Co je to sportovní SUV? Podle evropských měřítek aerodynamicky správně vyladěná krabice s výkonným šesti- nebo osmiválcem, ideálně samozřejmě přeplňovaným. V Americe ale mají na aerodynamiku trochu jiný názor, jejich silně hranaté krabice ale umí být rychlejší než většina evropské konkurence.
Letos v New Yorku bude asi pořádně horko. Za pár dnů se má odhalit šílený Jeep Grand Cherokee Trackhawk, který prostě budete chtít. Jako takový slabší předkrm tu máme Chevrolety Tahoe a Suburban RST (Rally Sport Truck). Na první pohled oba modely připomenou klasické zástupce své řady s nějakým neopodstatněným sportovním paketem. Chevy si ale připravil i nějaké to překvapení po technické stránce.
Jen budete muset velké SUV vybavit paketem Performance, který obsahuje nejen podvozek Magnetic Ride, ale především 6.2litrovou V8 s variabilním časováním ventilů a přímým vstřikováním. Ta dává 313 kW (426 k) a 624 Nm, což v kombinaci s desetistupňovým automatem stačí menšímu Tahoe na zrychlení z 0 na 97 km/h za 5,7 sekundy! Utáhnout přitom auto umí až 3810 kilogramů. Pro zájemce o větší Suburban máme ale na tomto místě špatnou zprávu – balíček Performance pro ně nebude určený.
Chromované prvky na karosérií obou modelů nenajdete. Místo něj nastupují třeba maska a kliky v barvě karosérie, nebo černé kryty zrcátek. Ohromná 22palcová kola obouvají pneumatiky Bridgestone P285/45, za nimi pak mohou volitelně být neméně majestátní kotouče Brembo s průměrem 410 milimetrů a šestipístkovými třmeny vpředu. O zvukový doprovod se stará příplatkový výfuk Borla, jenž údajně ještě o něco málo navýší výkon vozu. Lepší brzdy a výfuk už Suburban mít může. První kusy modelů ve verzi RST se k zákazníkům dostanou na podzim.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?