Před dvaceti lety, konkrétně 3. září roku 1996, byl spuštěn provoz nově vystavěné části automobilky Škoda Auto. Společně s tím se rozjela výroba legendy, která je tu s námi i dnes.
Ano, řeč je o populárním liftbacku Octavia. Ten se během dvaceti let vypracoval na prodejní globální šlágr a kromě Felicie tvoří základní pilíř, na který si vzpomene kdekdo. Vše odstartovalo v únoru roku 1995 a u slavnostního přestřižení pásky k otevření nového závodu nechyběl ani tehdejší prezident Václav Havel. Ten při uvedené příležitosti pronesl: „Závod je krásný, moderní, vskutku hezký. Bylo by bezvadné, kdyby všechny továrny vypadaly jako tato.“
Tenkrát ještě netušil, jak moc bude Octavie úspěšným modelem. Vývoj zcela nové řady Škoda Octavia byl zahájen již v roce 1992, tedy přibližně rok po začlenění české značky do koncernu Volkswagen. Vůz dostal tehdy zcela novou koncernovou podvozkovou platformu. Při vývoji nového vozu byl kladen velký důraz na aktivní i pasivní bezpečnost, takže ve výbavě se objevily přední a boční airbagy, nebo systém ABS.
Octavia jako první model značky nabídla kouzelný prvek, kterým byly rozměrné výklopné páté dveře. Díky nim mohl majitel naložit do kufru i větší předměty, přičemž mu byl k dispozici objem 528 až 1328 litrů. Zákazníci mohli v úvodním roce 1996 vybírat mezi dvěma benzinovými čtyřválci a jedním turbodieselem. V květnu 1998 byl zahájen prodej pratičtější verze Octavia Combi a od roku 1999 nabídku obohatila verze kombi s pohonem všech kol. Poslední kus první generace modelu Octavia pak sjel z výrobní linky až v listopadu 2010, kdy už jej výrobce označoval přívlastkem Tour. Mimochodem, od září 1996 do listopadu 2010 vzniklo celkem 970 000 liftbacků a 470 tisíc verzí Combi.
Druhé generace modelu Octavia bylo v letech 2004 až 2013 vyrobeno 1,6 milionu s karoserií liftback a 900 tisíc ve variantě Combi. Od listopadu 2012 pak vstoupila do výroby třetí generace Octavie. Zajímavostí je fakt, že od zahájení produkce první generace Oktávky, bylo vyrobeno již více než 5 milionů kusů. Škoda Octavia pak sjíždí z výrobních linky nejen u nás v ČR, ale také v Číně, Indii, Rusku a Kazachstánu.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.