Jednoduché, ale geniální. GVT OX je plně pojízdné Lego pro rozvojové země

ar6, 6. září 2016, 19:45 Google+

Automobil je dnes nedílnou součástí života ve všech koutech světa, a to včetně rozvojových zemí v Africe, Jižní Americe nebo Asii. Ne vždy se ovšem podaří vyvinout model, který by mohl být ve složitý podmínkách a na mnohdy neexistujících silnicích provozován. Řešení nově nabízí společnost Global Vehicle Trust s vozidlem OX.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
GVT OX je novým jednoduchým vozidlem nejen pro rozvojové trhy.

GVT OX je novým jednoduchým vozidlem nejen pro rozvojové trhy. | foto: Auto Express

Sdílejte článek

Na začátku byl projekt Africar z osmdesátých let, jehož cílem bylo vytvořit na základě Citroënu 2CV dostupné a odolné auto pro rozvojové trhy nejen v Africe. Úspěch vozu se sice nedostavil, myšlenka ale přežila do dnešních dnů. Inspiroval se jí Sir Torquil Norman, jenž před pěti lety založil společnost Global Vehicle Trust (zkráceně GVT). Ke spolupráci si pak přizval Gordona Murrayho, geniálního konstruktéra například McLarenu F1, a spolu vytvořili vozidlo s jednoduchým jménem OX. To má v zásadě stejný cíl jako někdejší Africar, tedy být dostupným a jednoduchým autem pro rozvojové trhy, jen na to jde malinko jinou cestou.

img-responsive

GVT OX při jízdě v terénu. | foto: Auto Express

Předně je to vůbec celá konstrukce vozu s ocelovým žebřinovým rámem, který má pro vyšší torzní tuhost zabudované dřevěné panely. Na něm je umístěna 4681 milimetrů dlouhá karosérie s rozvorem o délce 2955 milimetrů ze speciálně potažené trvanlivé a odolné překližky. Jednotlivé panely jsou prakticky výlučně hladké, aby se zjednodušila výroba a také následná montáž. Jednoduchost je až taková, že prvky z opačných polovin vozu (například skla) jsou navzájem zaměnitelné. To platí také o interiéru, tvořeném dlouhou lavicí a ve středu umístěném volantu a pedálech. Ptáte se, proč takové řešení? Protože se tím dá elegantně vyhnout problému, na jaké straně se v té které zemi vlastně jezdí. Takhle je OX vhodný pro pravostranné i levostranné řízení. V zadní části je plachtou krytý nákladový prostor, na něž lze naložit až 1900 kilogramů. Možné je také dodatečně namontovat lavice a usadit tak do prostoru až 10 dalších cestujících.

Všechna čtyři kola jsou zavěšená nezávisle, vpředu najdeme ocelová ramena, zatímco vzadu jsou vlečná ramena. Opět platí, že tyto komponenty jsou na obou stranách naprosto totožné a lze je tedy zaměnit. Pod kapotou je 2.2litrový čtyřválcový diesel z Fordu Transit o výkonu 114 kW (155 k) s točivým momentem 385 Nm, zkombinovaný se šestistupňovou manuální převodovkou. Poháněna jsou zatím pouze přední kola, i vzhledem ke stavu silnic v rozvojových zemích a konec konců také vyšší světlé výšce a krátkým převisům vozu (což značí dobrou průchodnost terénem) je ale v plánu uvedení pohonu všech kol. Největšího výhodou OXe je ale jeho skladnost. Celé auto se totiž dá rozložit do poměrně malé krabice, jichž se do klasického přepravního kontejneru vejde až šest. V zemi určení pak třem zkušeným mechanikům zabere jen dvanáct hodin, než jedno auto složí. Celé řešení má samozřejmě i další přesah, vytvoří totiž pracovní místa pro stavitele rozložených aut.

Celý projekt stál podle Autocaru zatím necelé tři miliony liber (cca 97 milionů korun), zhruba na stejnou částku pak přijde uvedení vozu do sériové výroby. Doposud totiž vznikly jen tři prototypy. Produkce stavebnic bude probíhat ve Velké Británii, vývoz je v plánu do celého světa, a to včetně některých evropských států. Celá tato mašinérie se má rozběhnout do dvou let. Murray a Normanem doufají, že se povede tímto strojem zaujmout nějakého většího výrobce, který provede investici, potřebnou k již zmíněnému uvedení do výroby. V plánu je produkovat 10 tisíc OXů ročně. „Upřímně jsem ze všech mých vyrobených aut nejvíce hrdý právě na toto. Řadím ho i nad McLaren F1, protože šlo o auto jen pro pár bohatých jedinců na celém světě,“ řekl Auto Expressu Gordon Murray. „Z Afriky máme na vůz plno pozitivních ohlasů. OX je o změně, o tom, být součástí něčeho velkého a unikátního,“ řekl Auto Expressu Sir Torquil Norman. „Mým snem je vidět OX v každé vesnici v Africe,“ dodal na závěr.

Vytisknout

Diskuze: Jednoduché, ale geniální. GVT OX je plně pojízdné Lego pro rozvojové země

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Volkswagen Teramont

Sedmimístný Volkswagen Teramont nabídne legendární benzinový šestiválec

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud