Mezi velkými výstavami v Ženevě, New Yorku, Moskvě a Paříži se konalo nebo bude konat i několik menších, pro Evropana možná i méně zajímavých motorshow. Jednou takovou je i mezinárodní autosalon v Indonésii, kde se představí mnoho pro nás neznámých modelů. Těm budou letos zřejmě vévodit levná MPV, mezi nimiž se objeví i koncept Mitsubishi XM.
Pokud svět automobilů sledujete nějakou dobu, označení XM Vám rozhodně nemůže být neznámé. V devadesátých letech se tak jmenovala vlajková loď francouzského Citroënu. Nyní toto označení oprašuje Mitsubishi, místo limuzíny tak ale pojmenovalo sedmimístné MPV. Na asijském autosalonu však nebudou tři diamanty jediné s tímto typem vozu, ukáže se tam například i Daihatsu Sigra a Toyota Calya. Zpět ale k Mitsubishi, které i u tohoto konceptu rozvijí přední část Dynamic Shield. Mnoho detailů, včetně laku karosérie, je navíc stejných nebo hodně podobných jako u loňského koncepčního SUV eX. Ostatně, i v tiskové zprávě je uvedeno, že XM kombinuje prostornost MPV s prvky SUV.
Stejně jako valná většina MPV, i Mitsubishi sází na možná trochu krabicovitější tvar karosérie, která ale díky dynamicky řezaným detailům na pohlednosti neztrácí. Přední části dominují vedle masky a úzkých hlavních světel především mlhovky v rozích nárazníku. Od předních k zadním blatníkům se táhne zajímavý prolis, kopírující jen mírně se zvedající linii bočních oken. Charakteristické jsou též výrazně tvarované blatníky a vizuálně odlehčený D-sloupek. Ze světa SUV si XM přináší například vyšší světlou výšku nebo ony svalnatější blatníky. Ke žlutému laku karosérie vytváří zajímavý kontrast některé černé detaily.
Kabina pojme celkem sedm cestujících a ačkoliv neznáme rozměry vozu, pro zavazadla v takovém případě nejspíše příliš mnoho místa nezbude. Mitsubishi v tiskové zprávě dále zmiňuje horizontálně orientovanou palubní desku se širokou středovou konzolí, kombinací bílé a černé barvy a stříbrnými detaily. Bez jakékoliv zmínky zůstává pohonné ústrojí vozu, dá se ale očekávat elektrická čtyřkolka. Co naopak jasné je, to je začátek výroby. Mitsubishi XM se v sériový model převtělí již příští rok, začátek produkce v novém závodě v prefektuře Bekasi je naplánován na říjen 2017.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.