Jaguar F-Type vyjel poprvé v roce 2012 a vedle roadsteru zanedlouho dostal i karosérii kupé. V průběhu let minulých pak také povážlivě stoupl počet pohonných jednotek, a to včetně vrcholného pětilitrového osmiválce s kompresorem u provedení SVR. Nyní přišel čas na komplexní facelift, který ale sporťák spíše jen vyladil.
Měnit nějak zásadně vnější vzhled F-Typu by byl skoro až hřích. Designérům britské automobilky se vkusně povedlo navázat na klasické předchůdce vozu, pro nový modelový rok tak přišly ke slovu spíše decentní změny. Tou hlavní je instalace adaptivních full-LED předních světel s diodami pro denní svícení ve tvaru písmene J, nejviditelnější je ale nový nárazník s upravenými nasávacími otvory, poskytující nyní větší rozdíl mezi jednotlivými verzemi. Mírnou úpravou prošla i skupinová LED světla, jež mají nyní více zatmavenou optiku.
Infotainment Touch Pro přichází ve své poslední verzi s osmipalcovou obrazovkou, navigací, 4G připojení k internetu, rozhraním pro iOS i Android a volitelným audiem Meridian s deseti nebo dvanácti reproduktory. Spojena s ním je také mobilní aplikace ReRun, vyvinutá v kolaboraci s GoPro. Tato kamera na kapotě umí zaznamenávat jízdu automobilu a aplikace ReRun ji pak v reálném čase doplňuje telemetrickými daty. Aby celé ústrojí fungovalo, stačí mít chytrý telefon bezdrátově připojený ke kameře a přes USB k infotainmentu ve voze. Výsledné video si majitel vozu jednoduše stáhne ve vysokém rozlišení a může ho nasdílet na sociální sítě.
Nejvýraznější změnou jsou ale i tak lehčí a jinak tvarovaná sportovní sedadla. Jejich konstrukce je z magnézia a oproti předchozím sedačkám zaznamenají úsporu osmi kilogramů. Vedle toho je možné je posunout ještě o dalších 50 milimetrů dozadu, případně připlatit si za vyhřívání a odvětrávání. Nová sedadla budou k dispozici ve verzích Sport a Performance (mají ještě anatomičtější tvarování a volitelné čalounění kůží Siena Tan), přičemž ve druhém případě je najdeme u modelů 400 Sport, R a SVR. Mimo sedačky pak lehkých změn doznala podoba dekoračních ploch a ploch ovladačů, napříč nabídkou je za příplatek dostupné karbonové obložení.
Již tak širokou nabídku verzí nyní doplňuje F-Type 400 Sport (ano, zmíněn je již výše), což je dvanácti měsíci omezená série, vítající příchod omlazeného modelu. Ten dostal pod kapotu kompresorem dopovaný šestiválec posílený na 294 kW (400 k) a 460 Nm v kombinaci s osmistupňovým automatem, pohonem zadních nebo všech kol a mechanickým diferenciálem s omezenou svorností. Kotoučové brzdy za 20palcovými koly mají nyní průměr 380 milimetrů vpředu a 376 milimetrů vzadu.
V základu je též systém Configurable Dynamics, upravující nastavení řízení, převodovky nebo tlumičů. Vizuálně nechybí specifické žluté a šedé znaky, paket Sport Design (přední splitter, nástavce prahů a šedivý difuzor) a výběr mezi stříbrnou Indus, černou Santorini nebo bílou Yulong. Uvnitř jsou žluté kontrastní prošívání koženého čalounění, jméno modelu na hlavových opěrkách, dekory z kartáčovaného hliníku nebo pádla převodovky z anodizovaného hliníku. Jako kupé přijde F-Type 400 Sport na jako kupé na nejméně 2 728 429 korun a jako roadster pak na 2 921 787 korun.
Čistě nomenklaturní změnou je přejmenování F-Typu S na F-Type R-Dynamic, pod kapotou ale zůstává třílitrový šestiválec s kompresorem o výkonu 250 kW (340 k) nebo 280 kW (380 k). Zadní kola pohání osmistupňový automat nebo šestistupňový manuál, čtyřkolka se silnější jednotkou má vždy automat. Stejnou nabídku má i základní provedení F-Type. To vrcholná provedení R a SVR mají pětilitrový osmiválec s kompresorem o výkonu 405 kW (550 k), respektive 423 kW (575 k), pohon všech kol a osmistupňový automat. Ceny kupé se pohybují mezi 1 811 249 až 3 828 561 korunami, roadster stojí od 2 005 696 do 4 021 314 korun.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.