Omlazená Škoda Octavia rozdmýchala mezi laickou i odbornou veřejností poměrně velké vášně. Neexistuje snad nikdo, kdy by na novou přední část neměl názor, ten je navíc většinou kladný nebo záporný. Nic mezi tím. Podle designéra Jozefa Kabaně je to ale vlastně dobře.
Jozef Kabaň je člověk, stojící za aktuální tváří mladoboleslavských modelů. To on přišel s faceliftem Yetiho, třetí generací Octavie nebo novým Kodiaqem. A je to také on, kdo stojí za kontroverzním vzhledem nedávného faceliftu Octavie. Ten přinesl novou masku chladiče, přepracovaný nárazník a především rozdělená přední světla. Ze dvou jednolitých světlometů se tak staly čtyři menší reflektory, což v internetových diskuzích způsobilo mnohdy vyhrocené názory. Jeden tábor říká, že je toto řešení snad až příliš radikální, ba dokonce škaredé. Druhý tábor je o něco smířlivější a považuje facelift za tak nějak přijatelný.
To, že je facelift kontroverzní přiznal v rozhovoru pro Aktuálně.cz také sám Kabaň. Dodal ale, že je dobře, že se o designu omlazené Octavie dá diskutovat a společnost na něj nemusí přijímat pouze jeden univerzální názor. Zároveň ho zarazil fakt, že lidé vzhled hodnotí, aniž by ho kdy reálně viděli. Činí tak pouze z fotek, byť Kabaň přiznal, že první oficiální sada snímků asi nebyla nejšťastnější, a možná i proto lidi design tak rozdělil. Odmítá však kopírování předchozího Mercedesu třídy E, o němž se rovněž v souvislosti se čtyřmi světlomety mluví. „Spousta aut v minulosti měla nebo i má rozdělená světla, znamená to snad, že se kopírují?,“ řekl Kabaň pro Aktuálně.cz. Na druhou stranu uznal, že by asi každou značku potěšilo, kdyby její vozy lidé přirovnávali k modelům s trojcípou hvězdou. Kdo si chce každopádně udělat na novou přední část svůj názor, má poprvé šanci na právě probíhajícím vídeňském autosalonu, kde má omlazená Octavia světovou výstavní premiéru.
Zajímavé je, že takto zásadní modernizaci, ačkoliv ne přímo rozdělená přední světla, mohla dostat již předchozí Octavia. Nakonec ale od tohoto nápadu Škodovka upustila a výraznou změnu vzhledu v průběhu životního cyklu aplikovala až na současnou třetí generaci. Vedle něj pak v Mladé Boleslavi upravili rovněž nabídku multimediálních systémů, čítající nyní obrazovku s úhlopříčkou až 9,2 palce, nebo rozšířili standardní i příplatkovou výbavu. Nyní tak lze dostat full-LED světlomety, adaptivní tlumiče, přednárazový systém s detekcí chodců nebo asistent pro jízdu s přívěsem. Již tak velký prostor pro nohy zadních cestujících se během omlazovací kúry zvětšil o dalších 73 milimetrů.
Pod kapotou už nenajdeme dvanáctistovku TSI a nejslabší turbodiesel o výkonu 66 kW (90 k), zbytek motorů ale zůstal i po faceliftu nedotčen. Základ tak představuje litrový tříválec TSI o výkonu 85 kW (116 k). S ním Octavia startuje na 407 900 korunách, kombík je v základu o 30 tisíc korun dražší. Vrcholem standardní palety zůstává dvoulitrové TDI o výkonu 135 kW (184 k) v kombinaci s dvouspojkovým automatem DSG a pohonem všech kol. Taková Octavia, navíc ve výbavě Laurin & Klement, vychází až na 824 900 korun! Nechybí ani tradiční deriváty, Scout dostal pouze změnu vnějšího vzhledu, sportovní RS ale s dvoulitrovým TSI posílilo na 169 kW (230 k). Jejich ceny začínají na 751 900, respektive 696 900 korunách.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.