Downsizing je mrtev, psalo se nedávno ve všech médiích. Auta místo litrový tříválců zase začala dostávat plnohodnotné čtyřválce a nejviditelnější to bylo v segmentu malých ostrých hatchbacků. Jedna z jeho hlavních tváří se ale v nové generaci možná odepsala již na začátku. Ford Fiesta ST má totiž pod kapotou tříválec a bude ještě hůř.
Toyota Yaris Sport dostane osmnáctistovku přeplňovanou kompresorem. Volkswagen Polo GTI přešel před časem z 1.4 TSI na plnotučnější 1.8 TSI. A pak se ukáže Ford s novou Fiestou ST a slibně se rozjíždějící segment dostane tvrdý direkt. Neberte to špatně, v prccích do města dávají přeplňované tříválce docela smysl, ale čtyřmetrový ostrý hatchback by měl sázet na čtyři válce. Nástupce populárního modelu však přijíždí s úplně novým tříválcem 1.5 EcoBoost. Ten je sourozencem oceňovaného litrového EcoBoostu, který se objevil také pod kapotou Mondea.
Klíčovou otázkou je, proč modrý ovál po takové jednotce sáhl. Údajně pro „příznivý průběh točivého momentu, který dosahuje vysokých hodnot již při nízkých pístových rychlostech motoru“. Tříválec je přeplňován výfukovým turbodmychadlem, má vysokotlaké přímé vstřikování paliva a nezávisle proměnné časování sacích i výfukových ventilů. Celkově má ST k dispozici 147 kW (200 k) a 290 Nm, což jsou slušné hodnoty. Stejně by se dala charakterizovat akcelerace z 0 na 100 km/h za 6,7 sekundy.
Trumfů má ale Fiesta ST mnohem víc, ne všechny jsou však příjemné. Začít můžeme třeba u umělého generátoru zvuku, který je při třech válcích u sportovního auta zkrátka tak trochu potřeba. Možná ještě více ale bude využíván při jízdě na dva válce! Podobně jako litrový tříválec v klasické Fiestě totiž bude i ST umět jeden válec odpojit. Typicky se tak bude dít při situacích, kdy není jednotka zatěžována. Odpojení i opětovné připojení válce trvá pouhých 14 milisekund. Hlavním motivem je úspora paliva, na papíře tak hatchback i přes vysoký výkon vykazuje průměrné emise jen 114 g CO2/km.
K dispozici bude také volič s režimy Normal, Sport a Track. V tom posledním dojde například k deaktivaci systému regulace prokluzu kol. Vypnout, nebo alespoň výrazně utlumit, lze ale také stabilizaci. Klasicky dobře odladěný by měl být podvozek s vektorováním točivého momentu. Vnější vzhled zaujme agresivními nárazníky, novou maskou chladiče, střešním spoilerem, specifickou modrou Liquid a 18palcovými litými koly. Uvnitř jsou sedadla Recaro, osmipalcový displej multimediálního systému SYNC 3 nebo volitelné audio B&O Play. Chybět nebude široká individualizace karosérie i interiéru. Prodej začne v roce 2018 s tří- i pětidveřovou karosérií.
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?