Pokud chcete praktické Audi střední třídy, pravděpodobně zamíříte pro sedan nebo kombi A4. Pokud ovšem máte rádi eleganci, ale trochu prostoru navíc přesto potřebujete, pak mají čtyři kruhy v nabídce A5 Sportback. Ta aktuálně přijíždí ve druhé generaci, která je pohlednější, větší a celkově kvalitnější než předchůdce.
Poprvé se Audi A5 Sportback představilo před sedmi lety a stalo se prvním čtyřdveřovým kupé ve střední třídě. Následně přišlo ještě BMW řady 4 Gran Coupé, to už je ale zase jiný příběh. Sportback se každopádně stal populárním a vybudoval si v portfoliu Audi pevnou pozici. Druhá generace na to bude chtít navázat, má přitom všechny předpoklady k tomu, být ještě úspěšnější. Začít můžeme tím, že s délkou 4733 milimetrů, šířkou 1843 milimetrů, výškou 1386 milimetrů a rozvorem o délce 2824 milimetrů je vůz celkově delší, zároveň ale také užší a nižší. Delší rozvor na druhou stranu zvětšil prostor v kabině, před koleny zadních cestujících je nově o 24 milimetrů více místa. Porostl i zavazdelník, základních 480 litrů lze sklopením sedadel zvětšit až na 1300 litrů. Využití i pro rodinné potřeby podtrhuje elektricky ovládané víko kufru.
Praktickou stránku auta tak máme za sebou a můžeme se plně soustředit na tu estetickou, která je u A5 Sportback neméně důležitá. Díky nižší stavbě karosérie působí profil elegantněji než u předchůdce, charakteristická je rovněž linie pod klikami dveří. Přední část je naprosto shodná s kupé, znamená to tedy poslední vydání masky chladiče Singleframe a ostře řezané světlomety s trojí možností výbojek. V základu jsou xenony a LEDky pro denní svícení, následuje klasická full-LED technologie a úplně nejvýše najdeme řešení Matrix LED. Také vzadu jsou LED diodové reflektory, tentokrát také s trojdimenzionální optikou. Víko kufru je zakončeno decentním spoilerem, což dodává potřebnou porci dynamiky. A z kupé pochází ještě jeden prvek, bezrámová okna čtveřice dveří.
Kabina překvapení nepřináší. Na první pohled zaujmou prodloužené výdechy ventilace a volně stojící displej multimediálního systému. V základu bude sedmipalcový infotainment MMI radio plus v kombinaci s pětipalcovým palubním počítačem. Mezi příplatky se však nachází navigace MMI navigation plus s řešením MMI touch, 8,3palcovou obrazovkou, rozhraním Audi connect na tři roky zdarma, DVD přehrávačem a pamětí 10 GB, respektive sedmipalcový barevný displej palubního počítače. Vedle mnoha jízdních asistentů, o nichž bude řeč, spolupracuje navigace také s 12,3palcovým digitálním přístrojovým panelem Audi virtual cockpit. Ten je rovněž nabízen za příplatek. Dokonalý přehled o vozidle poskytuje barevný head up displej.
Multimédiím ale ještě není konec, stále je tu totiž specifické rozhraní Audi smartphone interface systémů MMI, umožňující konektivitu s chytrými telefony. Pro ně je rovněž určena bezdrátová nabíječka. A5 Sportback nabídne rovněž velice pohodlné sedačky s volitelnými masážními motorky a odvětráváním. Obrazovku dostala také automatická dvouzónová klimatizace, což má být uživatelsky přívětivější řešení. V malou koncertní síň umí interiér vozu proměnit audiosystém Bang & Olufsen s 19 reproduktory, 3D zvukem a výkonem 755 W. Pro zadní cestující je pro změnu určen zábavní systém se dvěma tablety. Závěrem se sluší zmínit nové materiály a barvy interiéru, respektive příplatkové ambientní osvětlení ve třiceti odstínech, nahrazující standardní LEDky.
Úplně nový je podvozek vozu se širším rozchodem kol – vpředu 1587 milimetrů a vzadu 1568 milimetrů. O delším rozvoru již šla řeč, celkově by tak měla být A5 Sportback jistější v zatáčkách. Vpředu i vzadu je pětiprvkové zavěšení kol, proměnou prošel rovněž elektromechanický posilovač řízení. Opět ze světa příplatků přichází dynamické řízení, volič Audi drive select nebo adaptivní tlumiče. Pod kapotou se vystřídá hned sedm pohonných jednotek. Nejslabší je dvoulitrové TFSI g-tron s pohonem na zemní plyn nebo palivo e-gas, výkonem 125 kW (170 k), točivým momentem 270 Nm a nádržemi na 19 kilogramů plynu. Následují dvoulitry TFSI o výkonu 140 kW (190 k) s točivým momentem 320 Nm, respektive o výkonu 185 kW (252 k) s točivým momentem 370 Nm. Naftovou paletu reprezentují dvoulitr TDI (také v provedení ultra) o výkonu 140 kW (190 k) s točivým momentem 400 Nm a dva třílitrové šestiválce TDI. Slabší má 160 kW (218 k) a 400 Nm, silnější 210 kW (286 k) a 620 Nm. S výjimkou třílitrových TDI mají všechny motory na výběr šestistupňovou manuální nebo sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou S tronic. Slabší třílitr má standardně dvouspojku a pohon všech kol, silnější kombinuje pohon všech kol quattro (volitelně se sportovním diferenciálem) a osmistupňový automat Tiptronic. Čtyřkolka je dostupná i pro slabší motory – čtyřválce s manuálem ji mají za příplatek, S tronic znamená quattro ve standardu.
Vrcholem nabídky je Audi S5 Sportback s třílitrovým šestiválcem TFSI, osmistupňovým automatem Tiptronic a pohonem všech kol. Maximální výkon vozu je 260 kW (354 k), točivý moment vrcholí na hodnotě 500 Nm. Sprint z 0 na 100 km/h zabere 4,7 sekundy, maximálka je omezená na 250 km/h. Průměrná spotřeba je 7,3 l/100 km. Vedle úprav exteriéru s 18- nebo 19palcovými koly i interiéru došlo také na sportovnější podvozek s adaptivními tlumiči, volitelný sportovní diferenciál nebo kotouče o průměru 350 milimetrů na přední nápravě. Chybět nebude ani provedení S line. Paleta bezpečnostních asistentů obsahuje například udržování v jízdním pruhu, adaptivní tempomat s asistentem jízdy v koloně, hlídání zezadu přijíždějících vozů při couvání, rozpoznávání dopravních značek, přednárazový systém nebo parkovací asistent. Prodej vozu začne na začátku příštího roku, standardní A5 přijde na minimálně 37 800 eur (cca 1 021 000 korun), S5 začíná na 62 500 eurech (cca 1 689 000 korun).
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?