Mazda RX-Vision loni překvapila Tokio a od té doby je pořád ve vzduchu její produkční verze. Vedení automobilky nejprve potvrdilo sériovou výrobu nového rotačního motoru Skyactiv-R, v uplynulých dnech pak mělo dostat zelenou i stylové kupé. Jak by mohlo vypadat a kdy se představí?
Mazdy, vytvořené v designovém jazyku Kodo, patří i po třech čtyřech letech mezi nejhezčí auta svých segmentů a rozhodně mají potenciál stát se nadčasovou klasikou. Přesto jedno auto z tohoto davu tak trochu vyčnívá. Ano, jde o loňský koncept kupé RX-Vision s Wankelovým motorem a pohonem zadních kol. Po ukončení výroby RX-8 v programu nějaká ta rotační Mazda chybí, což si nejspíše vedení automobilky uvědomilo. Proto už před nějakou dobou potvrdilo vývoj motoru Skyactiv-R se dvěma rotory o objemu 0.8 litru, celkově tak bude mít jednotka 1.6 litru. Kam se však dostane bylo dlouhou dobu ve hvězdách.
Australský magazín Motoring však nyní přišel s informací, že vedení Mazdy formálně schválilo vzhled, techniku i produkci sériové verze konceptu RX-Vision. Ta pravděpodobně ponese označení RX-9, což je po modelech RX-7 a RX-8 logické, poprvé se ve formě konceptu ukáže už za rok v Tokiu (Mazda tam bude slavit padesátiny prvního rotačního modelu) a konečná podoba přijede tamtéž, jen o dva roky později. Je to ještě poměrně dlouhá doba, pokud ale vůz bude vypadat tak, jak naznačují rendery japonského magazínu Holiday Auto, ani to zřejmě nebude vadit. Však se podívejte, dlouhá kapota, kabina posunutá co nejvíce dozadu, vytažené blatníky a přední část ve stylu posledních modelů. Kdo by tomu odolal?
Jak už bylo řečeno, pod kapotu se dostane nový rotační motor Skyactiv-R o objemu 1.6 litru. Mazda u něj hodlá jako první na světě použít kombinaci turbodmychadla a zapalování HCCI z naftových jednotek, a to především kvůli optimalizaci vstřikování paliva. Pokud by nakonec na zapalování HCCI nedošlo, budou použity zapuštěné zapalovací svíčky, které zlepší spotřebu paliva. Celkově by mohl mít motor výkon 300 kW (408 k), auto jako takové pak bude vážit méně než 1300 kilogramů. Vývojáři rovněž pracují na dokonalém vyvážení hmotnosti, v kombinaci s koncepcí transaxle a karosérií kratší než u RX-Vision by tak chystaná RX-9 měla nabídnout zajímavé dynamické parametry. Až kupé s pohonem zadních kol za tři roky skutečně přijede, jeho cena by neměla překročit 8 milionů jenů (cca 1 914 000 korun). I za víc se ale na něj budou stát fronty.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.