Francouzská značka Alpine je zpátky! Legenda nejen rychlostních zkoušek se po delší odmlce vrací pod křídly Renaultu a má chuť znepříjemnit život Porsche, Audi nebo Alfě Romeo. A do historie nejde jen značka, ale také její první model – moderní reinkarnace kupé A110.
Sportovní auta Renault umí, stačí se podívat do nedávné minulosti jeho sportovní divize z Dieppe. A nyní má další želízko v ohni, a to rovnou v nejzajímavější části trhu. Moderní interpretace kupé A110 jde totiž přímo proti velikánům typu Porsche 718 Cayman, Audi TT nebo Alfa Romeo 4C. A má k tomu dobré předpoklady. Například velice lehkou a zároveň tuhou platformu a karosérii z hliníku. Při kompaktních rozměrech, délka 4178 milimetrů, šířka 1798 milimetrů a výška 1252 milimetrů, se tak povedlo udržet pohotovostní hmotnost na úrovni 1080 kilogramů (rozložení 44 procent ku 56 procentům ve prospěch zadní nápravy). To je naprosto úžasná hodnota. Hmotnost se navíc koncentruje kolem středu automobilu – nádrž je tak umístěna za přední nápravou a motor pro změnu před zadní nápravou.
Ale právě pohonné ústrojí může být pro mnohé největším kamenem úrazu. Čtyřválcová přeplňovaná osmnáctistovka TCe produkuje 185 kW (252 k) a 320 Nm, na zadní nápravu ale sílu přenáší sedmistupňový dvouspojkový automat Getrag. Pro jednoho problém, pro druhého úleva, že nebude muset řadit. Z 0 na 100 km/h každopádně A110 zrychluje za 4,5 sekundy a dosahuje maximálně 250 km/h. Milovníky ekologie jistě potěší také průměrná spotřeba 6,2 l/100 km, která je nejlepší v celé třídě. Alpine zároveň disponuje voličem s jízdními režimy Normal, Sport a Track, upravující chování motoru, převodovku, řízení nebo výfuku.
Vnější linie nejsou jen inspirovány minulostí, ale zajišťují také špičkovou aerodynamiku. Nechybí rovná podlaha a difuzor, zlepšující přítlak. Koeficient odporu vzduchu je pak cx = 0,32. Jak už bylo řečeno, tvary nesou výraznou inspiraci minulostí, vpředu tak nechybí dvojice kulatých reflektorů s LED diodami denního svícení, doplňující hlavní světlomety. Vzadu jsou LED svítilny s dynamickými ukazateli změny směru jízdy a grafikou ve tvaru písmene X. Nechybí ani typické zadní okno a centrálně umístěná koncovka výfuku. Za 18palcovými koly z kovaného hliníku se pak schovávají brzdy Brembo.
Uvnitř převládá minimalismus. Volič převodovky nahradily knoflíky a pádla pod volantem, v centru dění je dále dotyková obrazovka a několik kolébkových přepínačů. Špičková má být použitím jednolitých sedaček Sabelt pozice za volantem, který po vzoru některých italských supersportů disponuje tlačítkem pro aktivaci režimu Sport. Všemu pak vládnou prvotřídní materiály jako kůže, hliník nebo uhlíková vlákna.
Ceny standardního provedení nejsou známé, limitovaná úvodní edice Première, kterou je možné objednávat již nyní a první zákazníci se jí dočkají v prosinci letošního roku, však přijde ve Francii na 58 500 euro (cca 1 581 000 korun). K dispozici bude jen v 1955 kusech, na výběr pak bude pouze mezi modrou, bílou a černou barvou karosérie. Ve výbavě se mimo jiné objeví audio Focal, odlehčené výfukové potrubí nebo dekory z matného karbonu. Český trh mezi těmi, jenž Alpine A110 Première Edition dostanou, bohužel nefiguruje.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.