Společnost Aeromobil pracuje na vývoji tohoto konceptu již od devadesátých let. Letos však byla představena finální verze, Aeromobil 4.0. Společnost už zahájila i příjem objednávek
Když se řekne hybrid, většina z nás si vybaví vozy jako je třeba Toyota Prius. Zkrátka automobil, který kombinuje dva různé pohony za účelem snížení emisí. Nyní však nastává doba, kdy si pod pojmem hybrid budeme moci představit i vozy, které kombinují jízdu po silnici a let ve vzduchu.
Zřejmě prvním zástupcem této kategorie, pokud nepočítáme Citroen DS padoucha Fantomase, se stane Aeromobil ve verzi 4.0, který má na svědomí slovenský konstruktér Štefan Klein.
Projekt AeroMobil měl včera premiéru na výstavě Top Marques Monaco. Tam jsme bohužel chyběli, naštěstí jsme však mohli čerpat z informací přímo na stránkách výrobce, kde je dostupný i formulář pro předobjednávky.
Ze stránek jsme se dozvěděli, že celý projekt je poháněn dvoulitrovým turbomotorem typu boxer. Pokud se budete pohybovat po silnici, bude tento motor vyrábět energii pro dva elektromotory v předních kolech. Na silnici tak budete mít k dispozici výkon 80 kW (108 koní) a dosáhnete maximální rychlosti 160 km/h. Pokud si ale budete chtít zalétat, bude motor předávat výkon 224 kW (304 koní) na vrtuli, která je umístěná v zadní části stroje. Ve vzduchu můžete dosáhnout rychlosti až 360 km/h.
O dostatečný vztlak se postarají křídla s proměnlivou geometrií. Ta se na silnici sklopí nad zadní část vozu. Pokud budete chtít vzlétnout, křídla se během necelých tří minut přemístí do vzletové polohy. Během jízdy po silnicích si tak vůz zachovává rozměry 5,9 m na délku a 2,2 m na šířku. S roztaženými křídly se šířka stroje změní na 8,8 m.
Skelet je vyroben z lehkých ale velice pevných kompozitních materiálů. Bezpečnost na silnicích zajišťují bezpečnostní pásy a airbagy. Pro případ potíží ve vzduchu je na konstrukci umístěno několik nouzových padáků, které dostatečně zbrzdí pád stroje. K letu je stroj vybaven pokročilou avionikou včetně autopilota.
Ačkoliv již byl spuštěn objednávkový systém, nepředpokládá se, že by první stroje mohly být doručeny dříve než v roce 2020. Masivnímu rozšíření by mohla stát v cestě i cena. Ta se totiž odhaduje na 1,3 milionu dolarů (cca 32,5 milionu Kč).
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.