Můžete dostat smyk i v létě? Pokud budete dodržovat těchto pár pravidel, tak ne

AutoRoad.cz, 7. května 2018, 15:44 Google+

Počasí v posledních dnech je opravdu nevyzpytatelné. Časté deště a voda na vozovkách staví před řidiče možný výskyt zrádného aquaplaningu. Pamatujete si ještě jak vzniká a jak na něj reagovat?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Aquaplaning je jev, během kterého pneumatika ztrácí kontakt s vozovkou a vůz se stává neovladatelným, to vše vlivem vody, která se dostává mezi pneumatiku a povrch vozovky. Nejčastěji tento jev vzniká rychlou jízdou po silnici pokryté vrstvou vody. Jakmile se do této situace dostanete, nezbývá vám než čekat až vozidlo zpomalí a pneumatiky opět získají kontakt s vozovkou. Do té doby jste zcela bezmocní.

Na vznik aquaplaningu mají zásadní vliv tyto faktory: rychlost automobilu, množství vody na silnici, hloubka dezénu a nahuštění pneumatik. Dezén na pneumatikách má totiž za úkol odvádět vodu z prostoru mezi pneumatikou a silnicí. Pokud ale jezdíte na sjetých pneumatikách, množství odváděné vody je nižší. To samé platí, pokud nepřizpůsobíte rychlost stavu vozovky. Čím rychleji jedete, tím méně vody je odváděno.

Aquaplaning poznáte poměrně snadno. Pokud totiž ztratí kola kontakt s vozovkou, vyletí otáčky vašeho motoru nahoru a s tím stoupne i jeho hlučnost.

Pokud aquaplaning nastane, jako řidiči musíte zachovat klid a hlavně nezmatkovat. Jedinou správnou možností je totiž vyšlápnutí spojky, sundání nohy z plynu a držení volantu v přímém směru. Vlivem vysokého odporu, který utváří voda hrnutá před kolem, by mělo brzy dojít k rychlému zpomalení a opětovnému dosednutí pneumatik na zem. To se nejčastěji projeví ránou do volantu. Pokud byste v ten moment měli stočená kola, mohlo by dojít ke smyku a roztočení vozidla.

Nejlepším bojem s aquaplaningem je ale prevence. Ta začíná už při nákupu nových pneumatik. U těch je vždy hodnocena přilnavost za mokra. Tento faktor se opravdu vyplatí sledovat a řídit se jím. Další skvělou možnost prevence najdeme uvedenou i v zákonech "Rychlost jízdy musí řidič přizpůsobit zejména svým schopnostem, vlastnostem vozidla a..., povětrnostním podmínkám a jiným okolnostem, které je možno předvídat". Jak už jsme psali výše, čím rychleji jedete, tím méně vody je pneumatika schopna odvádět.

A ještě jedna dobrá rada na závěr. Ačkoliv je nejmenší povolená hloubka dezénu na letních pneumatikách 1.6 mm, v případě výskytu většího množství vody na silnici je nebezpečné takové pneumatiky používat, neboť jejich funkčnost už je značně omezená.

Vytisknout

Diskuze: Můžete dostat smyk i v létě? Pokud budete dodržovat těchto pár pravidel, tak ne

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

toyota mirai

Čeká nás také vodíková budoucnost s Toyotou po vzoru Číny?

Chevrolet Corvette ZR-12

Chevrolet Corvette C4 V12, objem ničím nenahradíš

Ford Mustang po totální havárii, škoda 1,6 milionu Kč

Čech si koupil Mustanga. Po roce mu zbyly oči pro pláč a německý autobazar mlčí

SPZ

Za hranice bez platné STK? Jde to, ale čtěte pozorně

Kia EV6 - elektrický crossover se pyšní futuristickým ztvárněním plným high-tech detailů

POD MILION ANI NÁHODOU, Kia zahájila v ČR předprodej modelu EV6

Nová Škoda Fabia 4. generace je větší, modernější, emotivnější. Dynamické proporce a ostře řezané hrany dodávají vozu velmi dynamický, emocionální vzhled.

Nová Škoda Fabia je větší a atraktivnější. Naftový motor ani hybrid nenajdete

Škoda Scala

Škoda Scala 1.5 TSI DSG – nejlepší Škoda v poměru cena/výkon?

Mansory F8XX

880 koní a 354 km/h? To je nové Mansory F8XX

Toyota Corolla

Toyota bude místo benzínu spalovat vodík a vyrazí na závodní dráhu

První náhled interiéru nové Škody Fabia

První náhled interiéru nové Škody Fabia

Škoda zveřejnila skici nové Fabie

Máme se na co těšit, Škoda zveřejnila skici nové Fabie

Volkswagen Multivan

Chytré řazení přináší ještě více místa ve Volkswagenu Multivan

Ilustrační foto

Letos došlo na trhu ojetých aut k mimořádné situaci

Renault Captur 1.3 TCe 155 EDC

Test Renault Captur 1,3 TCe 155 EDC, zaslouženě nejprodávanější crossover segmentu B-SUV v Evropě?

Volkswagen Tiguan

Test: Volkswagen Tiguan 2.0 TDI EVO 147 kW – v roce 2020 5. nejprodávanější vůz na světě, právem?

reklama

Doporučujeme

Mercedes-Benz X v losím testu

Vyplatí se připlácet za luxusní pick-up? Podívejte se na Mercedes X v náročném…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Nová Škoda Fabia je větší a atraktivnější. Naftový motor ani hybrid nenajdete

  2. POD MILION ANI NÁHODOU, Kia zahájila v ČR předprodej modelu EV6

  3. Za hranice bez platné STK? Jde to, ale čtěte pozorně

  4. Chevrolet Corvette C4 V12, objem ničím nenahradíš

  5. Čeká nás také vodíková budoucnost s Toyotou po vzoru Číny?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud