Společnost KIA MOTORS CZECH (KMCz) startuje prodej svého zcela nového kompaktního crossoveru Stonic na českém trhu. Model inspirovaný modely SUV má ambici stát se jedním z nejprodávanějších modelů automobilky Kia na českém trhu. Model Stonic si zákazníci v autorizované dealerské síti Kia mohou objednat již dnes.
Stvořen pro potěchu oka…
Elegantní karoserie inspirovaná většími SUV značky Kia se vyznačuje nízkým těžištěm a díky chytře obestavěnému prostoru také nadstandardním poměrem vnějších rozměrů a vnitřního prostoru. S délkou 4 140 mm, šířkou 1 760 mm a výškou pouhých 1 520 mm nabízí Stonic i při zvýšené poloze, která je typická pro vozy SUV, dostatek prostoru pro řidiče i spolujezdce. Prostor pro nohy činí 1 070 mm vpředu a 850 mm vzadu. Šířka v úrovni ramen dosahuje i přes kompaktní rozměry působivých 1 375 mm vpředu a 1 355 mm vzadu. Velkorysý vnitřní prostor je umožněn díky dlouhému rozvoru o 2 580 mm a krátkým převisům. Zavazadelník nabízí objem 352 litrů bez dojezdové rezervy nebo 332 litrů s rezervou, který lze sklopením zadních sedadel rozšířit až na 1 155 litrů, respektive 1 135 litrů s dojezdovou rezervou. Vstup zavazadelníku o šířce 1 022 mm, je jedním z nejširších v kategorii malých SUV.
Design vozu, na kterém spolupracovalo evropské návrhářské studio Kia ve Frankfurtu ve spolupráci s návrhářským studiem v korejském Namyangu, v sobě kombinuje jednoduché přímky dávající modelu ostré rysy s měkčími plastickými povrchy. A-sloupky jsou u modelu Stonic posazené více dozadu než je běžné u konkurenčních SUV, zatímco zadní C-sloupky ve stylu ‚Targa‘ přirozeně oddělují střechu od karoserie a umožňují tak vytvářet elegantní a oku lahodící dvoubarevné kombinace. Zákazníci si díky výběru devíti různých laků karoserie a tří odstínů střechy, které jsou k dispozici v závislosti na zvolené barvě karoserie, mohou vybírat až z 11 dvoubarevných kombinací.
…a pro radost z jízdy
Stonic byl vyvíjen s cílem nabídnout zákazníkům praktický a na dnešní poměry velmi moderní crossover. Důraz tak byl kladen na precizní a rychlou odezvu vozu, sportovní řízení a stabilitu jízdy. Stonic disponuje speciálně naladěným zavěšením zadních i předních kol a hydraulickými dorazy propružení na přední nápravě, které účinněji vyhlazují rázy za jízdy po nekvalitních vozovkách a zároveň potlačují ‘plavání’ kabiny při přejezdu nerovností ve vyšších rychlostech. U soustavy řízení byl dále zvolen ostřejší převodový poměr a oproti konkurentům vůz nabízí přesnější chování při vjezdu do zatáčky. Jako vůz, který bude sloužit převážně v městském provozu, disponuje Stonic také pomocným systémem pro rozjezd v kopci.
Bezpečnost především
Pro posílení bezpečnosti posádky byla z velké části použita vysokopevnostní ocel AHSS. Stonic je dále standardně vybaven šesti airbagy: čelním airbagem pro řidiče a předního spolujezdce, bočními airbagy a záclonovými airbagy. Dále je zde ukotvení ISOFIX pro dětské autosedačky v zadní části kabiny. Pro model Stonic je také k dispozici několik vyspělých systémů Kia na podporu řízení (ADAS) pod označením DRiVE WISE, navržených k dalšímu zvýšení aktivní bezpečnosti. Jde například o systém pro zamezení čelním kolizím (AEB) s rozpoznáváním chodců; systém pro sledování mrtvých úhlů (BSD) či varování při opuštění jízdního pruhu (LDWS). Stonic dále volitelně nabízí systém sledování únavy řidiče (DAW) pomáhající bojovat s nepozorností nebo únavou za volantem.
Praktický interiér nabitý technologiemi
Interiér vozu v sobě snoubí dokonalé spojení elegance a praktičnosti, které zákazníci od malých SUV očekávají. Přístrojová deska je s ohledem na snadné ovládání mírně nakloněna směrem k řidiči a v jejím středu se nachází ‘plovoucí’ dotykový 7‘‘ displej, který je k dispozici ve všech úrovních výbavy a podporuje technologie Apple CarPlay™ a Android Auto™ nabízející plný přístup k funkcím smartphonu. Stonic vybavený volitelnou satelitní navigací nabízí i online služby Kia Connected Services s podporou TomTom®.
