Omlazená Škoda Octavia rozdmýchala mezi laickou i odbornou veřejností poměrně velké vášně. Neexistuje snad nikdo, kdy by na novou přední část neměl názor, ten je navíc většinou kladný nebo záporný. Nic mezi tím. Podle designéra Jozefa Kabaně je to ale vlastně dobře.
Jozef Kabaň je člověk, stojící za aktuální tváří mladoboleslavských modelů. To on přišel s faceliftem Yetiho, třetí generací Octavie nebo novým Kodiaqem. A je to také on, kdo stojí za kontroverzním vzhledem nedávného faceliftu Octavie. Ten přinesl novou masku chladiče, přepracovaný nárazník a především rozdělená přední světla. Ze dvou jednolitých světlometů se tak staly čtyři menší reflektory, což v internetových diskuzích způsobilo mnohdy vyhrocené názory. Jeden tábor říká, že je toto řešení snad až příliš radikální, ba dokonce škaredé. Druhý tábor je o něco smířlivější a považuje facelift za tak nějak přijatelný.
To, že je facelift kontroverzní přiznal v rozhovoru pro Aktuálně.cz také sám Kabaň. Dodal ale, že je dobře, že se o designu omlazené Octavie dá diskutovat a společnost na něj nemusí přijímat pouze jeden univerzální názor. Zároveň ho zarazil fakt, že lidé vzhled hodnotí, aniž by ho kdy reálně viděli. Činí tak pouze z fotek, byť Kabaň přiznal, že první oficiální sada snímků asi nebyla nejšťastnější, a možná i proto lidi design tak rozdělil. Odmítá však kopírování předchozího Mercedesu třídy E, o němž se rovněž v souvislosti se čtyřmi světlomety mluví. „Spousta aut v minulosti měla nebo i má rozdělená světla, znamená to snad, že se kopírují?,“ řekl Kabaň pro Aktuálně.cz. Na druhou stranu uznal, že by asi každou značku potěšilo, kdyby její vozy lidé přirovnávali k modelům s trojcípou hvězdou. Kdo si chce každopádně udělat na novou přední část svůj názor, má poprvé šanci na právě probíhajícím vídeňském autosalonu, kde má omlazená Octavia světovou výstavní premiéru.
Zajímavé je, že takto zásadní modernizaci, ačkoliv ne přímo rozdělená přední světla, mohla dostat již předchozí Octavia. Nakonec ale od tohoto nápadu Škodovka upustila a výraznou změnu vzhledu v průběhu životního cyklu aplikovala až na současnou třetí generaci. Vedle něj pak v Mladé Boleslavi upravili rovněž nabídku multimediálních systémů, čítající nyní obrazovku s úhlopříčkou až 9,2 palce, nebo rozšířili standardní i příplatkovou výbavu. Nyní tak lze dostat full-LED světlomety, adaptivní tlumiče, přednárazový systém s detekcí chodců nebo asistent pro jízdu s přívěsem. Již tak velký prostor pro nohy zadních cestujících se během omlazovací kúry zvětšil o dalších 73 milimetrů.
Pod kapotou už nenajdeme dvanáctistovku TSI a nejslabší turbodiesel o výkonu 66 kW (90 k), zbytek motorů ale zůstal i po faceliftu nedotčen. Základ tak představuje litrový tříválec TSI o výkonu 85 kW (116 k). S ním Octavia startuje na 407 900 korunách, kombík je v základu o 30 tisíc korun dražší. Vrcholem standardní palety zůstává dvoulitrové TDI o výkonu 135 kW (184 k) v kombinaci s dvouspojkovým automatem DSG a pohonem všech kol. Taková Octavia, navíc ve výbavě Laurin & Klement, vychází až na 824 900 korun! Nechybí ani tradiční deriváty, Scout dostal pouze změnu vnějšího vzhledu, sportovní RS ale s dvoulitrovým TSI posílilo na 169 kW (230 k). Jejich ceny začínají na 751 900, respektive 696 900 korunách.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.