovní vzhled modelu Audi R8. V motorovém prostoru je čistič vzduchu umístěn pod novým třídílným krytem – volitelně z plastu nebo uhlíkového kompozitu.
V závislosti na motoru mají zákazníci pro R8 na výběr tři exteriérové pakety s různými ozdobnými prvky na předním spoileru, prahových lištách a difuzoru. Na přání jsou kruhy a další loga na karoserii lakovány leskle černou barvou. Paletu barev rozšiřují metalické odstíny šedá Kemora a modrá Ascari. Prostřednictvím programu Audi exclusive mají zákazníci možnost individualizovat si své Audi R8 mnoha detaily vnější a vnitřní výbavy.
V průběhu prvního čtvrtletí 2019 se objeví nové modely R8 u prodejců v Německu a dalších evropských zemích. Prodej bude zahájen na začátku roku 2019.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.