Nejkrásnější SUV od Range Roveru dostalo podivné jméno Velar. Na co odkazuje?

ar6, 2. března 2017, 16:54 Google+ Geneva International Motor Show 2017

Velar bylo označení prvních prototypů původního Range Roveru na konci šedesátých let. Nyní se Britové rozhodli toto jméno oprášit a použít jej u své čtvrté modelové řady. Ta pasuje mezi modely Evoque a Sport, zároveň ale přináší luxus hodný samotného Range Roveru.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Range Rover Velar je jedním z nejkrásnějších SUV na trhu.

Range Rover Velar je jedním z nejkrásnějších SUV na trhu. | foto: Range Rover

Sdílejte článek

Délka 4803 milimetrů, šířka 2032 milimetrů, výška 1665 milimetrů a rozvor 2874 milimetrů. Že vám to něco připomíná? Ano, Jaguar F-Pace, s nímž Range Rover Velar sdílí hliníkovou platformu. Vnějším vzhledem se ale aristokratická novinka odlišuje, skoro by se chtělo říct, že F-Pace proti němu vypadá jako jeho poddaný. Velar si totiž půjčuje mnoho linií z klasického Range Roveru, k nimž ale přidává množství povedených detailů. Tak například kliky dveří jsou vysouvací (vysunutí probíhá při odemčení vozu nebo specifickým tlačítkem na klíčku, zasunutí při zamknutí nebo překročení rychlosti 8 km/h), čímž zlepšují koeficient odporu vzduchu na cx = 0,32. To je nejlepší hodnota, jaké kdy model Land Roveru. Jistě, této hodnotě pomáhá i elegantní linie střechy, připomínající SUV-kupé.

Přední partie budí zasloužený respekt, a to nejen použitím velice zajímavého ztvárnění nasávacích otvorů, ale především prostřednictvím hlavních světel. Ta jsou ve standardu full-LED diodová a spolu s denním svícením a černým pozadím mají zajímavé grafické zpracování. Zájemci o Velar si nicméně budou moci vybrat z celkem čtyř druhů LED světel, z nich nejvýše provedená Matrix Laser LED. Ty se v segmentu objevují vůbec poprvé, přičemž dosah dálkových světel je díky laserům 550 metrů. Samozřejmostí je jejich natáčení ve směru natočení kol. Světla Matrix Laser mají dále vlastní diody pro denní svícení a též specifické „animované“ směrové ukazatele. LED diodovou etudu dohrávají rovněž tenké pásky mlhovek a koncové svítilny s 3D efektem. Ty zasahují až do boků a jsou propojeny černou lištou.

Kde bude Velar hodně sbírat body, to je možnost individualizace. K dispozici bude třináct základních laků karosérie, včetně stříbrné Flux od divize SVO, k nimž půjde dokoupit střechu a sloupky v černém odstínu Narvik. Tato střecha navíc může být prosklená. Dále bude na výběr osm designů litých kol s průměrem 18 až 22 palců ve čtyřech barevných provedeních. Chybět pochopitelně nebude rozsáhlá paleta nabízených výbav a paketů, z nichž se dají určitě vypíchnout sportovně založená verze R-Dynamic nebo naopak komfortní limitovaná série First Edition, exkluzivně dostupná v odstínu Flux a na 22palcových kolech. Z jiných modelů značky již známe pakety Luxury a Black.

img-responsive

Historie modelů Range Rover. | foto: Range Rover

Interiér se dá charakterizovat vlastně jen jedním – akutním nedostatkem tlačítek. Pomineme-li volant, kde stejně vládnou dotykové plochy, tak na celé palubní desce jsou všehovšudy tři otočné ovladače, vystupující přímo z desetipalcové obrazovky. Ta je umístěna níže mezi středovou konzolí a tunelem, o něco výše je druhá stejně velká obrazovka. Řešení si říká Touch Pro Duo a jeho prostřednictvím se ovládají všechny funkce auta. Zatímco níže umístěná obrazovka nabízí ovládání klimatizace nebo systému Terrain Response a Terrain Response 2, více v zorném poli je nastavování rádia (pro něj je určen také prostřední knoflík), navigace či telefonu. A pokud by bylo potřeba, je možná vrchní displej naklonit v úhlu až 30 stupňů. Samozřejmostí je připojení k internetu, WiFi hotspot až pro osm zařízení nebo aplikace pro chytré telefony, jimiž je možné auto ovládat i na dálku.

Budíky jsou v základu analogové, mezi nimi pak sedí pětipalcový palubní počítač. Od výbavy SE je kaplička plně digitální a nabízí úhlopříčku 12,3 palce. Důležité informace promítá auto také na barevný head up displej přímo do zorného pole řidiče. Pro zadní cestující jsou určeny dvě osmipalcové HD obrazovky s bezdrátovými sluchátky, k poslechu ale bude lepší využít volitelné audio Meridian s 23 reproduktory a 3D zvukem. Vzhled kabiny determinují vedle displejů především široký vodorovný pás palubní desky a úzké výdechy ventilace. Hodně práce odvedli technici také na sedadlech vozu, u nichž lze v krajním případě nastavit až 20 parametrů!

