O vývoj létajícího automobilu se již roky snaží jak zapálení nadšenci, tak profesionální společnosti z celého světa. Málokdo však ví, že že létající automobily se vyrábí dokonce i v naší domovině. Navíc se jedná o skutečný světový unikát.
Létající automobil GyroDrive není přesně tím, co by většina z nás na první pohled čekala. Malý stroj připomínající helikoptéru, odborně zvaný vírník, však splňuje přesně to, co by takový létající automobil splňovat měl.
Stroj na třech kolech je vybaven sedačkami pro dva cestující, uzavřenou kabinou s vybavením potřebným pro jízdu i let, spalovacím motorem pohánějícím nosný rotor a tlačný rotor a elektromotorem pohánějící přední kolo pro jízdu po zemi. Navíc je stroj i plně homologován jak pro let, tak pro pohyb po silnicích.
Vírník sice na první pohled může připomínat helikoptéru, vzájemně se od sebe však liší svou konstrukcí i letovými vlastnostmi. Zatímco vrtulník má nosný rotor poháněný motorem, u vírníku je roztáčen pohybem vpřed o což se stará tlačný motor.
Vírník tak potřebuje ke vzletu cca 100 metrů a na rozdíl od vrtulníku nemůže viset ve vzduchu. Minimální rychlost se pohybuje okolo 30 km/h a maximální dosahuje až 160 km/h. Přistání však vírník zvládá na prostoru 5 až 10 metrů.
Tento konkrétní vírník GyroDrive však dosahuje maximální rychlosti letu až 180 km/h a dolet činí až 600 km/h. Jakmile však s GyroDrive přistanete a rozhodnete se vydat na cestu po asfaltu, můžete se pohybovat maximální rychlostí až 40 km/ha to díky elektromotoru za předním kolem. Dojezd však bohužel neznáme.
Jak ovšem zmínil Pavel Březina, autor celého projektu, cílem projektu nebylo stvořit létající automobil, ale spíše pojízdný vrtulník, se kterým bude možné dopravit se na benzínku, na hotel či na nejbližší vzletovou plochu.
Konverze z "vrtulníku" na "automobil" je přitom jen otázkou několika minut. Stačí pouze zafixovat nosný rotor, označit vírník trojúhelníkem jako pomalu jedoucí vozidlo, vyklopit značku a může se jet. GyroDrive je totiž již v základu vybaven veškerým potřebným osvětlením a dalšími nezbytnostmi.
Cena GyroDrive přitom není nikterak dramatická. Podle AFP by se přitom cena mělo pohybovat okolo 1,5 milionu korun, což není vůbec zlé. Pro srovnání můžeme uvést například slovenský AeroMobil, který sice nabídne vyšší rychlost i dolet/dojezd, ovšem prodej začne až po roce 2020 a jeho cena má začínat na 1,2 milionech Euro, což je 20x víc, než kolik stojí GyroDrive.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.