Legendární český výrobce motocyklů se nyní opět snaží vrátit ke svým tradicím, tedy kvalitnímu českému motocyklu. Dvojice novinek v podobě čtyřtaktních modelů naznačuje, že se mu to snad konečně podařilo.
JAWA 660 Vintage, tedy novinka roku 2017 svým designem navazuje na prvky modelové řady Jawy 350, typ 634 vyráběné v 70. a 80. letech minulého století. Vychází z cestovního endura 660 Sportard.
Motor je jednoválcový čtyřtaktní čtyřventilový kapalinou chlazený motor Minarelli s rozvodem SOHC, který je osazen elektronicky řízeným vstřikováním paliva EFI.Rám je trubkový svařenec vykazující dostatečnou tuhost při vysokých rychlostech i při jízdě po nezpevněném povrchu vozovky.Zadní vidlice je ocelová, předurčena pro osazení centrální pružící jednotkou.Zadní pružící jednotka je osvědčená pružící jednotka od firmy Bitubo, poskytující možnost individuálního nastavení útlumu a předpětí pružiny.Přední vidlice je prověřená užitím v předcházející modelové řadě 650 ccm.Brzdová soustava:
Přední brzda - dvojitá kotoučová s plovoucími dvoupístovými třmeny, průměr kotoučů 305 mm. Zadní brzda - čtyřpístová radiální, průměr kotouče 220 mm.Jawa uvádí, že cena modelu 660 Vintage začíná na částce 179.830 Kč.
Návrat k tradici? Jawa 350 OHC
Jawa 350 typ 634 ze sedmdesátých let byla poslední Jawa, která byla na úrovni své doby a držela krok i se světovou konkurencí. Nyní představené novinky se inspirovaly hlavně nádrží a bočními plasty nebo klasickým předním blatníkem. Naopak design musel kvůli čtyřtaktním motorům opustit doutníkový tvar výfuků, místo nich se retro stroj inspirovaly u výfuků Jawy 500 OHC.
Základem tohoto motocyklu je kolébkový rám z ocelových trubek, v němž je uložen vzduchem chlazený jednoválec s rozvodem OHC o objemu 397,2 cm3, disponující výkonem 20,4 kW (27,7 k) při 6500 min-1 a točivým momentem 30,6 Nm při 5000 min-1. Převodovka je pětistupňová.
Podvozek motocyklu s rozvorem kol 1420 mm je osazen vpředu teleskopickou vidlicí se zdvihem 150 mm a vzadu je dvojice tlumičů se zdvihem 150 mm. Přední kolo je vybaveno kotoučovou brzdou o průměru 280 mm s dvoupístkovým třmenem a ABS, zatímco vzadu je použita bubnová brzda. Pneumatiky mají rozměry 100/90 - 19“ vpředu a 130/70 – 18“ vzadu.
Motocykl, který bude ideální především pro začátečníky a milovníky tradičních tvarů, míří na český trh s cenou od 99.300 Kč.
Podle oficiálních materiálů značky Jawa jsou nové modely 350 OHC a 660 Vintage připraveny do prodeje pro sezónu 2017 a veřejnosti se představí na výstavě Motocykl 2017 pořádané letos na Výstavišti v Praze – Holešovicích ve dnech od 3. do 5. března.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?