BMW řady 4, nejprve jako kupé a později i kabriolet, nahradilo v červnu 2013 sportovně laděné karosářské varianty řady 3, aby mohlo lépe konkurovat třeba Audi A5. V průběhu měsíců následujících po premiéře nabídku rozšířilo ještě čtyřdveřové kupé, kterému nyní patří až polovina prodejů celé řady. Nadcházející facelift se i kvůli úspěchu nese v jemnějším duchu vylaďování detailů.
Téměř 400 tisíc kusů řady 4 zatím dodalo celosvětově BMW svým zákazníkům, potenciál k dalšímu růstu pak rozhodně není malý. Ještě podpořit ho chce aktuální modernizace, týkající se všech tří karosářských variant. Zvenku na první pohled moc novinek není, až detailnější prohlídka odhalí nové šestiúhelníkové bi-LED světlomety s denním svícením a LED blikači, které lze volitelně nahradit adaptivními LED světlomety. Přepracovaný nárazník (s chromovanou lištou u verzí Sport a Luxury Line) má diodové mlhovky a LEDkové představení končí až u skupinových svítilen ve tvaru písmene L. Upraven byl i nárazník s jinou pozicí odrazek. Vyšší možnost individualizace přináší nová modrá Snapper Rocks a oranžová Sunset, paletu litých kol pak doplnily čtyři design o průměru 18 nebo 19 palců.
Kabina je rovněž spíše „vybroušeným diamantem“. Hlavní novinku představuje volitelný digitální přístrojový panel, jehož vzhled je přizpůsobený zvolenému jízdnímu režimu. Navigace Professional má nové dlaždicové menu, jenž lze přizpůsobit podle preferencí uživatele, s paketem ConnectedDrive pak nabízí i WiFi připojení a dva extra USB porty. Dále nechybí možnost připlatit si za rozhraní Apple CarPlay nebo služby BMW Connected. Pro chytré telefony je určena bezdrátová nabíječka. Vzhledově nejvýznamnější novinku představují přepracovaný sportovní volant s koženým věncem a středová konzole, lakovaná lesklou černou barvou. Palubní deska je nyní prošívána dvojitým stehem a vyhrané ovladače mají chromovaný povrch. Kůže Dakota je nyní dostupná v barvách modrá Midnight, Cognac a bílá Ivory, dekorační plochy jsou mimo jiné dostupné v provedení Carbon Aluminium, dřevě Light Fineline a lesklé černé barvě.
„Čtyřka“ s karosérií kupé nebo Gran Coupé má nyní tužší podvozek, který využívá pokročilejší technologii tlumičů a vylepšené řízení, kabrio zůstalo víceméně beze změn. Vedle standardního podvozku pak BMW nabízí i sportovní provedení M Sport nebo komfortnější adaptivní podvozek. Pod kapotou zůstává vše při starém – zážehové motory 420i s výkonem 135 kW (184 k), 430i se 185 kW (252 k) a 440i s 240 kW (326 k) tak doplňují turbodiesely 420d o výkonu 140 kW (190 k), 430d s výkonem 190 kW (258 k) a 435d xDrive poskytující 230 kW (313 k). Gran Coupé má navíc ještě turbodiesel 418d o výkonu 110 kW (150 k). Podle motoru je dostupný šestistupňový manuál nebo osmistupňový automat, pohon zadních kol lze volitelně zaměnit za čtyřkolku xDrive.
Vrcholem nabídky je i nadále omlazené kupé nebo kabriolet M4 s dvakrát přeplňovaným šestiválcem o výkonu 317 kW (431 k) a šestistupňovou manuální nebo sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Hlavní novinkou je volitelný paket Competition, přidávající 14 kW (19 k) na celkových 331 kW (450 k), což zlepšuje akceleraci z 0 na 100 km/h vždy o 0,1 sekundy. Součástí paketu jsou i upravený podvozek nebo 20palcová kovaná kola. Podobně jako pro základní řadu 4 dodává BMW i pro M4 nová přední a zadní LED světla, uvnitř mají přední sedadla osvětlená loga M, palubní deska dvojité prošívání a ovladače chromovaný povrch. Mezi příplatky je i navigace Professional nebo bezdrátová nabíječka. Prodej omlazené řady 4 začne v březnu letošního roku, ceny zatím nebyly stanoveny.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.