Nový test letních pneumatik připravil německý ADAC a rovnou v nejrozšířenějším a pro české řidiče nejzajímavějším rozměru 195/65 R15. Přesně ten totiž obouvá například Škoda Octavia nebo Fabia, VW Golf nebo Ford Focus. Testem prošlo 16 pneumatik v 5 disciplínách. Největší část výsledné známky (40 %) přitom ležela na brždění na mokru. K dalším zkouškám patřilo brždění na suchu (20 %), opotřebení (20 %), hlučnost (10 %) nebo úspora paliva (10 %). Testovacím vozidlem se stal Volkswagen Golf VII.
Hned z úvodu je třeba říct, že prémiové značky bez problémů uhájily nejen stupně vítězů, ale s výjimkou dezénu Esa-Tecar braly prvních 7 příček. Koncerny jako Continental, Pirelli, Goodyear nebo Bridgestone dlouhodobě investují peníze do neustálého vývoje a výsledky tomu odpovídají.
Zapomeňte na GT Radial, s výhradami obstála Sava nebo Vredestein
Každý test má většinou jeden nebezpečný dezén, který v drtivé většině případů pochází z čínské produkce. Tentokrát jde o GT Radial Champiro FE1, který měl nejhorší výsledek brždění na vodě i na suchu. Tyto výsledky nevyvážilo ani průměrné opotřebení nebo přijatelný hluk. „Sáhnout po dezénech prověřených značek je jistota. Za stejnou částku totiž seženete evropský plášť s lepšími výsledky snad ve všech parametrech. Pokud jsou pro vás pořizovací cena skutečně nejdůležitějším kritériem, Sava Intensa nebo Vredestein Sportrac 5 pro vás budou vždy výhodnější a hlavně bezpečnější. Z dlouhodobého hlediska pak vyšší pořizovací náklady zpravidla prémioví výrobci vynahradí delším kilometrovým nájezdem,“ komentuje spodní část výsledkové tabulky ředitel e-shopu Pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier.
Prémiové značky uhájily svoje pozice
Srovnatelná s nejlepšími, ale slabší na mokru a o něco hlučnější - tak komisaři hodnotí Nokian Line. Čeští řidiči stále vnímají finskou značku jako premianta v zimních gumách a často zapomínají, že umí také kvalitní obutí na léto. Sedmé místo v testu proto není překvapením.
Nejkratší brzdnou dráhou na suchu zazářil Dunlop Sport BluResponse a navíc nabídl minimální valivý odpor a úsporu paliva. Bohužel neudržel krok s nejlepšími na mokru a to jediné ho v nabité konkurenci stálo lepší umístění.
Překvapením bylo umístění dezénu Esa-Tecar Spirit 5 HP, který experti z ADACu okomentovali jako vyrovnaný, bez výraznějšího nedostatku. Rakouský dezén dokázal v menším rozměru konkurovat zavedeným značkám a důležité bude jeho představení v dalších testech a rozměrech.
A vynikající Goodyear EfficientGrip Performance si odnesl následující hodnocení: Během celého testu podávala pneumatika vyrovnané výsledky, kdy doslova excelovala na suchu. Zákazník může navíc počítat s nízkým valivým odporem a pozitivním vlivem na spotřebu.
I když měl Continental v testu minulou generaci dezénu – PremiumContact 5, nechybělo mnoho a zvítězil. Navíc dosáhl nejlepšího výsledku v brždění na mokru a svoje kvality předvedl i na suchu. „Doménou německé gumy jsou vyrovnané výsledky bez slabých míst. Za poslední dva roky získal tento dezén v 7 testech umístění v TOP 3. Pokud řidiči nechtějí řešit aktuální podmínky nebo počasí, měli by sáhnout právě po tomto plášti,“ komentuje výsledek za Pneumatiky.cz Schwangmaier.
Bridgestone Turanza T001 bude i letos jedním z favoritů každého testu. Perfektní výsledky na suchém i mokrém asfaltu, pomalejší opotřebení a úspora paliva: to vše potvrdily testy ADAC. „Zkušenosti zákazníků e-shopu Pneumatiky.cz potvrzují i komfortní chování na českých silnicích a především tichou jízdu,“ dodává další přednosti Schwangmaier.
Vítězem se (i když s minimálním náskokem) staly pneumatiky Pirelli Cinturato P1 Verde, když je k prvnímu místu vynesly především vyrovnané výsledky. „I když je Pirelli vnímána především jako odborník na sportovní dezény, P1 Verde je skvělá do města, kde narazí na různé povrchy,“ vyjmenovává přednosti ředitel e-shopu Pneumatiky.cz a dodává: „Inovativní směs navíc nemění vlastnosti v čase, takže se na ni můžete vždy spolehnout. K dostání je i ve verzi run-flat a pro někoho je důležitá i „zelená stránka“, kdy byla vyvíjena s maximálním ohledem k životnímu prostředí.“
Shrnutí
První letošní testy potvrzují známou věc: Roky vývoje a investic není možné nahradit. Kdo hledá kvalitní obutí, může bez obav sáhnout do prémiového segmentu téměř po jakékoliv značce. Pak už bude jen záležet na preferencích, zda dá řidič přednost sportovnějšímu projevu, komfortní jízdě, vysokému kilometrovému nájezdu nebo co nejnižšímu valivému odporu. V této skupině jsou značky Continental, Bridgestone, Goodyear, Pirelli, Michelin a Nokian.
Stejně tak je možné vybrat spolehlivé obutí s ideálním poměrem ceny a kvality. Jde v drtivé většině případů o evropské značky, často spadající pod větší koncern, který dodá potřebné know how. Typickými zástupci jsou Barum (Continental), Kleber (Michelin), Sava (Goodyear) nebo Hankook.
Poslední příčky letošních testů budou opět náležet čínským pneumatikám, které si v poslední době proráží cestu na český trh. Značky jako GT Radial, Nankang, Linglong, Zeetex, HiFly, Gislaved a další mají stále co dohánět. Jejich jediným argumentem bude cena, která se ale vlivem plánovaného zdražení základních surovin velmi přiblíží cenám evropské produkce.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?