Čekání je u konce, zaznělo z Rolls-Royce. Britská automobilka, která se během let stala symbolem luxusu na kolech, začala poodhalovat detaily o svém prvním SUV. Hned první zajímavostí se tak stal samotný název, který se z označení projektu zachová i pro hotový produkční model.
Ještě před pár týdny brala automobilka Rolls-Royce označení Cullinan jen jako kódové jméno pro projekt, ovšem nakonec svůj názor změnila. Ptáte se proč? My to sice nevíme, ale jedna teorie se doslova podbízí.
Název Cullinan totiž nese vůbec největší a nejkvalitnější diamant, jaký byl kdy objeven. Jeho váha činila 3106.75 karátů (621.35 g) a objeven byl v lednu roku 1905 v Jihoafrickém dole. Své jméno pak dostal podle ředitele dolu, kterým byl Thomas Cullinan.
Torsten Müller-Ötvös, výkonný ředitel automobilka Rolls-Royce, věří, že lepší název už by první SUV z produkce Rolls-Royce dostat nemohlo. My s ním samozřejmě souhlasíme, neboť ani Cullinan ze světa automobilů nebude žádný drobek a svůj statut luxusu by mohl podtrhovat například zcela novým hliníkovým šasi, které bude sdílet s modelem Phantom poslední generace.
První představení modelu proběhne pravděpodobně za zavřenými dveřmi, kam se dostanou jen loajální příznivci automobilky. Široká veřejnost by se pak podle odhadů webu Automotive News mohla dočkat premiéry nepatrně později, odhadem někdy v létě.
Cullinan bude samozřejmě aspirovat na titul nejluxusnějšího SUV na trhu, nicméně stále by to měl zůstat Rolls-Royce se všemi charakteristikami. Pod jeho kapotou se tak mimo jiné očekává i tradiční 6.75 litrový motor V12, kterým byl osazen i Phantom poslední generace.
O jakékoliv technice či ceně nepadlo ani slovo, nicméně při cenách obyčejného Phantomu je docela možné, že by se Cullinan mohl stát jedním z vůbec nejdražších nových aut na trhu. Je však nepravděpodobné, že by automobilka překonala svůj vlastní rekord, kterého se ji podařilo dosáhnout s modelem Sweptail - unikátní na zakázku postavený vůz totiž vyšel majitele na 12.8 milionu dolarů.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.