Kia Stonic podobně jako další modely značky nabízí širokou škálu technologií navržených pro maximální pohodlí a praktičnost. Patří sem například třístupňové vyhřívání předních sedadel, vyhřívání volantu, audiosystém se šesti reproduktory, tempomat s omezovačem rychlosti, automaticky stmívatelné vnitřní zpětné zrcátko či systém bezklíčového odemykání vozu a startování motoru tlačítkem. Dále zadní parkovací kamera, plně automatická klimatizace, stěrače se senzorem deště či automatické přepínání dálkových světel.
Odkládací prostory jsou umístěny výše a tedy v lepším dosahu než u konkurenčních modelů. Standardem je USB vstup vpředu i vzadu, který slouží k nabíjení telefonů a multimediálních zařízení.
Lehké motory Kia pro co nejlepší jízdní vlastnosti
Zákazníci si mohou vybírat ze tří zážehových a jednoho vznětového motoru a tří úrovní výbavy, které si mohou rozšířit ještě třemi různými pakety. Stonic je tak nabízen s lehkým zážehovým motorem 1,0 litru T-GDI (Turbocharged Gasoline Direct Injection) s přímým vstřikováním paliva. S výkonem 120 koní a s točivým momentem 172 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h dosáhne za 10,3 sekundy a vykazuje spotřebu 5,0 l paliva na 100 km.
Zákazníci si mohou vybírat také z dvojice zážehových motorů CVVT s vícebodovým vstřikováním paliva o objemech 1,25 litru a 1,4 litru. Motor 1,25 litru dosahuje nejvyššího výkonu 84 koní a točivého momentu 122 Nm. Jednotka 1,4 litru produkuje 100 koní s maximem točivého momentu 133 Nm. Obě pohonné jednotky CVVT se chlubí novým děleným systémem chlazení s uzavíracím ventilem chladicí kapaliny. Nejhospodárnějším motorem v rámci modelové řady Stonic je vznětový motor Kia 1,6 litru o maximálním výkonu 110 koní a točivém momentu 260 Nm. Spotřeba paliva u této pohonné jednotky činí 4,2 l/100 km.
Všechny motorické varianty jsou vybaveny šestistupňovou (s výjimkou motorizace 1,25 CVVT, která je osazena pětistupňovou) manuální převodovkou. Manuální převodovky pro Stonic jsou vybaveny vylepšenou synchronizací, která snižuje tření, zvyšuje účinnost a poskytuje příjemnější zpětnou vazbu při řazení. Crossover je nabízen pouze s pohonem předních kol.
Bohatá výbava již v základu s řadou možných rozšíření
Stonic je na českém trhu k dispozici se třemi úrovněmi výbavami rozšířitelnými o volitelné doplňkové pakety. Již v základní výbavě Comfort mají zákazníci k dispozici řadu nadstandardních výbavových prvků, například 7‘‘ dotykovou obrazovku s MP3 rádiem a Bluetooth, manuální klimatizaci, výškově stavitelný kožený volant či výškově stavitelné sedadlo řidiče. V základu nechybí ani elektricky ovládaná přední okna, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, loketní opěrka předních sedadel či USB nabíječka pro zadní sedadla. Model je už v základní výbavě osazen předními mlhovými světlomety, střešními ližinami, 15‘‘ ocelovými koly, dojezdovou rezervou a také stříbrnými okrasnými lištami. S motorizací 1,25 CVVT a 5M/T je Stonic v této výbavě k dispozici za 349 980 korun.
Druhá úroveň výbavy Exclusive obsahuje kromě všech prvků základní výbavy také parkovací kameru a zadní parkovací senzory, elektricky ovládaná zadní okna, LED denní svícení či tempomat a omezovač rychlosti. Elektricky sklopná zpětná postranní zrcátka jsou osazena LED blikači, zatímco v interiéru je umístěno elektrochromatické zpětné zrcátko. Na rozdíl od předchozí verze výbavy se Stonic ve výbavě Exclusive dodává s 15‘‘ koly z lehkých slitin. Výbavu Exclusive si mohou zákazníci pořídit od 379 980 korun s motorizací 1,25 CVVT, 5M/T.
V nejvyšší úrovni výbavy Premium budou mít zákazníci k dispozici model se 17‘‘ koly z lehkých slitin a kromě všech prvků obsažených ve výbavě Exclusive také s automatickou klimatizací, vyhřívanými předními sedadly a volantem nebo plochým volantem ve tvaru D, který zvyšuje prostor pro nohy řidiče. Komfort při ovládání vozu zvyšuje také přístrojový štít Supervision a Smart Key se startovacím tlačítkem. Stonic ve verzi Premium je osazen také hliníkovými pedály, zadními zatmavenými skly a zadními LED dělenými světlomety. Kromě toho obsahuje také šedé polokožené čalounění. Verzi Premium si mohou zákazníci pořídit od 434 980 korun(1) s motorizací 1,4 CVVT a šestistupňovou manuální převodovkou. Pouze ve verzi Premium je potom k dispozici model osazený vznětovou jednotkou 1,6 CRDi s 6M/T, a to za 484 980 korun.
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.