Volkswagen Polo GTI R5 má za sebou zdařilou světovou premiéru. Soutěžní GTI s pohonem všech kol pro zákaznický sport vychází z šesté generace modelové řady Polo a poprvé bylo odborné veřejnosti představeno v pondělí večer u příležitosti oficiální dynamické prezentace nového modelu Polo GTI na Mallorce. Při vývoji nového soutěžního vozu byly využity zkušenosti a know-how držitele čtyř titulů mistra světa v rallye v královské třídě WRC z let 2013 až 2016.
Vývoj soutěžního vozu Polo GTI R5 probíhá velmi intenzivně od začátku letošního roku. První testovací jízdy na asfaltu a šotolině se uskutečnily v polovině listopadu ve francouzském Fontjoncouse. V prosinci bude testování pokračovat ve Velké Británii. Za celkový projekt nese kromě technického ředitele Françoise-Xaviera „FX“ Demaisona zodpovědnost především vedoucí inženýr projektu Jan de Jongh, který se v letech 2013 až 2016 staral jako závodní inženýr o Polo R WRC mistra světa Sébastiena Ogiera.
„Polo GTI R5 absolvovalo první testy bez problémů. Zpětná vazba od testovacích jezdců byla velmi pozitivní,“ říká Demaison. „Samozřejmě je výhodou, že jsme měli k dispozici tým zkušených inženýrů a mechaniků, kteří se již podíleli na vývoji Pola, ověnčeného tituly mistra světa. A samozřejmě využíváme, stejně jako již v dřívější době, úzkou a velmi dobrou spolupráci s kolegy z technického vývoje ve Wolfsburgu a s kolegy od značky Škoda, kteří nabízejí vozidlo kategorie R5 od roku 2015.“
Polo GTI R5 disponuje stejně jako sériový model – nové Polo GTI – výkonným řadovým čtyřválcem s přeplňováním turbodmychadlem a přímým vstřikováním, který je uložen napříč před přední nápravou. Pravidla omezují zdvihový objem motoru soutěžní verze na 1,6 litru. To postačuje k dosažení impozantních hodnot nejvyššího výkonu 200 kW (272 k) a maximálního točivého momentu 400 N.m. Pětistupňová sekvenční převodovka s těsně odstupňovanými převodovými stupni a trvalý pohon všech kol zaručují vynikající hodnoty zrychlení na jakémkoli povrchu, ať se jedná o asfalt, šotolinu nebo sníh. Soutěžní GTI o hmotnosti 1230 kilogramů zrychlí z 0 na 100 km/h za pouhých 4,1 sekundy.
Čtyřdveřová celoocelová karoserie sériové verze, která tvoří základ soutěžního vozu Polo GTI R5, pochází z výrobního závodu ve španělské Pamploně a v souladu s pravidly FIA je dodatečně vyztužena bezpečnostním rámem pro případ převrácení a dalšími bezpečnostními komponenty. Homologace soutěžního vozu Polo GTI R5 proběhne v létě 2018. Dodání prvních vozů soukromým týmům je plánováno na druhou polovinu roku 2018, což platí i pro účast v prvních soutěžích.
Pokud ale nemáte pro rally speciál využití, mohla by vás alespoň zajímat nová generace modelu Polo GTI. S výkonem 147 kW/200 k a nejvyšší rychlostí až 237 km/h. Pro sprint z klidu na 100 km/h stačí 6,7 sekundy. Hospodárnost pohonu odráží hodnota spotřeby paliva 5,9 l/100 km. Těmto výkonovým parametrům je přizpůsoben sériově dodávaný sportovní podvozek, který může být na přání nahrazen podvozkem Sport Select. Nový sériový model Polo GTI s šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG lze již na českém trhu objednávat od 569 900 Kč. Verze s šestistupňovou manuální převodovkou bude k dispozici od poloviny roku 2018.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.