Škoda Octavia G-Tec: Novinka spalující CNG slibuje vyšší výkon i delší dojezd

Nová Škoda Octavia G-TEC
Nová Škoda Octavia G-TEC, foto: Škoda Auto
Antonín Marek , AutoRoad.cz 21. září 2018 11:35
Sdílej:

Škoda obohacuje svou paletu ekologických vozů, poháněných zemním plynem. Škoda Octavia G-TEC tak dostala nový, silnější motor 1,5 TSI o výkonu 96 kW (130 k). Škoda Octavia G-TEC, která je dispozici exkluzivně v karosářské verzi kombi a ve výbavových stupních Active, Ambition a Style, má s čistým a ekologickým pohonem na zemní plyn dojezd 480 kilometrů. K tomu slouží tři nádrže, které společně pojmou 17,7 kilogramů CNG. Nádrž na 11,8 litru benzinu zajistí mobilitu i v regionech bez plnících stanic CNG.

Nový motor vozu Škoda Octavia G-TEC o objemu 1,5 litru disponuje výkonem 96 kW (130 k), což je o 15 kW (20 k) více než u předchůdce a mimo jiné i díky proměnnému časování sacích ventilů dle takzvaného Millerova cyklu je také velice efektivní. Díky provozu na CNG se emise CO2 oproti provozu na benzin snížily o dalších zhruba 25 procent, při spalování také vzniká výrazně méně oxidu dusíku (NOx) a žádné pevné částice. Tím Škoda Octavia G-TEC splňuje aktuální nejpřísnější emisnínormu EU6d-TEMP a představuje ekologickou alternativu konvenčním palivům.

Zemní plyn jako ekologická přechodová technologie

Přírodní zemní plyn (CNG) obsahuje více energie než benzin či nafta. Je levnější a hoří tiše a čistě. Ekologická bilance se ještě výrazně zlepší, pokud se místo CNG spaluje bioplyn z odpadních vod nebo zemědělských produktů či syntetický plyn. Dále lze ekologickou bilanci zlepšit, pokud se pro výrobu plynu použije elektrická energie z regenerativních zdrojů. Plyn tak představuje jakýsi most mezi fosilními palivy a elektromobilitou. Vozidlo na plyn se přitom tankuje podobně jednoduše a pohodlně jako modely s benzinovým nebo naftovým motorem.

Dojezd 480 kilometrů na čistě plynovým pohonemTři nádrže na CNG ve voze Škoda Octavia G-TEC mají celkovou kapacitu 17,7 kilogramů. Jedna z těchto nádrží se nachází před zadní nápravou a je ocelová. Dvě další jsou umístěny pod zavazadlovým prostorem a jsou vyrobeny z nového kompozitního materiálu, který spojuje maximální bezpečnost a nízkou hmotnost. S čistě plynovým pohonem ujede Octavia G-TEC zhruba 480 kilometrů. Po vyčerpání zásoby CNG se vůz automaticky přepne do benzinového modu a bude využívat palivo z nádrže o objemu 11,8 litru.

Škoda Octavia G-TEC 1,5 TSI je k dispozici ve výbavových stupních Active, Ambition a Style, exkluzivně v karosářské verzi COMBI a se sedmistupňovou převodovkou DSG. Navíc jsou pro model G-TEC v rámci online-služeb Škoda Connect k dispozici i funkce Emergency Call a Care Connect. Aplikace Škoda Connect App tak například ukazuje zbývající dojezd na CNG, benzin i celkový dojezd.

Stalo se
Testy aut
Toyota Land Cruiser

Toyota Land Cruiser Executive – nová generace legendárního offroadu, překoná Defender?

Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?

Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?