Omlazená Škoda Octavia rozdmýchala mezi laickou i odbornou veřejností poměrně velké vášně. Neexistuje snad nikdo, kdy by na novou přední část neměl názor, ten je navíc většinou kladný nebo záporný. Nic mezi tím. Podle designéra Jozefa Kabaně je to ale vlastně dobře.
Jozef Kabaň je člověk, stojící za aktuální tváří mladoboleslavských modelů. To on přišel s faceliftem Yetiho, třetí generací Octavie nebo novým Kodiaqem. A je to také on, kdo stojí za kontroverzním vzhledem nedávného faceliftu Octavie. Ten přinesl novou masku chladiče, přepracovaný nárazník a především rozdělená přední světla. Ze dvou jednolitých světlometů se tak staly čtyři menší reflektory, což v internetových diskuzích způsobilo mnohdy vyhrocené názory. Jeden tábor říká, že je toto řešení snad až příliš radikální, ba dokonce škaredé. Druhý tábor je o něco smířlivější a považuje facelift za tak nějak přijatelný.
To, že je facelift kontroverzní přiznal v rozhovoru pro Aktuálně.cz také sám Kabaň. Dodal ale, že je dobře, že se o designu omlazené Octavie dá diskutovat a společnost na něj nemusí přijímat pouze jeden univerzální názor. Zároveň ho zarazil fakt, že lidé vzhled hodnotí, aniž by ho kdy reálně viděli. Činí tak pouze z fotek, byť Kabaň přiznal, že první oficiální sada snímků asi nebyla nejšťastnější, a možná i proto lidi design tak rozdělil. Odmítá však kopírování předchozího Mercedesu třídy E, o němž se rovněž v souvislosti se čtyřmi světlomety mluví. „Spousta aut v minulosti měla nebo i má rozdělená světla, znamená to snad, že se kopírují?,“ řekl Kabaň pro Aktuálně.cz. Na druhou stranu uznal, že by asi každou značku potěšilo, kdyby její vozy lidé přirovnávali k modelům s trojcípou hvězdou. Kdo si chce každopádně udělat na novou přední část svůj názor, má poprvé šanci na právě probíhajícím vídeňském autosalonu, kde má omlazená Octavia světovou výstavní premiéru.
Zajímavé je, že takto zásadní modernizaci, ačkoliv ne přímo rozdělená přední světla, mohla dostat již předchozí Octavia. Nakonec ale od tohoto nápadu Škodovka upustila a výraznou změnu vzhledu v průběhu životního cyklu aplikovala až na současnou třetí generaci. Vedle něj pak v Mladé Boleslavi upravili rovněž nabídku multimediálních systémů, čítající nyní obrazovku s úhlopříčkou až 9,2 palce, nebo rozšířili standardní i příplatkovou výbavu. Nyní tak lze dostat full-LED světlomety, adaptivní tlumiče, přednárazový systém s detekcí chodců nebo asistent pro jízdu s přívěsem. Již tak velký prostor pro nohy zadních cestujících se během omlazovací kúry zvětšil o dalších 73 milimetrů.
Pod kapotou už nenajdeme dvanáctistovku TSI a nejslabší turbodiesel o výkonu 66 kW (90 k), zbytek motorů ale zůstal i po faceliftu nedotčen. Základ tak představuje litrový tříválec TSI o výkonu 85 kW (116 k). S ním Octavia startuje na 407 900 korunách, kombík je v základu o 30 tisíc korun dražší. Vrcholem standardní palety zůstává dvoulitrové TDI o výkonu 135 kW (184 k) v kombinaci s dvouspojkovým automatem DSG a pohonem všech kol. Taková Octavia, navíc ve výbavě Laurin & Klement, vychází až na 824 900 korun! Nechybí ani tradiční deriváty, Scout dostal pouze změnu vnějšího vzhledu, sportovní RS ale s dvoulitrovým TSI posílilo na 169 kW (230 k). Jejich ceny začínají na 751 900, respektive 696 900 korunách.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.