Pokud se chcete za volantem ostrého hatchbacku především bavit, moc lepších možností, než Renault Mégane RS, nenajdete. S použitím na každý den už to, i díky třídveřové karosérii, tak slavné není. Ví to i samotná automobilka, proto se nové RS bude vyrábět výhradně s pěticí dveří. A protože se tento pokračovatel objeví již brzy, musela předtím skončit výroba současné generace.
Třetí Renault Mégane RS se poprvé ukázal v roce 2009 při závodech formule 1 v Monaku. Podobně jako předchůdce nebo třeba menší Renault Clio RS (bavíme se o minulé generaci) ihned zaujal výbornými jízdními vlastnostmi, skvělým podvozkem, komunikativním řízením a povedeným přeplňovaným dvoulitrem. V průběhu výroby přišlo na řadu několik menších i větších modernizací, speciál pro francouzskou či španělskou policii a především také řada unikátních verzí. Mezi ty nejzajímavější patří 275 Trophy a 275 Trophy-R (toho vzniklo jen 220 kusů).
Obě verze zaujaly posíleným motorem, titanovým výfukem Akrapovič, podvozkem Cup nebo samosvorným diferenciálem. Trophy-R pak šel ještě dál, když přišel o zadní sedačky, rádio nebo klimatizaci (celková úspora 100 kilogramů) a naopak dostal stavitelné tlumiče, speciální pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2 (oba prvky byly za příplatek i pro 275 Trophy), lithium-iontový akumulátor nebo pružiny z kompozitu. Výsledkem bylo, že Mégane RS 275 Trophy-R dlouho držel rekordní čas pro předokolky na Nordschleife, než jej překonala Honda Civic Type R a Volkswagen Golf GTI Clubsport S.
Jenomže s tímhle Méganem RS je teď ámen. Ve španělské Palencii ukončil Renault již začátkem prázdnin výrobu zřejmě posledního třídveřového „eReSka“. Celkem vzniklo asi 30 tisíc automobilů, které byly nabízeny napříč Evropou, ale i v Číně, Singapuru, Austrálii nebo Jižní Africe. Nyní si tedy dá označení Mégane RS chvíli pauzu, už příští rok ale uvidíme nástupce. Testovací prototypy říkají, že s trojicí dveří už se nepočítá, zákulisní informace potom tvrdí, že stejný osud potká i manuální převodovku. Novinka by, podobně jako menší Clio RS, měla podle magazínu Performance Drive dostat pouze dvouspojkový automat EDC (zcela vyloučeno není ani zabudování manuálu) v kombinaci s přeplňovanou osmnáctistovkou o výkonu 224 kW (305 k). Spekuluje se i o použití pohonu všech kol. Premiéra se odehraj v Ženevě nebo ve Frankfurtu, prodeje začnou do konce příštího roku.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?