Čas letí. Škoda Octavia slaví v těchto dnech už 20 let existence

Škoda Octavia je tu s námi již dvacet let
Škoda Octavia je tu s námi již dvacet let, foto: Škoda Auto
ar5 5. září 2016 18:55
Sdílej:

Před dvaceti lety, konkrétně 3. září roku 1996, byl spuštěn provoz nově vystavěné části automobilky Škoda Auto. Společně s tím se rozjela výroba legendy, která je tu s námi i dnes.

Ano, řeč je o populárním liftbacku Octavia. Ten se během dvaceti let vypracoval na prodejní globální šlágr a kromě Felicie tvoří základní pilíř, na který si vzpomene kdekdo. Vše odstartovalo v únoru roku 1995 a u slavnostního přestřižení pásky k otevření nového závodu nechyběl ani tehdejší prezident Václav Havel. Ten při uvedené příležitosti pronesl: „Závod je krásný, moderní, vskutku hezký. Bylo by bezvadné, kdyby všechny továrny vypadaly jako tato.“ 

Tenkrát ještě netušil, jak moc bude Octavie úspěšným modelem. Vývoj zcela nové řady Škoda Octavia byl zahájen již v roce 1992, tedy přibližně rok po začlenění české značky do koncernu Volkswagen. Vůz dostal tehdy zcela novou koncernovou podvozkovou platformu. Při vývoji nového vozu byl kladen velký důraz na aktivní i pasivní bezpečnost, takže ve výbavě se objevily přední a boční airbagy, nebo systém ABS.

Octavia jako první model značky nabídla kouzelný prvek, kterým byly rozměrné výklopné páté dveře. Díky nim mohl majitel naložit do kufru i větší předměty, přičemž mu byl  k dispozici objem 528 až 1328 litrů. Zákazníci mohli v úvodním roce 1996 vybírat mezi dvěma benzinovými čtyřválci a jedním turbodieselem. V květnu 1998 byl zahájen prodej pratičtější verze Octavia Combi a od roku 1999 nabídku obohatila verze kombi s pohonem všech kol. Poslední kus první generace modelu Octavia pak sjel z výrobní linky až v listopadu 2010, kdy už jej výrobce označoval přívlastkem Tour. Mimochodem, od září 1996 do listopadu 2010 vzniklo celkem 970 000 liftbacků a 470 tisíc verzí Combi.

Druhé generace modelu Octavia bylo v letech 2004 až 2013 vyrobeno 1,6 milionu s karoserií liftback a 900 tisíc ve variantě Combi. Od listopadu 2012 pak vstoupila do výroby třetí generace Octavie. Zajímavostí je fakt, že od zahájení produkce první generace Oktávky, bylo vyrobeno již více než 5 milionů kusů. Škoda Octavia pak sjíždí z výrobních linky nejen u nás v ČR, ale také v Číně, Indii, Rusku a Kazachstánu.

Témata:
Stalo se
Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.

Novinky ze světa EV
Zeekr 7x

Nový Zeekr 7X: Kladivo na soupeře Tesla model Y, Kia EV5 nebo Audi Q6 e-tron a BMW iX3?

Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.