Kouření za volantem? Se zákonem problém není, hrozí vám ale větší komplikace

Kouření v autě
Kouření v autě, foto: pixabay.com
AutoRoad.cz 27. prosince 2017 10:15
Sdílej:

Kouření za volantem sice není zakázané, ale… Statistiky dokazují, že je cigareta za volantem mnohem nebezpečnější, než třeba telefonování. Nejen že odvádí pozornost, ale pokud nám nedopalek či popel upadne, malér je na světě. Je tedy s podivem, že kouření zakázané není. Přesto se však může pěkně prodražit.

Zákon č. 361 výslovně zakazuje kouření pouze úzké kategorii řidičů, mezi které patří řidiči na motocyklu, mopedu a jízdním kole. Dále nesmí kouřit řidiči taxi služby a to pouze v případě, kdy vezou zákazníky. Poslední skupinou jsou řidiči vozidel hromadné přepravy osob, kteří nesmí v takovém prostředku kouřit ani v případě, kdy ve vozidle nikdo jiný není.

Ostatní řidiči kouření zakázané nemají, pokud ale dojde k dopravní nehodě, kouření je přitěžující okolnost. "Je to nedodržování zásady stanovené zákonem, které řidičům ukládá, plně se věnovat řízení vozidla. Znám případ, kdy si řidič zapaloval cigaretu v noci a plamenem ze zapalovače byl tak oslněn, že ztratil orientaci a havaroval. V dalším případě spadnul řidiči do klína oharek a on ve snaze ho vytáhnout, strhnul řízení a těžce zranil spolujezdce. Kouření tedy může vést až ke spáchání trestného činu ublížení na zdraví z nedbalosti“ říká JUDr. Zdeněk Svátek.

Doc. MUDr. Eva Kralíková CSc. z Centra pro závislé na tabáku v pražské Všeobecné fakultní nemocnici k tomu dodává: „Malá dávka čistého nikotinu stimuluje činnost mozku, větší ho naopak tlumí." Bohužel z cigaret se uvolňují i další látky, například kysličník uhelnatý který zhoršuje schopnost řidiče vnímat jízdu a soustředit se na ni. Vykouření jediné cigarety zúží zorný úhel a zhorší adaptaci očí. Navíc znesnadňuje rozlišování barev. A to všechno až o 20 procent. Docentka Králíková upozorňuje i na další negativní efekt kouření: přispívá ke stahování cév a tedy k horšímu oběhu krve i prokrvení mozku. 

Vykouření jedné cigarety ve stojícím automobilu s uzavřenými okénky má za následek 11x vyšší koncentraci škodlivin v kabině než v průměrném baru, kde je kouření povoleno. Pokud řidiči kouří v jedoucím automobilu, situace se příliš nezlepší – kvalita vzduchu v kabině je 7x horší než v baru. Řešením není, ani když řidič otevře své okénko a drží u něj v ruce cigaretu, aniž by šlukoval. Koncentrace škodlivin ve vzduchu je o dvě třetiny horší než v zakouřené restauraci.

Stalo se
Testy aut
Toyota ProAce Verso

Test ojetiny: Toyota ProAce Verso VIP – univerzální praktik s bohatou výbavou

Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?

Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?