Ještě v minulém století vyjíždělo z Polska několik desítek modelových řad domácích značek, pokrývající vše od těch nejmenších aut až po velké nákladní vozy a off-roady pro armádu. Po roce 1989 však polské značky začaly zanikat a dnes na území našeho souseda vznikají především vozy zahraničních výrobců. Jednou z výjimek by mohla být automobilka Varsovia Motor Company, připravující luxusní limuzínu.
Tak trochu odnikud se zjevila Varsovia Motor Company, automobilka z Varšavy (konec konců to říká i její název), jejímž cílem je vyrábět elektrické luxusní limuzíny té nejvyšší kvality. Jak si takové auto Poláci představují naznačují počítačové snímky vozu, pojmenovaného jednoduše jako Varsovia Concept. Typický je pro limuzínu minimalismus, respektive designová inspirace slavnou Varšavskou mořskou pannou. Poznat jí není jednoduchá, s trochou fantazie by ale mohlo jít především o tvar karosérie. Její minimalismus je pak především v detailech, podívejte se například na uzoučká přední světla nebo všudypřítomný motiv diamantu, jen lehce vystupující do prostoru. Vzadu zaujme protažené víko zavazadlového prostoru, zakončené rovněž úzkými světlomety.
Za luxusní prostředí v kabině by se nemusel stydět ani Rolls-Royce. Vše je orientováno na dva vzadu sedící cestující, kteří mají k dispozici anatomická sedadla z devíti samostatných částí, které mají vlastní vyhřívání, odvětrávání, masážní funkcí a automatickou regulací tuhosti výplně. Úplně chybí přední sedadlo pro spolujezdce, místo něj je podnožka pro co největší komfort hádejte koho. Monumentální je také multimediální výbava, kromě nezbytné konektivity s jakýmkoliv přenosným zařízením jsou ve výbavě i dvě 19palcové obrazovky, v klidovém stavu umístěné nad hlavami cestujících, kde díky 90procentní propustnosti fungují jako střešní okno. Během několika sekund je lze ale uvést do plné pohotovosti a sledovat také zprávy nebo být ve spojení s kýmkoliv na světě. To zajišťuje satelitní připojení k internetu. Zabudovaný je vzadu i tablet, k němuž automaticky patří i klávesnice a myš. Zajímavou vychytávkou je automatické rozpoznání nálady cestujících, podle nichž auto vybere hudbu nebo osvětlení. Všechny materiály v kabině (dřevo, kůže, hliník nebo minerály) jsou přírodní, ani jeden prvek není plastový. Místa, kterých se cestující dotýkají nejvíc, jsou navíc antiseptická, čímž je minimalizován výskyt různých bakterií.
Pohon vozu obstarávají elektromotory, dojezd však zvyšuje také použitý spalovací motor. Na elektřinu dokáže limuzína dojet do vzdálenosti 350 kilometrů, prodlužovač dojezdu znamená dalších 500 kilometrů, ve výsledku tak Varsovia ujede 850 kilometrů, což je velice slušná porce. Tém spíš, že stovku pokoří za méně než 5 sekund a dosáhne maximálně něco kolem 200 km/h. Hmotnost vozu lehce přesáhne 2 tuny, na čemž mají podíl v podlaze umístěné akumulátory. Zatím čistě počítačový koncept má být již na jednom z nejbližších autosalonů převeden do reálného vozu, pokud se povede zaujmout potencionální kupce, vznikne po roce 2018 maximálně 50 automobilů ročně. Samozřejmostí je plné přizpůsobení vozu svému majiteli, což znamená, že tým designérů za příslušný obnos navrhne téměř cokoliv v jakémkoliv designu. Problémem nebude ani pancéřová ochrana na úrovni nejvyššího standardu VIP B7. Tak co, pořád máte zájem o Rolls-Royce?
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.