Kromě toho, že je Japonsko domovem stylu manga a nejmodernějších technologií, je také zemí pevných tradic, v jejímž čele je císař. Proto v modelové řadě největšího japonského producenta automobilů Toyoty nesmí chybět limuzíny, které by uspokojily i členy nejvyšších mocenských kruhů. Tedy nejen císařského dvora, ale třeba i představenstev společností. Takovým vozem je Toyota Century, jejíž třetí generace právě přichází do japonských autosalonů.
Toyota Century je 50 let vozem japonské elity a oficiální limuzínou císaře Akihita. Japonský panovník má speciálně vybavenou verzi tohoto modelu v hodnotě odpovídající 11 milionům korun. Akihito však zřejmě brzy svůj vůz vymění za nový, neboť Toyota uvádí na trh další generaci své limuzíny hodné monarchů.
Toyota Century se poprvé představila v roce 1967 u příležitosti stého výročí narozenin Sakichi Toyody, zakladatele Toyota Group. Již více než 50 let je tento model symbolem statusu a oblíbeným vozem japonské elity, a to i přesto, že se Century po celá desetiletí moc neměnila.
V současné době do japonských salonů Toyoty dorazila třetí generace luxusního vozu, a to po 21 letech od premiéry druhé generace. Pro srovnání, Corolla, která je na trhu od roku 1966, se dočkala již 11 generací.
Čím se liší třetí generace
Nová limuzína Toyoty do značné míry čerpá z tradice. Odvolává se na charakteristické vlastnosti tohoto modelu prověřené desetiletími, ale i na kulturní dědictví Japonska. Její tvůrci vycházejí z tradic japonských mistrů řemesel a zásad pracovní etiky monozukuri.
Century také využívá nová technologická řešení v duchu současných japonských priorit – udržitelného rozvoje, péče a bezpečnosti pro každého – proto je pod kapotou hybridní motor.
Při zpracování dveří bylo využito řemeslné umění epochy Heian, která pochází z let 794 až 1185 n.l. Za svoji hloubku vděčí černý lak Kamui (ethernal black) sedmi vrstvám a různým technikám leštění, včetně mokrého písku. Čelo zdobí ručně provedený emblém fénixe.
Čalounění interiéru je kombinováno s dřevěnými prvky. Zadní sedadlo vlevo je vybaveno masážní funkcí a zvedací podnožkou. Toto místo je určeno pro hlavního pasažéra, proto se na něj zaměřují také funkce multimediálního systému, ozvučení a klimatizace. K jejich kontrole slouží dotyková obrazovka připevněná k loketní opěrce pod pravou rukou.
Hybridní pohon V8
Limuzínu pohání hybridní systém s pětilitrovým motorem V8 o výkonu 380 koní a točivým momentem 510 Nm při 4000 otáček/min. Spolupracuje s ním elektromotor o výkonu 224 koní a 300 Nm točivým momentem, dostupný v plném rozsahu práce. Celkově tato soustava dodává 431 koní výkonu a využívá nikl-vodíkovou baterii. Century průměrně spotřebuje 7,7 l/100 km podle japonského cyklu JC08. Ticho v interiéru je výsledkem práce hybridního pohonu a pečlivého odhlučnění kabiny.
Toyota Century je vybavena balíčkem bezpečnostních systémů Toyota Safety Sense ve vyspělé radarové verzi s rozšířeným dosahem a s doplňkovými funkcemi. Novinkou je systém HELPNET, který automaticky povolává záchranné služby v okamžiku, kdy se v automobilu aktivují airbagy. Na základě údajů sdělovaných palubním počítačem se dispečeři rozhodují o tom, zda na místo vyšlou sanitku nebo záchranářský vrtulník, a také další nezbytné složky, jako je policie a hasičský sbor.
Toyota Century je v nabídce autosalonů Toyoty po celém Japonsku. Producent předpokládá, že se měsíčně prodá přibližně 50 vozů. Automobil se vyrábí v továrně Higashi-Fuji, nedaleko nejslavnější japonské závodní dráhy téhož jména. Ceny začínají na 19,6 milionů jenů, což jsou v přepočtu necelé čtyři miliony korun.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.