O vývoj létajícího automobilu se již roky snaží jak zapálení nadšenci, tak profesionální společnosti z celého světa. Málokdo však ví, že že létající automobily se vyrábí dokonce i v naší domovině. Navíc se jedná o skutečný světový unikát.
Létající automobil GyroDrive není přesně tím, co by většina z nás na první pohled čekala. Malý stroj připomínající helikoptéru, odborně zvaný vírník, však splňuje přesně to, co by takový létající automobil splňovat měl.
Stroj na třech kolech je vybaven sedačkami pro dva cestující, uzavřenou kabinou s vybavením potřebným pro jízdu i let, spalovacím motorem pohánějícím nosný rotor a tlačný rotor a elektromotorem pohánějící přední kolo pro jízdu po zemi. Navíc je stroj i plně homologován jak pro let, tak pro pohyb po silnicích.
Vírník sice na první pohled může připomínat helikoptéru, vzájemně se od sebe však liší svou konstrukcí i letovými vlastnostmi. Zatímco vrtulník má nosný rotor poháněný motorem, u vírníku je roztáčen pohybem vpřed o což se stará tlačný motor.
Vírník tak potřebuje ke vzletu cca 100 metrů a na rozdíl od vrtulníku nemůže viset ve vzduchu. Minimální rychlost se pohybuje okolo 30 km/h a maximální dosahuje až 160 km/h. Přistání však vírník zvládá na prostoru 5 až 10 metrů.
Tento konkrétní vírník GyroDrive však dosahuje maximální rychlosti letu až 180 km/h a dolet činí až 600 km/h. Jakmile však s GyroDrive přistanete a rozhodnete se vydat na cestu po asfaltu, můžete se pohybovat maximální rychlostí až 40 km/ha to díky elektromotoru za předním kolem. Dojezd však bohužel neznáme.
Jak ovšem zmínil Pavel Březina, autor celého projektu, cílem projektu nebylo stvořit létající automobil, ale spíše pojízdný vrtulník, se kterým bude možné dopravit se na benzínku, na hotel či na nejbližší vzletovou plochu.
Konverze z "vrtulníku" na "automobil" je přitom jen otázkou několika minut. Stačí pouze zafixovat nosný rotor, označit vírník trojúhelníkem jako pomalu jedoucí vozidlo, vyklopit značku a může se jet. GyroDrive je totiž již v základu vybaven veškerým potřebným osvětlením a dalšími nezbytnostmi.
Cena GyroDrive přitom není nikterak dramatická. Podle AFP by se přitom cena mělo pohybovat okolo 1,5 milionu korun, což není vůbec zlé. Pro srovnání můžeme uvést například slovenský AeroMobil, který sice nabídne vyšší rychlost i dolet/dojezd, ovšem prodej začne až po roce 2020 a jeho cena má začínat na 1,2 milionech Euro, což je 20x víc, než kolik stojí GyroDrive.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.