Ač se to třeba z české pozice modelu nemusí zdát, Kia Rio je globálně nejdůležitějším a také nejprodávanějším modelem značky. Jen loni si malý hatchback nebo sedan našel celosvětově 473 000 nových zákazníků, což tvoří celých 16 procent všech prodejů automobilky. Nedá se tak divit tomu, že čtvrté generace věnovala Kia mimořádnou pozornost. Otázkou je, jestli to i tak bude stačit na Fabii, Polo nebo Corsu.
V první generaci levný sedan a kombi, ve druhé pohlednější a kvalitnější hatchback nebo sedan a v té třetí na špičku třídy útočící hatchback nebo sedan. Tak by se ve zkratce dala shrnout historie Kie Rio. Ve čtvrté generaci se opět dočkáme pětidveřového hatchbacku, třídvířko ale pro slabší prodeje předchůdce již nepřijde. Sedan je otázkou, některé trhy jej ale striktně vyžadují. V porovnání s předchůdcem je novinka celkově větší, když nabídne o 15 milimetrů delší karosérii (celkem 4065 milimetrů) s o 10 milimetrů delším rozvorem (celkově 2580 milimetrů). Jen výška je o 5 milimetrů nižší (celkem 1450 milimetrů). Nárůst délky se pozitivně podepsal pod vnitřní prostornost, pro nohy je vpředu 1120 milimetrů a vzadu 770 milimetrů vzadu, pro ramena je k dispozici 1375 milimetrů vpředu a 1355 milimetrů vzadu. Navzdory nižší stavbě karosérie je vpředu 1021 milimetrů pro hlavu a vzadu 966 milimetrů, což jsou nejlepší hodnoty ve třídě. Zavazadlový prostor nyní pojme 325 litrů, podlaha má navíc nastavitelné dno. Aby byl výčet praktických prvků kompletní, má Rio několik odkládacích ploch, včetně prostorů pro láhve ve všech dveřích a klasického úložného prostoru před spolujezdcem.
Design je výrazně ovlivněn některými dalšími modely značky, připravte se tak na delší kapotu a krátký zadní převis. V přední části nemůže chybět maska ve tvaru tygřího nosu, nyní s užším středem a lesklým černým krytem. Na masku bezprostředně navazují do boků protáhlé světlomety s LED diodami pro denní svícení ve tvaru písmene U, o něco výše se pak v nárazníku posunuly mlhovky. Bočnímu profilu prospělo nejen natažení a snížení karosérie, ale rovněž zúžení C-sloupku o 87 milimetrů. Kia si rovněž odpustila výrazné prolisy nebo divoké zvedání linie oken, což svého času zkoušel třeba sesterský Hyundai. Zadní partie působí oproti současnému stavu trochu evolučně, za což jistě mohou velká světla (sama automobilka tvrdí, že jsou užší než dřív) s LED diodovou optikou ve tvaru šípu. Uprostřed víka kufru je pak viditelné madlo s logem automobilky, opět prvek známý již z předchůdce. Při uvedení na trh bude k dispozici osm laků karosérie a tři designy litých kol o průměru od 15 do 17 palců.
Kabinu vozu jsme chválili již při prvotním představení vozu, na malé auto totiž působí opravdu dospěle. Líbí se nám jasné linie bez zbytečných kudrlinek a záhybů, pochvalu rovněž zasluhuje spodní část středové konzole s ovladači klimatizace, ventilace a dalších prvků. Působí nejen přehledně, ale s displejem klimatizace také moderně. V horní části středové konzole, mezi horizontálními výdechy ventilace, je volně stojící displej s úhlopříčkou pět palců v případě rádia se šesti reproduktory nebo sedm palců v případě multimediálního systému s navigací, online službami, rozhraním Android Auto a Apple CarPlay nebo plnou konektivitou chytrých telefonů. Vpředu i vzadu pak bude k dispozici USB port. Přístrojovou desku tvoří dva přehledné budíky a obrazovka palubního počítače, volant známe již z dalších modelů Kia. Čalounění sedadel je ve standardu látkové v černé nebo šedé barvě, za příplatek ale bude k dostání umělá kůže v šedé, černé nebo červené (volitelný Red Pack). Byla by škoda rovněž opomenout nové tvarování výplní dveří.
Pod kapotou hrají prim přeplňované tříválce T-GDI o objemu rovný jeden litr. Slabší specifikace má 73,5 kW (100 k) při 4500 ot./min a 172 Nm mezi 1500 až 4000 ot./min, silnější disponuje 88 kW (120 k) při 4500 ot./min a stejnými 172 Nm mezi 1500 až 6000 ot./min. Součástí výbavy bude systém stop & start, Kia pak předpokládá průměrné emise pod 100 g CO2/km u obou provedení. Příznivci atmosféry dostanou na výběr 1.25litrový čtyřválec o výkonu 62 kW (84 k) při 6000 ot./min s točivým momentem 122 Nm při 4000 ot./min nebo 1.4litrový čtyřválec o výkonu 67 kW (91 k) při 6000 ot./min s točivým momentem 132 Nm při 4000 ot./min. Naftu budou spalovat čtyřválce 1.4 CRDi o výkonu 51 kW (70 k) nebo 66 kW (90 k). Bez ohledu na výkon bude turbodiesel se systémem stop & start produkovat nejnižší emise v celé řadě Rio. Vyjma nejslabšího čtyřválce a slabšího tříválce s pětistupňovým manuálem mají všechny jednotky manuál o šesti stupních. Podvozek má vpředu nezávislé zavěšení MacPherson a vzadu torzní příčku, přepracovány byly tlumiče, pružiny i řízení. Očekávat tak můžeme jistější jízdní vlastnosti i větší komfort.
Struktura karosérie je díky použití vysokopevnostní oceli a výztuhám v oblasti A- i B-sloupků, prahů dveří, střechy, motorového prostoru a podlahy mnohem tužší, cílem je totiž získat pět hvězdiček v nárazových testech Euro NCAP. A to, přiznejme si, je dnes už docela oříšek. Rio však kromě tužší konstrukce přichází jako první malé auto vybavené autonomním nouzovým brzděním s detekcí chodců, které je spárováno s upozorněním na opuštění jízdního pruhu. Standardně pak všechny modely dostanou šest airbagů a Isofix pro sedadlo spolujezdce a zadní sedadla. Prodej vozu, vyráběného v Koreji, se na evropských trzích rozběhne v prvním čtvrtletí příštího roku, a to včetně proslulé sedmileté záruky, omezené 100 tisíci kilometry.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?