Před dvaceti lety stále Lexus RX u zakládání automobilového segmentu luxusních SUV, proto se nelze divit, že své průkopnické ambice i nadále rozvíjí. Jeho poslední varianta, model RX 450hL v modelovém provedení 2018, si i nadále zachovává elegantní tvary karoserie, nyní však nabízí možnost převozu až sedmi pasažérů
Sedmimístná verze nabízí třetí řadu sedadel v podobě lavice dělené v poměru 60:40. Na sedadla zcela vzadu lze snadno nastoupit zatažením za páčku, kterou se sedadlo druhé řady odsune kupředu. Díky delší podlaze zavazadelníku za třetí řadou (v porovnání s konkurenčními modely) se RX L chlubí všestranněji využitelným prostorem pro náklad.
Konstruktéři navrhovali třetí řadu sedadel provedení RX L tak, aby se cestující těšili ze stejné míry pohodlí a luxusu jako pasažéři ve druhé řadě. Druhá řada se nachází o něco výše než třetí, čímž vzniklo více prostoru pro nohy cestujících na zadních sedadlech. Součástí standardní výbavy je kožené čalounění sedadel v různých barevných odstínech. Třízónová klimatizace umožňuje cestujícím zcela vzadu nezávisle ovládat teplotu a výdechy ventilace. Pro ještě vyšší pohodlí v RX L je k dispozici elektrické sklápění třetí řady a (na přání) inteligentní elektrické ovládání výklopné zádi (otevírání/zavírání pouhým přiložením ruky do blízkosti loga Lexus).
Charakteristický design Lexus
Model RX L 2018 nabízí stejně prvotřídní bezpečnost, eleganci, luxus a jízdní schopnosti jako pětimístná verze RX. Trendová kombinace všestrannosti SUV s pohodlím luxusního sedanu je zabalena do pozoruhodné směsice ostrých prolisů a oblouků, pro Lexus typických. Pozornost na sebe strhává charakteristická maska chladiče Lexus ve tvaru vřetene, zvýrazněná chromovým lemováním. Prémiové LED světlomety (na přání) ve tvaru písmene L používají trojici jedinečných světelných zdrojů po každé straně.
Elegantní zatmavené C-sloupky u provedení RX L evokují zdání, jako by střecha visela ve vzduchu. Motiv vřetene se opakuje i na zádi v podobě LED koncových světel ve tvaru písmene L, obepínajících výklopnou záď a zasahujících až do zadních blatníků. K ještě dynamičtějšímu postoji přispívají 20" kola (na přání). Ve všech variantách je lak opatřen účinnou krycí vrstvou z polymeru, vysoce odolnou vůči povrchovým škrábancům, se schopností automatické obnovy.
Bezpečnost Lexus
Sedmimístné vozy RX L 2018 používají průběžné boční hlavové airbagy po celé délce interiéru, s pokrytím všech tří řad sedadel. Paket bezpečnostních technologií Lexus Safety System+, který je na většině trhů součástí standardní výbavy, zahrnuje bezpečnostní systém pro předcházení kolizím (PCS) s funkcí rozpoznávání chodců, asistent pro udržení jízdy v jízdním pruhu (LKA) s korekcemi řízení, automatické přepínání dálkových světel (AHB) a adaptivní tempomat pro celý rozsah rychlostí.
Ve vyšších stupních výbavy najdeme systém pro sledování mrtvých úhlů (BSM) s panoramatickým zobrazováním okolí vozu (PVM), inteligentní parkovací senzory (IPS), systém pro sledování provozu v příčném směru za vozidlem s brzděním, resp. adaptivní systém ovládání dálkových světel (AHS).
RX 450hL
Západoevropští zájemci o prémiový rodinný vůz se třemi řadami sedadel najdou v RX 450hL 2018 ideálního společníka na cesty. Pohonné ústrojí Lexus Hybrid Drive spojuje zážehovou jednotku 3,5 litru V6 (systém vstřikování paliva D4-S) se dvěma výkonnými elektromotory/generátory, čímž dosahuje systémového výkonu 313 koní pro dynamickou akceleraci a spolehlivé předjíždění v kritických situacích.
Hybridní provedení též používá jedinečnou soustavu pohonu AWD. K pohonu zadní nápravy využívá nezávislý zadní elektromotor, který se zapojuje podle potřeby v zájmu optimální trakce.
Volič jízdních režimů Drive Mode Select je rozšířen o čtvrtý režim EV, umožňující pohybovat se nižší rychlostí po určitou dobu pouze na elektřinu. Uplatnění najde zejména při manévrování na parkovištích či v garážích nebo krátkém popojíždění ve městě.
Jízda a ovladatelnost
Celá posádka sedmimístného RX L v provedení 2018 si vychutná stejně luxusní hladkou a tichou jízdu jako v případě pětimístné verze. Podvozek se vzpěrami McPherson na přední nápravě a zavěšením zadním kol s dvojitými lichoběžníky zaručuje agilitu a příkladné jízdní pohodlí na všech typech povrchu. Elektrický posilovač řízení (EPS) zajišťuje lehké a pohodlné řízení s vynikající zpětnou vazbou. Adaptivní odpružení AVS (výbava na přání) průběžně upravuje tlumicí sílu podle stavu vozovky.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?