Před dvaceti lety, konkrétně 3. září roku 1996, byl spuštěn provoz nově vystavěné části automobilky Škoda Auto. Společně s tím se rozjela výroba legendy, která je tu s námi i dnes.
Ano, řeč je o populárním liftbacku Octavia. Ten se během dvaceti let vypracoval na prodejní globální šlágr a kromě Felicie tvoří základní pilíř, na který si vzpomene kdekdo. Vše odstartovalo v únoru roku 1995 a u slavnostního přestřižení pásky k otevření nového závodu nechyběl ani tehdejší prezident Václav Havel. Ten při uvedené příležitosti pronesl: „Závod je krásný, moderní, vskutku hezký. Bylo by bezvadné, kdyby všechny továrny vypadaly jako tato.“
Tenkrát ještě netušil, jak moc bude Octavie úspěšným modelem. Vývoj zcela nové řady Škoda Octavia byl zahájen již v roce 1992, tedy přibližně rok po začlenění české značky do koncernu Volkswagen. Vůz dostal tehdy zcela novou koncernovou podvozkovou platformu. Při vývoji nového vozu byl kladen velký důraz na aktivní i pasivní bezpečnost, takže ve výbavě se objevily přední a boční airbagy, nebo systém ABS.
Octavia jako první model značky nabídla kouzelný prvek, kterým byly rozměrné výklopné páté dveře. Díky nim mohl majitel naložit do kufru i větší předměty, přičemž mu byl k dispozici objem 528 až 1328 litrů. Zákazníci mohli v úvodním roce 1996 vybírat mezi dvěma benzinovými čtyřválci a jedním turbodieselem. V květnu 1998 byl zahájen prodej pratičtější verze Octavia Combi a od roku 1999 nabídku obohatila verze kombi s pohonem všech kol. Poslední kus první generace modelu Octavia pak sjel z výrobní linky až v listopadu 2010, kdy už jej výrobce označoval přívlastkem Tour. Mimochodem, od září 1996 do listopadu 2010 vzniklo celkem 970 000 liftbacků a 470 tisíc verzí Combi.
Druhé generace modelu Octavia bylo v letech 2004 až 2013 vyrobeno 1,6 milionu s karoserií liftback a 900 tisíc ve variantě Combi. Od listopadu 2012 pak vstoupila do výroby třetí generace Octavie. Zajímavostí je fakt, že od zahájení produkce první generace Oktávky, bylo vyrobeno již více než 5 milionů kusů. Škoda Octavia pak sjíždí z výrobních linky nejen u nás v ČR, ale také v Číně, Indii, Rusku a Kazachstánu.
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?