Jeep letos slaví 75. narozeniny a vzhledem k tomu, že za jeho vznikem vlastně stojí model Willys, není divu, že na něj Američané odkazují všemi dostupnými způsoby. Tím zatím posledním je speciální showcar Wrangler 75th Salute.
V roce 1941 se na světě poprvé objevil model Willys a s ním i značka Jeep, ačkoliv tehdy ještě vojenské terénní automobily jméno „Jeep“ nenesly. Impulsem ke vzniku vozu byl tendr americké armády z roku 1940 na terénní vozidlo s určitými specifickými vlastnostmi, kterého se nakonec zúčastnily tři značky – Willys-Overland, American Bantam a Ford. Všechny tři vyrobily 1500 kusů svých „džípů,“ po další sérii testů ale nakonec uspěl Willys s modelem MB a 15. července byl podepsán první kontrakt na jejich výrobu, s níž licenčně pomáhal také Ford. Jméno Jeep se poprvé objevilo po druhé světové válce, kdy se původně výrobce vojenských aut rozhodl stavět také vozy pro použití na běžných silnicích. Vznikl tak první Civilian Jeep (CJ), navazující na Willys MB. Na jejich odkaz od osmdesátých let navazuje Wrangler, nejodolnější off-road dnes součásti koncernu Fiat Chrysler.
A právě Wrangler, jako duchovní pokračovatel Willysu MB, posloužil jako základ povedenému konceptu 75th Salute. Vzhledem k předchozímu rozboru asi není potřeba příliš zmiňovat, na co má vlastně upozorňovat či koho připomínat. To je ostatně patrné také ze samotné stylizace vozu. Žádné dveře, 16palcová ocelová kola s 32palcovými pneumatikami, olivový odstín laku nebo americká vojenská hvězda z druhé světové války na kapotě. Třídveřový Wrangler se tady proměnil v duchu hesla „funkce nad formu“ na naprosto dokonalou moderní reinkarnaci Willysu MB. Výše zmíněné prvky pak doplňují absence B-sloupků, viditelné náhradní kolo, ocelové nárazníky s tažnými oky nebo nízká sedadla bez opěrek, potažená specifickou tkaninou.
Na rozdíl od originálu má Wrangler pod kapotou 3.6litrový šestiválec Pentastar v kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem všech kol. Někde vůz prostě musel zůstat moderní. „Postavili jsme tento unikátní Jeep Wrangler 75th Salute jako oslavu legendární historie značky a také ukázku toho, že i po 75 letech je Wrangler rozpoznatelný a přímo spojený s původním Willysem MB,“ řekl šéf značky Jeep Mike Manley. Pravděpodobnost, že se vůz dostane do sériové výroby, je malá. Pořád je to ale velice originální připomínka automobilu který pomohl vyhrát druhou světovou válku a stal se tak terénní legendou.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.