BMW řady 4, nejprve jako kupé a později i kabriolet, nahradilo v červnu 2013 sportovně laděné karosářské varianty řady 3, aby mohlo lépe konkurovat třeba Audi A5. V průběhu měsíců následujících po premiéře nabídku rozšířilo ještě čtyřdveřové kupé, kterému nyní patří až polovina prodejů celé řady. Nadcházející facelift se i kvůli úspěchu nese v jemnějším duchu vylaďování detailů.
Téměř 400 tisíc kusů řady 4 zatím dodalo celosvětově BMW svým zákazníkům, potenciál k dalšímu růstu pak rozhodně není malý. Ještě podpořit ho chce aktuální modernizace, týkající se všech tří karosářských variant. Zvenku na první pohled moc novinek není, až detailnější prohlídka odhalí nové šestiúhelníkové bi-LED světlomety s denním svícením a LED blikači, které lze volitelně nahradit adaptivními LED světlomety. Přepracovaný nárazník (s chromovanou lištou u verzí Sport a Luxury Line) má diodové mlhovky a LEDkové představení končí až u skupinových svítilen ve tvaru písmene L. Upraven byl i nárazník s jinou pozicí odrazek. Vyšší možnost individualizace přináší nová modrá Snapper Rocks a oranžová Sunset, paletu litých kol pak doplnily čtyři design o průměru 18 nebo 19 palců.
Kabina je rovněž spíše „vybroušeným diamantem“. Hlavní novinku představuje volitelný digitální přístrojový panel, jehož vzhled je přizpůsobený zvolenému jízdnímu režimu. Navigace Professional má nové dlaždicové menu, jenž lze přizpůsobit podle preferencí uživatele, s paketem ConnectedDrive pak nabízí i WiFi připojení a dva extra USB porty. Dále nechybí možnost připlatit si za rozhraní Apple CarPlay nebo služby BMW Connected. Pro chytré telefony je určena bezdrátová nabíječka. Vzhledově nejvýznamnější novinku představují přepracovaný sportovní volant s koženým věncem a středová konzole, lakovaná lesklou černou barvou. Palubní deska je nyní prošívána dvojitým stehem a vyhrané ovladače mají chromovaný povrch. Kůže Dakota je nyní dostupná v barvách modrá Midnight, Cognac a bílá Ivory, dekorační plochy jsou mimo jiné dostupné v provedení Carbon Aluminium, dřevě Light Fineline a lesklé černé barvě.
„Čtyřka“ s karosérií kupé nebo Gran Coupé má nyní tužší podvozek, který využívá pokročilejší technologii tlumičů a vylepšené řízení, kabrio zůstalo víceméně beze změn. Vedle standardního podvozku pak BMW nabízí i sportovní provedení M Sport nebo komfortnější adaptivní podvozek. Pod kapotou zůstává vše při starém – zážehové motory 420i s výkonem 135 kW (184 k), 430i se 185 kW (252 k) a 440i s 240 kW (326 k) tak doplňují turbodiesely 420d o výkonu 140 kW (190 k), 430d s výkonem 190 kW (258 k) a 435d xDrive poskytující 230 kW (313 k). Gran Coupé má navíc ještě turbodiesel 418d o výkonu 110 kW (150 k). Podle motoru je dostupný šestistupňový manuál nebo osmistupňový automat, pohon zadních kol lze volitelně zaměnit za čtyřkolku xDrive.
Vrcholem nabídky je i nadále omlazené kupé nebo kabriolet M4 s dvakrát přeplňovaným šestiválcem o výkonu 317 kW (431 k) a šestistupňovou manuální nebo sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Hlavní novinkou je volitelný paket Competition, přidávající 14 kW (19 k) na celkových 331 kW (450 k), což zlepšuje akceleraci z 0 na 100 km/h vždy o 0,1 sekundy. Součástí paketu jsou i upravený podvozek nebo 20palcová kovaná kola. Podobně jako pro základní řadu 4 dodává BMW i pro M4 nová přední a zadní LED světla, uvnitř mají přední sedadla osvětlená loga M, palubní deska dvojité prošívání a ovladače chromovaný povrch. Mezi příplatky je i navigace Professional nebo bezdrátová nabíječka. Prodej omlazené řady 4 začne v březnu letošního roku, ceny zatím nebyly stanoveny.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.