Jeep oslavuje narozeniny parádním konceptem, Wrangler se proměnil ve Willyse

Jeep Wrangler 75th Salute připomíná kulaté výročí americké automobilky.
Jeep Wrangler 75th Salute připomíná kulaté výročí americké automobilky., foto: Jeep
ar6 16. července 2016 10:48
Sdílej:

Jeep letos slaví 75. narozeniny a vzhledem k tomu, že za jeho vznikem vlastně stojí model Willys, není divu, že na něj Američané odkazují všemi dostupnými způsoby. Tím zatím posledním je speciální showcar Wrangler 75th Salute.

V roce 1941 se na světě poprvé objevil model Willys a s ním i značka Jeep, ačkoliv tehdy ještě vojenské terénní automobily jméno „Jeep“ nenesly. Impulsem ke vzniku vozu byl tendr americké armády z roku 1940 na terénní vozidlo s určitými specifickými vlastnostmi, kterého se nakonec zúčastnily tři značky – Willys-Overland, American Bantam a Ford. