Audi A3, Seat Leon a Škoda Octavia. Tři ze čtyř zástupců koncernu Volkswagen mají mezigenerační facelift již za sebou. Nejočekávanější je ale stejně omlazení Volkswagenu Golf. To překvapení nepřineslo, německému bestselleru ale opět zajistilo pozici nejen technologického lídra celé nižší střední třídy.
Sedmá generace Volkswagenu Golf je tu s námi již čtvrtým rokem, pověstný konzervativní design ale jakoby ani nezestárl. Němci zkrátka ví, jak na dlouhověkost a potvrzují i to aktuální omlazovací kúrou celé modelové řady, čítající tří- a pětidveřový hatchback, respektive kombi. Vizuálních změn sice je hned několik, žádná ale výrazně nezměnila charakter vozu. Maska chladiče dostala ve spodní části decentní chromovanou linku (červeně zbarvená pro GTI a modře pro GTE), která navazuje přímo na LED diody pro denní svícení v hlavních světlometech. Ty mohou být za příplatek full-LED diodové, tato technologie pak nahradila dosavadní bi-xenony. O něco níže zaujme přepracovaný nárazník s nově tvarovanými nasávacími otvory. V jeho středu pak již nenajdete černou plochu radaru, jehož služeb využívají adaptivní tempomat a systém Front Assist. Nově je radar skrytý za logem automobilky v masce chladiče. V zadní části budou mít všechny výbavy ve standardu full-LED světla, nejvyšší stupeň k nim ještě dostane „plovoucí“ blinkry. Golf Variant k novým světlům přidává přepracovaný nárazník ve stylu většího Passatu.
Při představování kabiny můžeme začít zmínkou o nových dekoračních plochách palubní desky a výplní dveří, respektive kvalitnějším čalounění s přepracovanými vzory. Mezi předními sedadly může být přepracovaná odkládací schránka, nabízející třeba bezdrátovou nabíječku chytrých telefonů. Zbytek změn je už ale o multimédiích. Za příplatek dostane omlazený Golf 12,3palcový digitální přístrojový panel, jenž lze nastavit do pěti různých režimů zobrazení. Ve verzích GTI a GTE pak má specifické barevné schéma. Nová obrazovka je podobně jako u nedávno odhalené Octavie také na středové konzoli. Infotainmenty vychází z modulární platformy MIB, oproti minulému modelu pak byla jejich nabídky výrazně zjednodušena. Základem je nově systém Composition Colour s 6,5palcovým displejem, následují systémy Composition Media a Discover Media (s navigací) s osmipalcovou obrazovkou.
Vrcholem celé řady multimediálních systémů je model Discover Pro s navigací a 9,2palcovou obrazovkou. Na jeho ovládání klasickými tlačítky prakticky zapomeňte (na boku je pouze pět základních funkcí, dostupných přes dotyková tlačítka), Volkswagen jej vedle dotykového a hlasového ovládání vybavil i možností projíždět menu a jednotlivé funkce pomocí gest. Novinkou je možnost mít na celém displeji až tři menší okna – větší nalevo a dvě menší napravo. Součástí systému jsou rovněž DVD přehrávač, dva USB porty, dva sloty na paměťovou kartu nebo úložiště o velikosti 10 GB. Za příplatek je možné získat couvací kameru, digitální rádio, dva extra USB porty nebo mobilní rozhraní. Po tablety a chytré telefony nabízí Volkswagen aplikaci Media Control, jejímž prostřednictvím mohou i cestující vzadu ovládat klimatizaci nebo audiosystém. Stačí přenosná zařízení připojit k systémům Discover Media nebo Discover Pro pomocí WiFi. Dostupný bude rovněž balíček Car-Net.
Motorová paleta omlazeného Golfu obsahuje, jak u vůbec prvního auta koncernu, zážehovou 1.5 TSI Evo řady EA211. Ta má 110 kW (150 k) a 250 Nm již při 1500 ot./min, spotřebu na 4,9 l/100 km pomohlo stlačit i aktivní vypínání válců. Ještě o něco úspornější bude nový motor v provedení Bluemotion, kdy při výkonu 96 kW (130 k) a točivém momentu 200 Nm spotřebuje pouze 4,6 l/100 km. Slabší varianta rovněž disponuje funkcí takzvaného plachtění, to znamená vypnutí motoru ve chvíli, kdy řidič vyšlápne plynový pedál. Jakkoliv další podrobnosti o motorové paletě standardního Golfu nejsou známé, víme, že šestistupňové DSG bude napříč spektrem nahrazeno dvouspojkou se sedmi stupni. Navýšení výkonu se dočkal dvoulitr TSI v útrobách Golfu GTI. Klasická verze tak má nyní 169 kW (230 k), GTI Performance se dostane až na 180 kW (245 k).
Z větších a dražších modelů značky si omlazený Golf půjčuje řadu asistenčních systémů. Za všechny jmenujme detekci chodců, zabudovanou do systému Front Assist s automatickým nouzovým brzděním, výrazně přepracovaný proaktivní systém ochrany posádky PreCrash nebo asistent pro jízdu s přívěsem. Dostupný bude i asistent pro jízdu v koloně, spolupracující s adaptivním tempomatem a varováním před opuštěním jízdního pruhu. Zároveň ale půjde o prvek, dostupný jen motorizacím v kombinaci s automatickou převodovkou DSG. Emergency Assist (kombinace varování při opuštění jízdního pruhu a adaptivního tempomatu) v případě nečinnosti upozorní řidiče se stoupající intenzitou na blížící se problém, pokud však řidič nereaguje, systém auto zpomalí nebo dokonce sám zastaví. Výrazného vylepšení se dočkal parkovací asistent s poloautomatickým paralelním i kolmým parkováním. Výstavní premiéru si vozidlo odbude v Los Angeles, do prodeje zamíří příští rok na jaře.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.