Downsizing je mrtev, psalo se nedávno ve všech médiích. Auta místo litrový tříválců zase začala dostávat plnohodnotné čtyřválce a nejviditelnější to bylo v segmentu malých ostrých hatchbacků. Jedna z jeho hlavních tváří se ale v nové generaci možná odepsala již na začátku. Ford Fiesta ST má totiž pod kapotou tříválec a bude ještě hůř.
Toyota Yaris Sport dostane osmnáctistovku přeplňovanou kompresorem. Volkswagen Polo GTI přešel před časem z 1.4 TSI na plnotučnější 1.8 TSI. A pak se ukáže Ford s novou Fiestou ST a slibně se rozjíždějící segment dostane tvrdý direkt. Neberte to špatně, v prccích do města dávají přeplňované tříválce docela smysl, ale čtyřmetrový ostrý hatchback by měl sázet na čtyři válce. Nástupce populárního modelu však přijíždí s úplně novým tříválcem 1.5 EcoBoost. Ten je sourozencem oceňovaného litrového EcoBoostu, který se objevil také pod kapotou Mondea.
Klíčovou otázkou je, proč modrý ovál po takové jednotce sáhl. Údajně pro „příznivý průběh točivého momentu, který dosahuje vysokých hodnot již při nízkých pístových rychlostech motoru“. Tříválec je přeplňován výfukovým turbodmychadlem, má vysokotlaké přímé vstřikování paliva a nezávisle proměnné časování sacích i výfukových ventilů. Celkově má ST k dispozici 147 kW (200 k) a 290 Nm, což jsou slušné hodnoty. Stejně by se dala charakterizovat akcelerace z 0 na 100 km/h za 6,7 sekundy.
Trumfů má ale Fiesta ST mnohem víc, ne všechny jsou však příjemné. Začít můžeme třeba u umělého generátoru zvuku, který je při třech válcích u sportovního auta zkrátka tak trochu potřeba. Možná ještě více ale bude využíván při jízdě na dva válce! Podobně jako litrový tříválec v klasické Fiestě totiž bude i ST umět jeden válec odpojit. Typicky se tak bude dít při situacích, kdy není jednotka zatěžována. Odpojení i opětovné připojení válce trvá pouhých 14 milisekund. Hlavním motivem je úspora paliva, na papíře tak hatchback i přes vysoký výkon vykazuje průměrné emise jen 114 g CO2/km.
K dispozici bude také volič s režimy Normal, Sport a Track. V tom posledním dojde například k deaktivaci systému regulace prokluzu kol. Vypnout, nebo alespoň výrazně utlumit, lze ale také stabilizaci. Klasicky dobře odladěný by měl být podvozek s vektorováním točivého momentu. Vnější vzhled zaujme agresivními nárazníky, novou maskou chladiče, střešním spoilerem, specifickou modrou Liquid a 18palcovými litými koly. Uvnitř jsou sedadla Recaro, osmipalcový displej multimediálního systému SYNC 3 nebo volitelné audio B&O Play. Chybět nebude široká individualizace karosérie i interiéru. Prodej začne v roce 2018 s tří- i pětidveřovou karosérií.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?