Novinky 2017 – Jakkoliv poslední léta co do počtu novinek jasně ovládal segment SUV, ještě většího významu stále dosahuje kategorie kompaktů nižší střední třídy. I tam pronikl duch SUV a crossoverů, automobilky ale nezapomínají ani na klasické hatchbacky, případně sedany a kombi. Také letos přivítáme několik důležitých modelů, a to včetně zcela nového Fordu Focus.
V uplynulém roce se světu představilo několik důležitých novinek nižší střední třídy – Honda Civic, Hyundai i30 nebo omlazené trio koncernu Volkswagen. Zahálet ale automobilky nebudou ani letos a začít můžeme možná tím vůbec nejdůležitějším modelem ze všech. Ford Focus totiž vstoupí do své čtvrté generace, která by se od té současné globální měla výrazně odlišit. Vzhledově půjde spíše o evoluci, uvnitř ale bude více místa a intuitivnější středová konzole ve stylu menší Fiesty. Technicky vsadí Focus na osvědčené motory modrého oválu, zahrnující tří- a čtyřválce EcoBoost, respektive čtyřválce TDCi. Podle německého Auto Bildu ani vůz neprojde razantní dietou, zhruba padesát kilo je dnes prakticky nic. „Posledního hurá“ se dočká také současné provedení, verze RS totiž posílí na 257 kW (350 k) a bude si říkat RS500 (kvůli počtu vyrobených kusů).
Svět ostrých hatchbacků jen tak neopustíme, letos se totiž dočkáme rovněž konečné verze Civicu Type R, jenž ve formě konceptu debutoval na podzimním pařížském autosalonu. Na agresivním zevnějšku se toho asi moc měnit nebude, pod kapotou pak přivítáme přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec VTEC. Vedle klasického manuálu by se pak mohlo překvapivě dostat i na bezestupňový automat CVT. Jestli se dočkáme vedle Type R letos i kombíku je zatím ve hvězdách, nejpozději začátkem roku 2018 jej ale určitě spatříme. To u Hyundai i30 se na praktickou variantu nebude čekat tak dlouho, v plné parádě se představí již letos a příliš změn oproti hatchbacku čekat nelze. Naproti tomu sportovní i30 N nabídne změn více než dost, ačkoliv šílenosti konceptu RN30 určitě nedosáhne. Místo vzhůru se otevírajících dveří čekejte klasiku, pod kapotou ale bude turbem dopovaný čtyřválec. Jakou nápravu bude pohánět se musíme nechat překvapit.
Otázkou do pranice je možnost představení nové Kie Cee’d. Ta současná je na trhu již pátým rokem a nástupce by se i vzhledem k nové i30 určitě hodil. Jihokorejci se ale letos budou ubírat spíše směrem nového Picanta a GT, o němž bude ještě řeč. Úplný konec roku bude patřit Nissanu, který v Tokiu předvede novou generaci elektromobilu Leaf. Její dojezd se zvětší, technika vylepší a design uhladí, minimálně Hyundai Ioniq tak bude mít mnohem více práce. Citroën nedávno spolu s Peugeotem představil facelift sedanů C-Elysée a 301. Zraky příznivců modelů s lvíčkem na kapotě se ale v nižší střední třídě budou ubírat spíše směrem průběžné modernizace řady 308. Ta nebude nikterak zásadní, mírně ale zjemní vzhled a přinese nejnovější multimediální prvky z 3008 a 5008.
Nejdiskutovanější novinkou mezi kompakty se letos může stát Renault Mégane RS. Ten dostane přeplňovanou šestnáctistovku a také dvouspojkový automat EDC. Ve hře je ale stále i možnost její alternace se šestistupňovým manuálem. Tím se posouváme ke koncernovém triu, jehož premiéra se sice odehrála již v loňském roce, formálně je ale veřejnost poprvé uvidí až za pár dnů ve Vídni. Řeč je o Seatu Leon, Škodě Octavia a Volkswagenu Golf. Španělé vsadili jen na decentní změny zevnějšku i interiéru, respektive posílenou Cupru, Škoda ale vzala celou operaci vážně a liftbacku i kombi úplně změnila identitu. Kromě toho se dostalo na až 9,2palcový displej infotainmentu nebo posílené provedení RS (ukázal se už i Scout). Golf se také drží konzervativního vzhledu, uvnitř pak nabídne úplně nové multimediální systémy a pod kapotou později také 1.5 TSI. Modernizací prošly i deriváty – Alltrack, e-Golf, GTI nebo R. Škoda pak podle zdrojů Motor1 plánuje omladit také řadu Rapid. Úplně na konci roku se ukáže nová Toyota Auris, vyloučen není ani příchod nástupce Volva V40.
Český trh se v nižší střední třídě, nejen uvedením výše zmíněných novinek, hodně promění. Audi uvede zbývající deriváty řady A3, Fiat Tipo se dočká konečně karosérie kombi, Honda již brzy spustí prodeje Civicu a Hyundai pro změnu i30. Jihokorejci rovněž uvedou plug-in hybridní verzi Ioniqu, jemuž bude přímo konkurovat Prius PHEV. Na ekologickou notu bude hrát i Opel Ampera-e, jestli se ale nakonec podívá k nám je otázkou. V následujících se ve velkém rozjede prodej mírně upravené Mazdy3, o Citroënu C-Elysée a Peugeotu 301 již byla řeč. Dozajista bestsellerem bude i nadále Škoda Octavia, doplněná také již zmiňovanými koncernovými kolegy. A největším překvapením může být Lada Vesta, která snad ze Slovenska přijede i k nám.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).