Zrůdnost z Lotyšska budete chtít. Dartz umí zničit dron a nikdo vás v něm nevyfotí

Dartz Prombron Black Alligator je nejopulentnějším automobilem současnosti.
Dartz Prombron Black Alligator je nejopulentnějším automobilem současnosti., foto: Dartz
ar6 23. prosince 2016 00:00
Sdílej:

Lotyšská automobilka Dartz se před nedávnem na chvíli odmlčela, nyní je ale zpět v plné síle. Výrobce opulentních terénních speciálů o sobě dává vědět modelem Prombron Black Alligator, na nějž pasují přívlastky jako zrůdný, opulentní, šílený, ošklivý nebo fascinující.

Při pohledu na níže přiložené fotografie začnete možná pochybovat o vkusu tvůrců a zákazníků automobilky Dartz. Psychické zdraví přijde na přetřes ale ještě dříve, tentokrát nicméně pouze v podání vedení značky. Když se totiž tisková zpráva rozpovídá o historii výrobce, nevíte, jestli je to myšleno vážně, nebo jako nějaká nadsázka. Z Vladimira Uljanova, známého pod jménem Lenin, se v roce 1917 stává předchůdce dnešních raperů s uměleckým jménem LEN:IN. Právě on totiž přesedlal na obrněná auta firmy RBVZ (ta se dělala v Rize), zároveň se inspiroval nechvalně známými K MarXXXem a F EngelZem a brzy začal vyhrávat rapové souboje (v originále rap battles). Celá jeho parta následně ovládla šestinu světa, známou jako Ruské impérium.

Společnost RBVZ se během dalších let přesunula do Moskvy a začala produkovat nové stroje pod označením B.T.A.Z. Jedním z prvních, kdo v novém voze jezdil byl Lev Bronštejn, známý jako TroZkY. Jeho život skončil v Latinské Americe a do čela Sovětského svazu se dostal Josif Vissarionovič Džugašvili aka STAL:IN. Ten ukončil výrobu automobilů a nechal produkovat letadla a rakety. V roce 1988 se na odkaz výroby vozů v Rize rozhodl navázat Leonard Jankelovič a založil automobilku Dartz. Stalo se tak ve chvíli, kdy vůdce Sovětského svazu Michail Gorbačov, známý pod pseudonymem Gorby, povolil soukromé podnikání. Když si toto přečtete, najednou nemáte problém věřit, že někdo takový stvořil auto, jakým je Dartz Prombron Black Alligator (jméno je odvozeno od názvu dvou ruských vojenských helikoptér).

Ten stojí na základech Mercedesu-AMG GLS 63 a využívá i jeho ručně vyráběný dvakrát přeplňovaný osmiválec o objemu 5.5 litru, automat 7G-Tronic a pohon všech kol 4Matic. V základní specifikaci má Dartz 430 kW (585 k), nejrůznějšími úpravami se ale dostane na hranici 559 kW (760 k), 625 kW (850 k), 809 kW (1100 k) nebo dokonce 1177 kW (1600 k). Točivý moment je maximálně 1500 Nm. Karosérie možná nejšílenějšího vozu letošního roku je vyrobena z kevlaru a uhlíkových vláken, zákazník ale může zvolit také kevlarem pokrytou titanovou neprůstřelnou karosérii s certifikátem NATO B7. Hlavní doménou vozu, potažmo celé značky, je ale přizpůsobení se koncovému zákazníkovi.

Jeden z nich chtěl například v podstatě vojenské vozidlo, jiný si nechal volant potáhnout kůží z aligátora a rejnoka, znak vyrobit z bílého zlata a celek ještě posázet 292 černými diamanty a 2 rubíny. Jak vypadá výroba nejdražšího volantu světa ukazuje například přiložené video, uvedené velkým nápisem ministerstvo bohatství. Další z šílených her automobilky? Mimochodem, interiér je možné potáhnout nejrůznějšími typy kůže – z rejnoka, aligátora, pštrosa nebo krokodýla. Spolu s tím pak zákazník dostanete koberečky ze žraločí a ovčí kůže nebo možnost zvolit si některý ze specifických materiálů dekoračních ploch, včetně karbonu nebo 18karátového zlata. Jak praví dnes už v podstatě zlidovělá věta z filmu Jurský park, „na ničem jsme nešetřili.“

Specifickou funkcí vozu je systém proti nežádoucím paparazzi. Ten, jak bylo Jalopniku vysvětleno samotným Jankelovičem, funguje následovně. Pokud senzory na karosérii zachytí infračervené záření, vypouštěné soudobými fotoaparáty, dokáží na základě pozice záření fotografa zaměřit a zábleskovými světly jej oslepit. A pokud je v blízkosti vozu dron, vůz ho jednoduše zničí. Posledním už spíše popíchnutím je klíč. Dartz říká, že Mercedes nabízí stejný vzhled pro všechny své vozy, od „pitomé třídy A až po SLR“ (skutečně to ve tiskové zprávě je). Lotyši tak mají vlastní a nezaměnitelný vzhled, připomínající snad jen klíče k aktivování jaderných raket. Ostatně, Prombron Black Alligator (vedle něj je na fotkách ještě zlatý Golden Eagle pro Čínu a pestrobarevný Space Ranger pro specialistu na letectví a kosmonautiku Gian-Marca Cabbibeho)  možná je něčím takovým v automobilovém průmyslu. Cena za vůz bude jistě v řádech milionů dolarů, eur nebo rublů, nic podobného ale hned tak nepotkáte.

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?