Jedním z témat téměř uplynulého roku se v automobilovém průmyslu stal návrat automobilky Alpine. Za vydatné podpory Renaultu se koncem prosince ukáže sériová podoba kupé, odkazujícího na pravděpodobně nejznámější vůz z minulosti výrobce – kupé A110. A ačkoliv auto fyzicky ještě nikdo neviděl, Francouzi již spustili možnost, zapsat se na čekací listinu.
Velkolepý návrat čeká za pár dnů automobilku Alpine. Po narozeninovém snu, dvou relativně produkčně vypadajících konceptech, futuristickém modelu pro počítačovou hru a několika závodních speciálech se konečně dočkáme i možnosti prohánět se v autě francouzského výrobce na běžných silnicích. Jak se bude novinka jmenovat zatím nevíme, ale z videa s pečlivě zakamuflovanými prototypy je zřejmé, že příliš designových odlišností od únorového konceptu Vision očekávat nelze. Jinými slovy, odkazy na model A110 budou všudypřítomné, stejně jako prvky z některých sportovnějších Renaultů. Větší proměnou projde interiér, novinka totiž nebude supersportem za několik desítek milionů a větší množství hi-tech prvků by stejně bylo spíše na škodu.
Ale co tedy o budoucím automobilu vlastně víme? Tak například nejprve se dostane do prodeje exkluzivní limitovaná série 1955 automobilů, nazvaná Première Édition. Tu je již nyní možné si přeobjednat, a to ve vybraných zemích světa. Nechybí Německo, Rakousko, Francie, Španělsko, Švýcarsko, Polsko, Velká Británie nebo Itálie. Na Česko a Slovensko se nedostalo. Mimo Evropu je novinku možné přeobjednat pouze v Japonsku, a to až od příštího roku. Zpět však k automobilu samotnému, který bude k dispozici pouze ve třech barvách – modré, bílé a černé. Zájemce si také může vybrat číslo svého automobilu, pokud je ještě stále volné. Že jde automobilka s dobou ukazuje fakt, že rezervace vozu probíhá pouze přes speciální mobilní aplikaci, kde je rovněž obsažena možnost výběru barvy a pořadového čísla. Potvrzením objednávky je záloha ve výši 2000 euro (cca 54 000 korun). Známe ale i cenu samotného vozu, která bude ve Francii mezi 55 000 až 60 000 eury (cca 1 487 000 až 1 622 000 korun).
Nejde o nikterak vysokou částku, především vzhledem ke konkurenci, kterou jistě budou Alfa Romeo 4C, Audi TT, BMW řady 2, Nissan 370Z nebo Porsche 718 Cayman. Těm všem rovněž odpovídá zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,5 vteřiny. Více informací o pohonném ústrojí zatím nevíme, koncept však dostal uprostřed uložený přeplňovaný čtyřválec v kombinaci s automatem EDC a tuto konfiguraci pravděpodobně dostane i sériový model. Jestli to bude na škodu ukáže až čas. První vozy z Première Édition se k zákazníkům podívají před koncem příštího roku, Japonsko a Velká Británie si budou muset počkat až na rok 2018.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.