O vývoj létajícího automobilu se již roky snaží jak zapálení nadšenci, tak profesionální společnosti z celého světa. Málokdo však ví, že že létající automobily se vyrábí dokonce i v naší domovině. Navíc se jedná o skutečný světový unikát.
Létající automobil GyroDrive není přesně tím, co by většina z nás na první pohled čekala. Malý stroj připomínající helikoptéru, odborně zvaný vírník, však splňuje přesně to, co by takový létající automobil splňovat měl.
Stroj na třech kolech je vybaven sedačkami pro dva cestující, uzavřenou kabinou s vybavením potřebným pro jízdu i let, spalovacím motorem pohánějícím nosný rotor a tlačný rotor a elektromotorem pohánějící přední kolo pro jízdu po zemi. Navíc je stroj i plně homologován jak pro let, tak pro pohyb po silnicích.
Vírník sice na první pohled může připomínat helikoptéru, vzájemně se od sebe však liší svou konstrukcí i letovými vlastnostmi. Zatímco vrtulník má nosný rotor poháněný motorem, u vírníku je roztáčen pohybem vpřed o což se stará tlačný motor.
Vírník tak potřebuje ke vzletu cca 100 metrů a na rozdíl od vrtulníku nemůže viset ve vzduchu. Minimální rychlost se pohybuje okolo 30 km/h a maximální dosahuje až 160 km/h. Přistání však vírník zvládá na prostoru 5 až 10 metrů.
Tento konkrétní vírník GyroDrive však dosahuje maximální rychlosti letu až 180 km/h a dolet činí až 600 km/h. Jakmile však s GyroDrive přistanete a rozhodnete se vydat na cestu po asfaltu, můžete se pohybovat maximální rychlostí až 40 km/ha to díky elektromotoru za předním kolem. Dojezd však bohužel neznáme.
Jak ovšem zmínil Pavel Březina, autor celého projektu, cílem projektu nebylo stvořit létající automobil, ale spíše pojízdný vrtulník, se kterým bude možné dopravit se na benzínku, na hotel či na nejbližší vzletovou plochu.
Konverze z "vrtulníku" na "automobil" je přitom jen otázkou několika minut. Stačí pouze zafixovat nosný rotor, označit vírník trojúhelníkem jako pomalu jedoucí vozidlo, vyklopit značku a může se jet. GyroDrive je totiž již v základu vybaven veškerým potřebným osvětlením a dalšími nezbytnostmi.
Cena GyroDrive přitom není nikterak dramatická. Podle AFP by se přitom cena mělo pohybovat okolo 1,5 milionu korun, což není vůbec zlé. Pro srovnání můžeme uvést například slovenský AeroMobil, který sice nabídne vyšší rychlost i dolet/dojezd, ovšem prodej začne až po roce 2020 a jeho cena má začínat na 1,2 milionech Euro, což je 20x víc, než kolik stojí GyroDrive.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.