Proč je dehydratace stejně nebezpečná jako opilost? Opatrní buďte zvláště v chladných měsících

-jka / AutoRoad.cz, 14. října 2017, 08:12 Google+

Automobilka Nissan vyzývá řidiče, aby si pořádně „přihnuli z láhve“ – ale vody, ne alkoholu – aby zvýšila povědomí o tom, jaký může mít dehydratace dopad na bezpečnost na silnicích. Zatímco nebezpečí řízení po konzumaci alkoholu jsou dobře známá, poměrně málo je prozkoumaná bezpečná úroveň hydratace řidičů.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Inteligentní povlak, dehydratace

Inteligentní povlak, dehydratace | foto: Nissan

Sdílejte článek

Studie z roku 2015 ukázala, že řidiči, kteří vypili jen doušek vody (25 ml) za hodinu, se na silnici dopouštěli dvojnásobku chyb než ti, kteří byli řádně hydratovaní. Počet chyb byl ekvivalentní tomu, čeho se dopouštěly osoby s obsahem alkoholu v krvi 0,08 %. Objevovaly se takové chyby, jako je pozdní brzdění, kolísání směru uvnitř jízdního pruhu a dokonce i přejíždění hranic jízdních pruhů.

Zhruba dvě třetiny řidičů navíc nedokázaly rozpoznat příznaky dehydratace – únavu, otupělost, bolest hlavy, pocit sucha v ústech a zpomalené reakce. Tento problém může vyřešit obyčejné pití většího množství vody. Studie z roku 2013, provedená dvěma univerzitami, ukázala, že lidé, kteří před plněním mentálních úloh vypili půl litru vody, měli o 14 % rychlejší reakční čas než osoby, které se nenapily.

Vzhledem k tomu, že každý šestý člověk již nyní využívá nositelné technologie, se Nissan inspiroval v odvětví péče o zdraví a dobrou kondici a představil možné využití vyspělých „chytrých“ materiálů v automobilovém průmyslu v budoucnosti. Ve spolupráci s holandskou designérskou značkou Droog integroval do crossoveru Nissan Juke nejmodernější povlak s technologií vnímání potu s označením SOAK. Díky jeho aplikaci na volant a přední sedadla vozu Juke je výsledkem jednoduchý, a přesto účinný výstražný systém, který řidiče upozorní na to, že by měli pít více vody.

Povlak SOAK funguje velmi jednoduše, změní barvu, když se dostane do kontaktu styku s potem – například na dlaních nebo oděvu osob po cvičení. V případě dehydratace se povlak SOAK zbarví žlutě a po doplnění tekutin se zbarví modře.

Dr. Harj Chaggar, lékařský poradce stáje NISMO, k tomu říká: „Zatímco mnoho sportovců dobře ví o nutnosti hydratovat, mnoho lidí mimo oblast sportu stále neví o dopadu dehydratace na fyziologické funkce organismu. Technologie vnímání potu zabudovaná do automobilu je inovativním způsobem, jak na to poukázat a působit preventivně přímým upozorněním řidiče.“

Inovativní povlak SOAK je dílem výzkumnice a designérky Paulien Routs ze společnosti Droog. Paulien k tomu řekla: „Povlak SOAK jsem původně vytvořila pro použití na sportovních oděvech. Mojí vizí je vytvářet inovativní řešení, která jejich nositeli nějakým způsobem pomáhají, využívat nové technologie, aby do módy a textilu vnesly nové funkce a přinesly nové způsoby interakce s naším zdravím a tělem.“

Vytisknout

Diskuze: Proč je dehydratace stejně nebezpečná jako opilost? Opatrní buďte zvláště v chladných měsících

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Honda CMX 1100 Rebel

Je to Rebel! Honda představila nový model CMX1100 Rebel

Peugeot Landtrek

Nový pickup Peugeot Landtrek pro Ameriku, my v Evropě máme pravděpodobně smůlu

Pandur II pro Ačr

Armádní zakázka na Pandury rozpumpovala českou ekonomiku, z jedné vynaložené koruny se stanou tři

Volkswagen vybudoval nový větrný tunel v hodnotě 2,5 miliardy korun

Co jsme ve škole nenáviděli, jezdí s námi denně v autech, tvrdí uznávaný profesor

Toyota začíná testovat systémy autonomního řízení v ostrém provozu v Bruselu

Převratný systém tankování a dobíjení automobilů si nechala patentovat Toyota

DS3 Crossback E-TENSE

Vyplatí se jet po dálnici za kamionem? Pokus číslo 3

Škoda představila Enyaq iV, svje první čistě elektrické SUV

Škoda začala v Boleslavi montovat svoji novinku, pořídila linku v ceně 700 vrcholných Kodiaqů

Volkswagen Tiguan

Volkswagen výrazně zlevnil. Vyžaduje ale jiný přístup kupujících

Tatra Force 8x8

Tatry nejsou jen T 815 pro stavby a hasiče, ale i armádní speciály do nesjízdného terénu a bojů

Volkswagen slibuje, že ID.4 se snadno řídí ve městě, na okresních silnicích i na dálnici

Těžké a vysoké SUV ID.4 a skvělé jízdní vlastnosti? Volkswagen prozradil, jak to zařídil

Peugeot 2008 GT Line

Test Peugeot 2008 GT-line 1,5 BlueHDi 130 EAT8, naftový lvíček boduje vzhledem jak zvenčí, tak zevnitř

Sbarro Super Eight

Nejšílenější Hot Hatch osmdesátek? Zřejmě Sbarro Super Eight s motorem V8 od Ferrari

Peugeot 4008 a 5008

S čím se Peugeot pochlubí na autosalonu v Číně? My už to vime

Ford u nás nabídne špičkový Mustang Mach 1 s osmiválcem 5,0 l a manuální převodovkou za 1 649 900 Kč

Ford Mustang Mach 1 s V8 a 460 koňmi bude i v Česku. A za atraktivní peníz

Výroba modelu ŠKODA OCTAVIA v Mladé Boleslavi

VIDEO: Montáž Škody Octavia v Mladé Boleslavi. Tohle zůstává kupujícímu skryté

reklama

Doporučujeme

Dacia Duster v úpravě X-Tomi Design: Pickup

Nový Duster jako pickup? Dacia by o tom určitě mohla uvažovat

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Vyplatí se jet po dálnici za kamionem? Pokus číslo 3

  2. Ford Mustang Mach 1 s V8 a 460 koňmi bude i v Česku. A za atraktivní peníz

  3. Volkswagen výrazně zlevnil. Vyžaduje ale jiný přístup kupujících

  4. Test Peugeot 2008 GT-line 1,5 BlueHDi 130 EAT8, naftový lvíček boduje vzhledem jak zvenčí, tak zevnitř

  5. Škoda začala v Boleslavi montovat svoji novinku, pořídila linku v ceně 700 vrcholných Kodiaqů

  6. Nejšílenější Hot Hatch osmdesátek? Zřejmě Sbarro Super Eight s motorem V8 od Ferrari

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud