BMW řady 4, nejprve jako kupé a později i kabriolet, nahradilo v červnu 2013 sportovně laděné karosářské varianty řady 3, aby mohlo lépe konkurovat třeba Audi A5. V průběhu měsíců následujících po premiéře nabídku rozšířilo ještě čtyřdveřové kupé, kterému nyní patří až polovina prodejů celé řady. Nadcházející facelift se i kvůli úspěchu nese v jemnějším duchu vylaďování detailů.
Téměř 400 tisíc kusů řady 4 zatím dodalo celosvětově BMW svým zákazníkům, potenciál k dalšímu růstu pak rozhodně není malý. Ještě podpořit ho chce aktuální modernizace, týkající se všech tří karosářských variant. Zvenku na první pohled moc novinek není, až detailnější prohlídka odhalí nové šestiúhelníkové bi-LED světlomety s denním svícením a LED blikači, které lze volitelně nahradit adaptivními LED světlomety. Přepracovaný nárazník (s chromovanou lištou u verzí Sport a Luxury Line) má diodové mlhovky a LEDkové představení končí až u skupinových svítilen ve tvaru písmene L. Upraven byl i nárazník s jinou pozicí odrazek. Vyšší možnost individualizace přináší nová modrá Snapper Rocks a oranžová Sunset, paletu litých kol pak doplnily čtyři design o průměru 18 nebo 19 palců.
Kabina je rovněž spíše „vybroušeným diamantem“. Hlavní novinku představuje volitelný digitální přístrojový panel, jehož vzhled je přizpůsobený zvolenému jízdnímu režimu. Navigace Professional má nové dlaždicové menu, jenž lze přizpůsobit podle preferencí uživatele, s paketem ConnectedDrive pak nabízí i WiFi připojení a dva extra USB porty. Dále nechybí možnost připlatit si za rozhraní Apple CarPlay nebo služby BMW Connected. Pro chytré telefony je určena bezdrátová nabíječka. Vzhledově nejvýznamnější novinku představují přepracovaný sportovní volant s koženým věncem a středová konzole, lakovaná lesklou černou barvou. Palubní deska je nyní prošívána dvojitým stehem a vyhrané ovladače mají chromovaný povrch. Kůže Dakota je nyní dostupná v barvách modrá Midnight, Cognac a bílá Ivory, dekorační plochy jsou mimo jiné dostupné v provedení Carbon Aluminium, dřevě Light Fineline a lesklé černé barvě.
„Čtyřka“ s karosérií kupé nebo Gran Coupé má nyní tužší podvozek, který využívá pokročilejší technologii tlumičů a vylepšené řízení, kabrio zůstalo víceméně beze změn. Vedle standardního podvozku pak BMW nabízí i sportovní provedení M Sport nebo komfortnější adaptivní podvozek. Pod kapotou zůstává vše při starém – zážehové motory 420i s výkonem 135 kW (184 k), 430i se 185 kW (252 k) a 440i s 240 kW (326 k) tak doplňují turbodiesely 420d o výkonu 140 kW (190 k), 430d s výkonem 190 kW (258 k) a 435d xDrive poskytující 230 kW (313 k). Gran Coupé má navíc ještě turbodiesel 418d o výkonu 110 kW (150 k). Podle motoru je dostupný šestistupňový manuál nebo osmistupňový automat, pohon zadních kol lze volitelně zaměnit za čtyřkolku xDrive.
Vrcholem nabídky je i nadále omlazené kupé nebo kabriolet M4 s dvakrát přeplňovaným šestiválcem o výkonu 317 kW (431 k) a šestistupňovou manuální nebo sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Hlavní novinkou je volitelný paket Competition, přidávající 14 kW (19 k) na celkových 331 kW (450 k), což zlepšuje akceleraci z 0 na 100 km/h vždy o 0,1 sekundy. Součástí paketu jsou i upravený podvozek nebo 20palcová kovaná kola. Podobně jako pro základní řadu 4 dodává BMW i pro M4 nová přední a zadní LED světla, uvnitř mají přední sedadla osvětlená loga M, palubní deska dvojité prošívání a ovladače chromovaný povrch. Mezi příplatky je i navigace Professional nebo bezdrátová nabíječka. Prodej omlazené řady 4 začne v březnu letošního roku, ceny zatím nebyly stanoveny.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.