Provedení JCW platí v hierarchii Mini za ta absolutně nejsilnější a nejsportovnější. Ve třetím vydání novodobého britského knedlíku jsme se dočkali nejostřejší verze třídveřového hatchbacku a kabrioletu. Nyní přichází na řadu praktický Clubman, největší sportovní vůz v historii automobilky.
4253 milimetrů na délku ještě žádné Mini nikdy nemělo, Clubman tak i rozvorem 2670 milimetrů prakticky spadá mezi hatchbacky nižší střední třídy. Těm nyní hodlá konkurovat i na sportovním poli, do Paříže totiž míří varianta JCW s přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcem. Ten produkuje 170 kW (231 k) a 350 Nm, kombinován je buď se šestistupňovým manuálem, nebo osmistupňovým automatem. Novinkou jsou výhradně poháněná všechna kola, umožňující oběma převodovkám zrychlit z 0 na 100 km/h za 6,3 sekundy a dosáhnout 238 km/h. Liší se vlastně jen spotřeba, manuál si řekne o 7,4 l/100 km a automat o 6,8 l/100 km.
Chybět nebude sportovně naladěný podvozek s 18palcovými koly, za nimiž se skrývají kotoučové brzdy Brembo. Ve výbavě dále najdeme elektronickou uzávěrku diferenciálu nebo volič jízdních režimů Mini Driving Modes. Za příplatek pak Britové nabídnou o palec větší kola či adaptivní tlumiče. Kromě techniky se JCW odlišuje i výraznějším vnějším designem s aerodynamickým bodykitem. Přední nárazník tak disponuje většími nasávacími otvory a maska dostala strukturu včelí plástve, vzadu jsou pro změnu střešní spoiler, difuzor a dvě chromované koncovky výfuku. Hodně se povedla barevná kombinace zelené Rebel s červenými pruhy, zrcátky a střechou, určená exkluzivně modelům JCW. Zajímavostí jsou standardní LED světlomety.
Uvnitř najdeme anatomická přední sedadla, nově podbarvený rychloměr se šachovnicovou vlajkou u vyšších hodnot a také rádio s 6,5palcovým dotykovým displejem. To lze alternativně vyměnit za infotainment s navigací a 8,8palcovým displejem. Možná trochu na obtíž bude někomu standardní panoramatická střecha, naopak potěší přednárazový systém s nouzovým brzděním. Již naťuknutá volitelná výbava dále obsahuje třeba head-up displej, detekci chodců, čtení dopravních značek nebo radarový tempomat. Milovníka individualizace potěší široká paleta barev karosérie, čalounění sedadel nebo odstínů dekoračních ploch. Přechodem do sportovního kabátku neutrpěla praktičnost, Clubman tak pořád ubytuje pět cestujících a 350 až 1250 litrů zavazadel. Prodej auta se rozběhne v prosinci, přesné ceny zatím neznáme.
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?