Před dvaceti lety, konkrétně 3. září roku 1996, byl spuštěn provoz nově vystavěné části automobilky Škoda Auto. Společně s tím se rozjela výroba legendy, která je tu s námi i dnes.
Ano, řeč je o populárním liftbacku Octavia. Ten se během dvaceti let vypracoval na prodejní globální šlágr a kromě Felicie tvoří základní pilíř, na který si vzpomene kdekdo. Vše odstartovalo v únoru roku 1995 a u slavnostního přestřižení pásky k otevření nového závodu nechyběl ani tehdejší prezident Václav Havel. Ten při uvedené příležitosti pronesl: „Závod je krásný, moderní, vskutku hezký. Bylo by bezvadné, kdyby všechny továrny vypadaly jako tato.“
Tenkrát ještě netušil, jak moc bude Octavie úspěšným modelem. Vývoj zcela nové řady Škoda Octavia byl zahájen již v roce 1992, tedy přibližně rok po začlenění české značky do koncernu Volkswagen. Vůz dostal tehdy zcela novou koncernovou podvozkovou platformu. Při vývoji nového vozu byl kladen velký důraz na aktivní i pasivní bezpečnost, takže ve výbavě se objevily přední a boční airbagy, nebo systém ABS.
Octavia jako první model značky nabídla kouzelný prvek, kterým byly rozměrné výklopné páté dveře. Díky nim mohl majitel naložit do kufru i větší předměty, přičemž mu byl k dispozici objem 528 až 1328 litrů. Zákazníci mohli v úvodním roce 1996 vybírat mezi dvěma benzinovými čtyřválci a jedním turbodieselem. V květnu 1998 byl zahájen prodej pratičtější verze Octavia Combi a od roku 1999 nabídku obohatila verze kombi s pohonem všech kol. Poslední kus první generace modelu Octavia pak sjel z výrobní linky až v listopadu 2010, kdy už jej výrobce označoval přívlastkem Tour. Mimochodem, od září 1996 do listopadu 2010 vzniklo celkem 970 000 liftbacků a 470 tisíc verzí Combi.
Druhé generace modelu Octavia bylo v letech 2004 až 2013 vyrobeno 1,6 milionu s karoserií liftback a 900 tisíc ve variantě Combi. Od listopadu 2012 pak vstoupila do výroby třetí generace Octavie. Zajímavostí je fakt, že od zahájení produkce první generace Oktávky, bylo vyrobeno již více než 5 milionů kusů. Škoda Octavia pak sjíždí z výrobních linky nejen u nás v ČR, ale také v Číně, Indii, Rusku a Kazachstánu.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.