Novinky 2017 – Jakkoliv poslední léta co do počtu novinek jasně ovládal segment SUV, ještě většího významu stále dosahuje kategorie kompaktů nižší střední třídy. I tam pronikl duch SUV a crossoverů, automobilky ale nezapomínají ani na klasické hatchbacky, případně sedany a kombi. Také letos přivítáme několik důležitých modelů, a to včetně zcela nového Fordu Focus.
V uplynulém roce se světu představilo několik důležitých novinek nižší střední třídy – Honda Civic, Hyundai i30 nebo omlazené trio koncernu Volkswagen. Zahálet ale automobilky nebudou ani letos a začít můžeme možná tím vůbec nejdůležitějším modelem ze všech. Ford Focus totiž vstoupí do své čtvrté generace, která by se od té současné globální měla výrazně odlišit. Vzhledově půjde spíše o evoluci, uvnitř ale bude více místa a intuitivnější středová konzole ve stylu menší Fiesty. Technicky vsadí Focus na osvědčené motory modrého oválu, zahrnující tří- a čtyřválce EcoBoost, respektive čtyřválce TDCi. Podle německého Auto Bildu ani vůz neprojde razantní dietou, zhruba padesát kilo je dnes prakticky nic. „Posledního hurá“ se dočká také současné provedení, verze RS totiž posílí na 257 kW (350 k) a bude si říkat RS500 (kvůli počtu vyrobených kusů).
Svět ostrých hatchbacků jen tak neopustíme, letos se totiž dočkáme rovněž konečné verze Civicu Type R, jenž ve formě konceptu debutoval na podzimním pařížském autosalonu. Na agresivním zevnějšku se toho asi moc měnit nebude, pod kapotou pak přivítáme přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec VTEC. Vedle klasického manuálu by se pak mohlo překvapivě dostat i na bezestupňový automat CVT. Jestli se dočkáme vedle Type R letos i kombíku je zatím ve hvězdách, nejpozději začátkem roku 2018 jej ale určitě spatříme. To u Hyundai i30 se na praktickou variantu nebude čekat tak dlouho, v plné parádě se představí již letos a příliš změn oproti hatchbacku čekat nelze. Naproti tomu sportovní i30 N nabídne změn více než dost, ačkoliv šílenosti konceptu RN30 určitě nedosáhne. Místo vzhůru se otevírajících dveří čekejte klasiku, pod kapotou ale bude turbem dopovaný čtyřválec. Jakou nápravu bude pohánět se musíme nechat překvapit.
Otázkou do pranice je možnost představení nové Kie Cee’d. Ta současná je na trhu již pátým rokem a nástupce by se i vzhledem k nové i30 určitě hodil. Jihokorejci se ale letos budou ubírat spíše směrem nového Picanta a GT, o němž bude ještě řeč. Úplný konec roku bude patřit Nissanu, který v Tokiu předvede novou generaci elektromobilu Leaf. Její dojezd se zvětší, technika vylepší a design uhladí, minimálně Hyundai Ioniq tak bude mít mnohem více práce. Citroën nedávno spolu s Peugeotem představil facelift sedanů C-Elysée a 301. Zraky příznivců modelů s lvíčkem na kapotě se ale v nižší střední třídě budou ubírat spíše směrem průběžné modernizace řady 308. Ta nebude nikterak zásadní, mírně ale zjemní vzhled a přinese nejnovější multimediální prvky z 3008 a 5008.
Nejdiskutovanější novinkou mezi kompakty se letos může stát Renault Mégane RS. Ten dostane přeplňovanou šestnáctistovku a také dvouspojkový automat EDC. Ve hře je ale stále i možnost její alternace se šestistupňovým manuálem. Tím se posouváme ke koncernovém triu, jehož premiéra se sice odehrála již v loňském roce, formálně je ale veřejnost poprvé uvidí až za pár dnů ve Vídni. Řeč je o Seatu Leon, Škodě Octavia a Volkswagenu Golf. Španělé vsadili jen na decentní změny zevnějšku i interiéru, respektive posílenou Cupru, Škoda ale vzala celou operaci vážně a liftbacku i kombi úplně změnila identitu. Kromě toho se dostalo na až 9,2palcový displej infotainmentu nebo posílené provedení RS (ukázal se už i Scout). Golf se také drží konzervativního vzhledu, uvnitř pak nabídne úplně nové multimediální systémy a pod kapotou později také 1.5 TSI. Modernizací prošly i deriváty – Alltrack, e-Golf, GTI nebo R. Škoda pak podle zdrojů Motor1 plánuje omladit také řadu Rapid. Úplně na konci roku se ukáže nová Toyota Auris, vyloučen není ani příchod nástupce Volva V40.
Český trh se v nižší střední třídě, nejen uvedením výše zmíněných novinek, hodně promění. Audi uvede zbývající deriváty řady A3, Fiat Tipo se dočká konečně karosérie kombi, Honda již brzy spustí prodeje Civicu a Hyundai pro změnu i30. Jihokorejci rovněž uvedou plug-in hybridní verzi Ioniqu, jemuž bude přímo konkurovat Prius PHEV. Na ekologickou notu bude hrát i Opel Ampera-e, jestli se ale nakonec podívá k nám je otázkou. V následujících se ve velkém rozjede prodej mírně upravené Mazdy3, o Citroënu C-Elysée a Peugeotu 301 již byla řeč. Dozajista bestsellerem bude i nadále Škoda Octavia, doplněná také již zmiňovanými koncernovými kolegy. A největším překvapením může být Lada Vesta, která snad ze Slovenska přijede i k nám.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?