Ač se to třeba z české pozice modelu nemusí zdát, Kia Rio je globálně nejdůležitějším a také nejprodávanějším modelem značky. Jen loni si malý hatchback nebo sedan našel celosvětově 473 000 nových zákazníků, což tvoří celých 16 procent všech prodejů automobilky. Nedá se tak divit tomu, že čtvrté generace věnovala Kia mimořádnou pozornost. Otázkou je, jestli to i tak bude stačit na Fabii, Polo nebo Corsu.
V první generaci levný sedan a kombi, ve druhé pohlednější a kvalitnější hatchback nebo sedan a v té třetí na špičku třídy útočící hatchback nebo sedan. Tak by se ve zkratce dala shrnout historie Kie Rio. Ve čtvrté generaci se opět dočkáme pětidveřového hatchbacku, třídvířko ale pro slabší prodeje předchůdce již nepřijde. Sedan je otázkou, některé trhy jej ale striktně vyžadují. V porovnání s předchůdcem je novinka celkově větší, když nabídne o 15 milimetrů delší karosérii (celkem 4065 milimetrů) s o 10 milimetrů delším rozvorem (celkově 2580 milimetrů). Jen výška je o 5 milimetrů nižší (celkem 1450 milimetrů). Nárůst délky se pozitivně podepsal pod vnitřní prostornost, pro nohy je vpředu 1120 milimetrů a vzadu 770 milimetrů vzadu, pro ramena je k dispozici 1375 milimetrů vpředu a 1355 milimetrů vzadu. Navzdory nižší stavbě karosérie je vpředu 1021 milimetrů pro hlavu a vzadu 966 milimetrů, což jsou nejlepší hodnoty ve třídě. Zavazadlový prostor nyní pojme 325 litrů, podlaha má navíc nastavitelné dno. Aby byl výčet praktických prvků kompletní, má Rio několik odkládacích ploch, včetně prostorů pro láhve ve všech dveřích a klasického úložného prostoru před spolujezdcem.
Design je výrazně ovlivněn některými dalšími modely značky, připravte se tak na delší kapotu a krátký zadní převis. V přední části nemůže chybět maska ve tvaru tygřího nosu, nyní s užším středem a lesklým černým krytem. Na masku bezprostředně navazují do boků protáhlé světlomety s LED diodami pro denní svícení ve tvaru písmene U, o něco výše se pak v nárazníku posunuly mlhovky. Bočnímu profilu prospělo nejen natažení a snížení karosérie, ale rovněž zúžení C-sloupku o 87 milimetrů. Kia si rovněž odpustila výrazné prolisy nebo divoké zvedání linie oken, což svého času zkoušel třeba sesterský Hyundai. Zadní partie působí oproti současnému stavu trochu evolučně, za což jistě mohou velká světla (sama automobilka tvrdí, že jsou užší než dřív) s LED diodovou optikou ve tvaru šípu. Uprostřed víka kufru je pak viditelné madlo s logem automobilky, opět prvek známý již z předchůdce. Při uvedení na trh bude k dispozici osm laků karosérie a tři designy litých kol o průměru od 15 do 17 palců.
Kabinu vozu jsme chválili již při prvotním představení vozu, na malé auto totiž působí opravdu dospěle. Líbí se nám jasné linie bez zbytečných kudrlinek a záhybů, pochvalu rovněž zasluhuje spodní část středové konzole s ovladači klimatizace, ventilace a dalších prvků. Působí nejen přehledně, ale s displejem klimatizace také moderně. V horní části středové konzole, mezi horizontálními výdechy ventilace, je volně stojící displej s úhlopříčkou pět palců v případě rádia se šesti reproduktory nebo sedm palců v případě multimediálního systému s navigací, online službami, rozhraním Android Auto a Apple CarPlay nebo plnou konektivitou chytrých telefonů. Vpředu i vzadu pak bude k dispozici USB port. Přístrojovou desku tvoří dva přehledné budíky a obrazovka palubního počítače, volant známe již z dalších modelů Kia. Čalounění sedadel je ve standardu látkové v černé nebo šedé barvě, za příplatek ale bude k dostání umělá kůže v šedé, černé nebo červené (volitelný Red Pack). Byla by škoda rovněž opomenout nové tvarování výplní dveří.
Pod kapotou hrají prim přeplňované tříválce T-GDI o objemu rovný jeden litr. Slabší specifikace má 73,5 kW (100 k) při 4500 ot./min a 172 Nm mezi 1500 až 4000 ot./min, silnější disponuje 88 kW (120 k) při 4500 ot./min a stejnými 172 Nm mezi 1500 až 6000 ot./min. Součástí výbavy bude systém stop & start, Kia pak předpokládá průměrné emise pod 100 g CO2/km u obou provedení. Příznivci atmosféry dostanou na výběr 1.25litrový čtyřválec o výkonu 62 kW (84 k) při 6000 ot./min s točivým momentem 122 Nm při 4000 ot./min nebo 1.4litrový čtyřválec o výkonu 67 kW (91 k) při 6000 ot./min s točivým momentem 132 Nm při 4000 ot./min. Naftu budou spalovat čtyřválce 1.4 CRDi o výkonu 51 kW (70 k) nebo 66 kW (90 k). Bez ohledu na výkon bude turbodiesel se systémem stop & start produkovat nejnižší emise v celé řadě Rio. Vyjma nejslabšího čtyřválce a slabšího tříválce s pětistupňovým manuálem mají všechny jednotky manuál o šesti stupních. Podvozek má vpředu nezávislé zavěšení MacPherson a vzadu torzní příčku, přepracovány byly tlumiče, pružiny i řízení. Očekávat tak můžeme jistější jízdní vlastnosti i větší komfort.
Struktura karosérie je díky použití vysokopevnostní oceli a výztuhám v oblasti A- i B-sloupků, prahů dveří, střechy, motorového prostoru a podlahy mnohem tužší, cílem je totiž získat pět hvězdiček v nárazových testech Euro NCAP. A to, přiznejme si, je dnes už docela oříšek. Rio však kromě tužší konstrukce přichází jako první malé auto vybavené autonomním nouzovým brzděním s detekcí chodců, které je spárováno s upozorněním na opuštění jízdního pruhu. Standardně pak všechny modely dostanou šest airbagů a Isofix pro sedadlo spolujezdce a zadní sedadla. Prodej vozu, vyráběného v Koreji, se na evropských trzích rozběhne v prvním čtvrtletí příštího roku, a to včetně proslulé sedmileté záruky, omezené 100 tisíci kilometry.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.