Automobil je dnes nedílnou součástí života ve všech koutech světa, a to včetně rozvojových zemí v Africe, Jižní Americe nebo Asii. Ne vždy se ovšem podaří vyvinout model, který by mohl být ve složitý podmínkách a na mnohdy neexistujících silnicích provozován. Řešení nově nabízí společnost Global Vehicle Trust s vozidlem OX.
Na začátku byl projekt Africar z osmdesátých let, jehož cílem bylo vytvořit na základě Citroënu 2CV dostupné a odolné auto pro rozvojové trhy nejen v Africe. Úspěch vozu se sice nedostavil, myšlenka ale přežila do dnešních dnů. Inspiroval se jí Sir Torquil Norman, jenž před pěti lety založil společnost Global Vehicle Trust (zkráceně GVT). Ke spolupráci si pak přizval Gordona Murrayho, geniálního konstruktéra například McLarenu F1, a spolu vytvořili vozidlo s jednoduchým jménem OX. To má v zásadě stejný cíl jako někdejší Africar, tedy být dostupným a jednoduchým autem pro rozvojové trhy, jen na to jde malinko jinou cestou.
Předně je to vůbec celá konstrukce vozu s ocelovým žebřinovým rámem, který má pro vyšší torzní tuhost zabudované dřevěné panely. Na něm je umístěna 4681 milimetrů dlouhá karosérie s rozvorem o délce 2955 milimetrů ze speciálně potažené trvanlivé a odolné překližky. Jednotlivé panely jsou prakticky výlučně hladké, aby se zjednodušila výroba a také následná montáž. Jednoduchost je až taková, že prvky z opačných polovin vozu (například skla) jsou navzájem zaměnitelné. To platí také o interiéru, tvořeném dlouhou lavicí a ve středu umístěném volantu a pedálech. Ptáte se, proč takové řešení? Protože se tím dá elegantně vyhnout problému, na jaké straně se v té které zemi vlastně jezdí. Takhle je OX vhodný pro pravostranné i levostranné řízení. V zadní části je plachtou krytý nákladový prostor, na něž lze naložit až 1900 kilogramů. Možné je také dodatečně namontovat lavice a usadit tak do prostoru až 10 dalších cestujících.
Všechna čtyři kola jsou zavěšená nezávisle, vpředu najdeme ocelová ramena, zatímco vzadu jsou vlečná ramena. Opět platí, že tyto komponenty jsou na obou stranách naprosto totožné a lze je tedy zaměnit. Pod kapotou je 2.2litrový čtyřválcový diesel z Fordu Transit o výkonu 114 kW (155 k) s točivým momentem 385 Nm, zkombinovaný se šestistupňovou manuální převodovkou. Poháněna jsou zatím pouze přední kola, i vzhledem ke stavu silnic v rozvojových zemích a konec konců také vyšší světlé výšce a krátkým převisům vozu (což značí dobrou průchodnost terénem) je ale v plánu uvedení pohonu všech kol. Největšího výhodou OXe je ale jeho skladnost. Celé auto se totiž dá rozložit do poměrně malé krabice, jichž se do klasického přepravního kontejneru vejde až šest. V zemi určení pak třem zkušeným mechanikům zabere jen dvanáct hodin, než jedno auto složí. Celé řešení má samozřejmě i další přesah, vytvoří totiž pracovní místa pro stavitele rozložených aut.
Celý projekt stál podle Autocaru zatím necelé tři miliony liber (cca 97 milionů korun), zhruba na stejnou částku pak přijde uvedení vozu do sériové výroby. Doposud totiž vznikly jen tři prototypy. Produkce stavebnic bude probíhat ve Velké Británii, vývoz je v plánu do celého světa, a to včetně některých evropských států. Celá tato mašinérie se má rozběhnout do dvou let. Murray a Normanem doufají, že se povede tímto strojem zaujmout nějakého většího výrobce, který provede investici, potřebnou k již zmíněnému uvedení do výroby. V plánu je produkovat 10 tisíc OXů ročně. „Upřímně jsem ze všech mých vyrobených aut nejvíce hrdý právě na toto. Řadím ho i nad McLaren F1, protože šlo o auto jen pro pár bohatých jedinců na celém světě,“ řekl Auto Expressu Gordon Murray. „Z Afriky máme na vůz plno pozitivních ohlasů. OX je o změně, o tom, být součástí něčeho velkého a unikátního,“ řekl Auto Expressu Sir Torquil Norman. „Mým snem je vidět OX v každé vesnici v Africe,“ dodal na závěr.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.