Vrchol luxusu v japonském podání? Toyota Century nabízí komfort hodný císaře

Toyota Century
Toyota Century, foto: Toyota
Antonín Marek , AutoRoad.cz 29. června 2018 9:00
Sdílej:

Kromě toho, že je Japonsko domovem stylu manga a nejmodernějších technologií, je také zemí pevných tradic, v jejímž čele je císař. Proto v modelové řadě největšího japonského producenta automobilů Toyoty nesmí chybět limuzíny, které by uspokojily i členy nejvyšších mocenských kruhů. Tedy nejen císařského dvora, ale třeba i představenstev společností. Takovým vozem je Toyota Century, jejíž třetí generace právě přichází do japonských autosalonů.

Toyota Century je 50 let vozem japonské elity a oficiální limuzínou císaře Akihita. Japonský panovník má speciálně vybavenou verzi tohoto modelu v hodnotě odpovídající 11 milionům korun. Akihito však zřejmě brzy svůj vůz vymění za nový, neboť Toyota uvádí na trh další generaci své limuzíny hodné monarchů.

Toyota Century se poprvé představila v roce 1967 u příležitosti stého výročí narozenin Sakichi Toyody, zakladatele Toyota Group. Již více než 50 let je tento model symbolem statusu a oblíbeným vozem japonské elity, a to i přesto, že se Century po celá desetiletí moc neměnila.

V současné době do japonských salonů Toyoty dorazila třetí generace luxusního vozu, a to po 21 letech od premiéry druhé generace. Pro srovnání, Corolla, která je na trhu od roku 1966, se dočkala již 11 generací.

Čím se liší třetí generace

Nová limuzína Toyoty do značné míry čerpá z tradice. Odvolává se na charakteristické vlastnosti tohoto modelu prověřené desetiletími, ale i na kulturní dědictví Japonska. Její tvůrci vycházejí z tradic japonských mistrů řemesel a zásad pracovní etiky monozukuri.

Century také využívá nová technologická řešení v duchu současných japonských priorit – udržitelného rozvoje, péče a bezpečnosti pro každého – proto je pod kapotou hybridní motor.

Při zpracování dveří bylo využito řemeslné umění epochy Heian, která pochází z let 794 až 1185 n.l. Za svoji hloubku vděčí černý lak Kamui (ethernal black) sedmi vrstvám a různým technikám leštění, včetně mokrého písku. Čelo zdobí ručně provedený emblém fénixe.

Čalounění interiéru je kombinováno s dřevěnými prvky. Zadní sedadlo vlevo je vybaveno masážní funkcí a zvedací podnožkou. Toto místo je určeno pro hlavního pasažéra, proto se na něj zaměřují také funkce multimediálního systému, ozvučení a klimatizace. K jejich kontrole slouží dotyková obrazovka připevněná k loketní opěrce pod pravou rukou.

Hybridní pohon V8

Limuzínu pohání hybridní systém s pětilitrovým motorem V8 o výkonu 380 koní a točivým momentem 510 Nm při 4000 otáček/min. Spolupracuje s ním elektromotor o výkonu 224 koní a 300 Nm točivým momentem, dostupný v plném rozsahu práce. Celkově tato soustava dodává 431 koní výkonu a využívá nikl-vodíkovou baterii. Century průměrně spotřebuje 7,7 l/100 km podle japonského cyklu JC08. Ticho v interiéru je výsledkem práce hybridního pohonu a pečlivého odhlučnění kabiny.

Toyota Century je vybavena balíčkem bezpečnostních systémů Toyota Safety Sense ve vyspělé radarové verzi s rozšířeným dosahem a s doplňkovými funkcemi. Novinkou je systém HELPNET, který automaticky povolává záchranné služby v okamžiku, kdy se v automobilu aktivují airbagy. Na základě údajů sdělovaných palubním počítačem se dispečeři rozhodují o tom, zda na místo vyšlou sanitku nebo záchranářský vrtulník, a také další nezbytné složky, jako je policie a hasičský sbor.

Toyota Century je v nabídce autosalonů Toyoty po celém Japonsku. Producent předpokládá, že se měsíčně prodá přibližně 50 vozů. Automobil se vyrábí v továrně Higashi-Fuji, nedaleko nejslavnější japonské závodní dráhy téhož jména. Ceny začínají na 19,6 milionů jenů, což jsou v přepočtu necelé čtyři miliony korun.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.