Tak takhle ne! Ford představil novou Fiestu ST a to neměl dělat

Ford Fiesta ST má v nové generaci pod kapotou tříválcový agregát.
Ford Fiesta ST má v nové generaci pod kapotou tříválcový agregát., foto: Ford
ar6 25. února 2017 21:18
Sdílej:

Downsizing je mrtev, psalo se nedávno ve všech médiích. Auta místo litrový tříválců zase začala dostávat plnohodnotné čtyřválce a nejviditelnější to bylo v segmentu malých ostrých hatchbacků. Jedna z jeho hlavních tváří se ale v nové generaci možná odepsala již na začátku. Ford Fiesta ST má totiž pod kapotou tříválec a bude ještě hůř.

Toyota Yaris Sport dostane osmnáctistovku přeplňovanou kompresorem. Volkswagen Polo GTI přešel před časem z 1.4 TSI na plnotučnější 1.8 TSI. A pak se ukáže Ford s novou Fiestou ST a slibně se rozjíždějící segment dostane tvrdý direkt. Neberte to špatně, v prccích do města dávají přeplňované tříválce docela smysl, ale čtyřmetrový ostrý hatchback by měl sázet na čtyři válce. Nástupce populárního modelu však přijíždí s úplně novým tříválcem 1.5 EcoBoost. Ten je sourozencem oceňovaného litrového EcoBoostu, který se objevil také pod kapotou Mondea.

Klíčovou otázkou je, proč modrý ovál po takové jednotce sáhl. Údajně pro „příznivý průběh točivého momentu, který dosahuje vysokých hodnot již při nízkých pístových rychlostech motoru“. Tříválec je přeplňován výfukovým turbodmychadlem, má vysokotlaké přímé vstřikování paliva a nezávisle proměnné časování sacích i výfukových ventilů. Celkově má ST k dispozici 147 kW (200 k) a 290 Nm, což jsou slušné hodnoty. Stejně by se dala charakterizovat akcelerace z 0 na 100 km/h za 6,7 sekundy.

Trumfů má ale Fiesta ST mnohem víc, ne všechny jsou však příjemné. Začít můžeme třeba u umělého generátoru zvuku, který je při třech válcích u sportovního auta zkrátka tak trochu potřeba. Možná ještě více ale bude využíván při jízdě na dva válce! Podobně jako litrový tříválec v klasické Fiestě totiž bude i ST umět jeden válec odpojit. Typicky se tak bude dít při situacích, kdy není jednotka zatěžována. Odpojení i opětovné připojení válce trvá pouhých 14 milisekund. Hlavním motivem je úspora paliva, na papíře tak hatchback i přes vysoký výkon vykazuje průměrné emise jen 114 g CO2/km.

K dispozici bude také volič s režimy Normal, Sport a Track. V tom posledním dojde například k deaktivaci systému regulace prokluzu kol. Vypnout, nebo alespoň výrazně utlumit, lze ale také stabilizaci. Klasicky dobře odladěný by měl být podvozek s vektorováním točivého momentu. Vnější vzhled zaujme agresivními nárazníky, novou maskou chladiče, střešním spoilerem, specifickou modrou Liquid a 18palcovými litými koly. Uvnitř jsou sedadla Recaro, osmipalcový displej multimediálního systému SYNC 3 nebo volitelné audio B&O Play. Chybět nebude široká individualizace karosérie i interiéru. Prodej začne v roce 2018 s tří- i pětidveřovou karosérií.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?

Testy aut
Mercedes-Benz GLB

Test ojetiny: Mercedes-Benz GLB 250 4MATIC – prémiový všeuměl o více než třetinu levněji

Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.