Pokud chcete praktické Audi střední třídy, pravděpodobně zamíříte pro sedan nebo kombi A4. Pokud ovšem máte rádi eleganci, ale trochu prostoru navíc přesto potřebujete, pak mají čtyři kruhy v nabídce A5 Sportback. Ta aktuálně přijíždí ve druhé generaci, která je pohlednější, větší a celkově kvalitnější než předchůdce.
Poprvé se Audi A5 Sportback představilo před sedmi lety a stalo se prvním čtyřdveřovým kupé ve střední třídě. Následně přišlo ještě BMW řady 4 Gran Coupé, to už je ale zase jiný příběh. Sportback se každopádně stal populárním a vybudoval si v portfoliu Audi pevnou pozici. Druhá generace na to bude chtít navázat, má přitom všechny předpoklady k tomu, být ještě úspěšnější. Začít můžeme tím, že s délkou 4733 milimetrů, šířkou 1843 milimetrů, výškou 1386 milimetrů a rozvorem o délce 2824 milimetrů je vůz celkově delší, zároveň ale také užší a nižší. Delší rozvor na druhou stranu zvětšil prostor v kabině, před koleny zadních cestujících je nově o 24 milimetrů více místa. Porostl i zavazdelník, základních 480 litrů lze sklopením sedadel zvětšit až na 1300 litrů. Využití i pro rodinné potřeby podtrhuje elektricky ovládané víko kufru.
Praktickou stránku auta tak máme za sebou a můžeme se plně soustředit na tu estetickou, která je u A5 Sportback neméně důležitá. Díky nižší stavbě karosérie působí profil elegantněji než u předchůdce, charakteristická je rovněž linie pod klikami dveří. Přední část je naprosto shodná s kupé, znamená to tedy poslední vydání masky chladiče Singleframe a ostře řezané světlomety s trojí možností výbojek. V základu jsou xenony a LEDky pro denní svícení, následuje klasická full-LED technologie a úplně nejvýše najdeme řešení Matrix LED. Také vzadu jsou LED diodové reflektory, tentokrát také s trojdimenzionální optikou. Víko kufru je zakončeno decentním spoilerem, což dodává potřebnou porci dynamiky. A z kupé pochází ještě jeden prvek, bezrámová okna čtveřice dveří.
Kabina překvapení nepřináší. Na první pohled zaujmou prodloužené výdechy ventilace a volně stojící displej multimediálního systému. V základu bude sedmipalcový infotainment MMI radio plus v kombinaci s pětipalcovým palubním počítačem. Mezi příplatky se však nachází navigace MMI navigation plus s řešením MMI touch, 8,3palcovou obrazovkou, rozhraním Audi connect na tři roky zdarma, DVD přehrávačem a pamětí 10 GB, respektive sedmipalcový barevný displej palubního počítače. Vedle mnoha jízdních asistentů, o nichž bude řeč, spolupracuje navigace také s 12,3palcovým digitálním přístrojovým panelem Audi virtual cockpit. Ten je rovněž nabízen za příplatek. Dokonalý přehled o vozidle poskytuje barevný head up displej.
Multimédiím ale ještě není konec, stále je tu totiž specifické rozhraní Audi smartphone interface systémů MMI, umožňující konektivitu s chytrými telefony. Pro ně je rovněž určena bezdrátová nabíječka. A5 Sportback nabídne rovněž velice pohodlné sedačky s volitelnými masážními motorky a odvětráváním. Obrazovku dostala také automatická dvouzónová klimatizace, což má být uživatelsky přívětivější řešení. V malou koncertní síň umí interiér vozu proměnit audiosystém Bang & Olufsen s 19 reproduktory, 3D zvukem a výkonem 755 W. Pro zadní cestující je pro změnu určen zábavní systém se dvěma tablety. Závěrem se sluší zmínit nové materiály a barvy interiéru, respektive příplatkové ambientní osvětlení ve třiceti odstínech, nahrazující standardní LEDky.
Úplně nový je podvozek vozu se širším rozchodem kol – vpředu 1587 milimetrů a vzadu 1568 milimetrů. O delším rozvoru již šla řeč, celkově by tak měla být A5 Sportback jistější v zatáčkách. Vpředu i vzadu je pětiprvkové zavěšení kol, proměnou prošel rovněž elektromechanický posilovač řízení. Opět ze světa příplatků přichází dynamické řízení, volič Audi drive select nebo adaptivní tlumiče. Pod kapotou se vystřídá hned sedm pohonných jednotek. Nejslabší je dvoulitrové TFSI g-tron s pohonem na zemní plyn nebo palivo e-gas, výkonem 125 kW (170 k), točivým momentem 270 Nm a nádržemi na 19 kilogramů plynu. Následují dvoulitry TFSI o výkonu 140 kW (190 k) s točivým momentem 320 Nm, respektive o výkonu 185 kW (252 k) s točivým momentem 370 Nm. Naftovou paletu reprezentují dvoulitr TDI (také v provedení ultra) o výkonu 140 kW (190 k) s točivým momentem 400 Nm a dva třílitrové šestiválce TDI. Slabší má 160 kW (218 k) a 400 Nm, silnější 210 kW (286 k) a 620 Nm. S výjimkou třílitrových TDI mají všechny motory na výběr šestistupňovou manuální nebo sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou S tronic. Slabší třílitr má standardně dvouspojku a pohon všech kol, silnější kombinuje pohon všech kol quattro (volitelně se sportovním diferenciálem) a osmistupňový automat Tiptronic. Čtyřkolka je dostupná i pro slabší motory – čtyřválce s manuálem ji mají za příplatek, S tronic znamená quattro ve standardu.
Vrcholem nabídky je Audi S5 Sportback s třílitrovým šestiválcem TFSI, osmistupňovým automatem Tiptronic a pohonem všech kol. Maximální výkon vozu je 260 kW (354 k), točivý moment vrcholí na hodnotě 500 Nm. Sprint z 0 na 100 km/h zabere 4,7 sekundy, maximálka je omezená na 250 km/h. Průměrná spotřeba je 7,3 l/100 km. Vedle úprav exteriéru s 18- nebo 19palcovými koly i interiéru došlo také na sportovnější podvozek s adaptivními tlumiči, volitelný sportovní diferenciál nebo kotouče o průměru 350 milimetrů na přední nápravě. Chybět nebude ani provedení S line. Paleta bezpečnostních asistentů obsahuje například udržování v jízdním pruhu, adaptivní tempomat s asistentem jízdy v koloně, hlídání zezadu přijíždějících vozů při couvání, rozpoznávání dopravních značek, přednárazový systém nebo parkovací asistent. Prodej vozu začne na začátku příštího roku, standardní A5 přijde na minimálně 37 800 eur (cca 1 021 000 korun), S5 začíná na 62 500 eurech (cca 1 689 000 korun).
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.