Čalounění je v základu velurové s umělou kůží, nechybí ale ani perforovaná kůže, případně perforovaná kůže Windsor. Jako bezplatnou alternativu koženému čalounění nabízí Land Rover textilní potah společnosti Kvadrat. Ten je tvořen tkaninou s příměsí vlny se vsazenými kontrastními velurovými prvky, které jsou vyrobeny z recyklovaných plastových lahví. Dekorační plochy obstarává dřevo, ale například i směs měděných a uhlíkových vláken. Ačkoliv je luxus prvotřídní, nezapomnělo se ani na prostor pro cestující. Začít můžeme zavazadelníkem o objemu 673 litrů, případně 1731 litrů po sklopení zadních opěradel, která jsou dělená v poměru 40:20:40. Nutností je dnes i průvlak na lyže, víko kufr se dá otevírat také bezdotykově. Uvnitř je řada odkládacích ploch, například ve spodní části dveří pro láhve o objemu až 750 mililitrů.

img-responsive

Uvnitř je místo pro pětici cestujících. | foto: Range Rover

Tak jako každý Land Rover, i Velar se neztratí v terénu. Přední nájezdový úhel je 28,89 stupňů, přejezdový úhel má hodnotu 23,5 stupně a zadní nájezdový úhel je 29,5 stupně. K tomu přidejte brodivost až 650 milimetrů a světlou výšku 213 milimetrů, kterou lze ještě navýšit příplatkovým vzduchovým odpružením s několika režimy, včetně specifického Off-road se světlou výškou až 251 milimetrů. Standardem všech verzí je systém Adaptive Dynamics, upravující nastavení tlumičů monitorováním pohybů kol a karosérie, za příplatek bude k dispozici také volič jízdních režimů Configurable Dynamics.

V motorovém prostoru najdeme celkem pět motorů, mezi nimiž nechybí ani dva naftové čtyřválce řady Ingenium s dvoulitrovým objemem (D180 a D240), respektive dvoulitrový zážehový čtyřválec Ingenium (P250). Pro milovníky větších motorů je přepraven třílitrový naftový šestiválec se dvěma turbodmychadly (D300), případně třílitrový zážehový šestiválec s kompresorem (P380). Detailní technické parametry najdete v přiložené tabulce. Na vozovku přenáší sílu vždy osmistupňový automat ZF, jehož otočný volič vyjíždí ze středového tunelu. Ovládat lze převodovku i pádly pod volantem. Poháněna jsou všechna kola, systém pohonu pak využívá mokré vícelamelové spojky nebo řetězu ke spojení s přední nápravou. Dále nechybí vektorování točivého momentu, systém Intelligent Driveline Dynamics, kontrolující prostřednictvím senzorů přilnavost pneumatik, a volitelně u šestiválců rovněž aktivní uzávěrka zadního diferenciálu.

Technické údaje

P250 P380 D180 D240 D300
Výkon: 184 kW 280 kW 132 kW 177 kW 221 kW
Toč. moment: 365 Nm 450 Nm 430 Nm 500 Nm 700 Nm
Převodovka: 8 AT 8 AT 8 AT 8 AT 8 AT
Zrychlení: 6,7 s 5,7 s 8,9 s 7,3 s 6,5 s
Max. rychlost: 217 km/h 250 km/h 209 km/h 217 km/h 241 km/h
Spotřeba: 7,6 l 9,4 l 5,4 l 5,8 l 6,4 l

Systém Terrain Response pracuje v několika režimech a pomáhá dosahovat optimální trakce, nahradit jej může jeho vyspělejší sourozenec s číslovkou 2 (standard u First Edition), který zvolený režim dokonce vybírá automaticky. Velice zajímavou vychytávkou je pomocník All Terrain Progress Control, jenž je standardem u First Edition a příplatkem u dalších verzí. Jeho kouzlo tkví v tom, že pokud se auto pohybuje v těžkém terénu a vy aktivujete tento systém, elektronika se postará o přesné dávkování plynu a brzd (v rychlosti mezi 3,6 až 30 km/h), na řidiči tak zůstane jen nutnost navádět auto volantem. Startům na kluzkém povrchu pomáhá Low Traction Launch. Různé senzory a čidla pak umí na obrazovku infotainmentu přenášet také informace o stavu auta v terénu, respektive záběry z přední i zadní kamery.

Z bezpečnostních asistentů pochopitelně nechybí autonomní nouzové brzdění, dále pak také udržování v jízdním pruhu a upozornění na vyjetí z jízdního pruhu, čtení dopravních značek s rychlostním omezením včetně těch, které jsou na silnici jen dočasně, hlídání bdělosti řidiče nebo monitorování dopravy za autem. Adaptivní tempomat usnadňuje ve spolupráci s asistentem jízdy v koloně a autonomním brzděním práci řidiči při konstantní jízdě na dálnici. Parkování pro změnu dělá snadnější panoramatický kamerový systém i samotný parkovací asistent. K dispozici je také systém pro podporu jízdy s až 2500 kilogramů těžkým přívěsem.

Tuzemský importér nabídne nové SUV v celkem třech hlavních liniích – Velar, Velar R-Dynamic a First Edition. Zatímco poslední jmenovaná limitovaná edice za minimálně 2 988 942 korun se dále nevětví, dva první modely ano. Jednotlivé linie se jmenují Velar (Velar R-Dynamic), S, SE a HSE. Ceny se v případě větve Velar pohybují mezi 1 559 569 až 2 121 614 korunami, u větve Velar R-Dynamic je to rozpětí 1 653 223 až 2 217 809 korun. První kousky se k zákazníkům dostanou v polovině července tohoto roku.

Vytisknout

Diskuze: Nejkrásnější SUV od Range Roveru dostalo podivné jméno Velar. Na co odkazuje?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Pneumatiky, ilustrační fotografie

Pořizujete nová kola na auto? Poradíme, jak se vyhnout problémům

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud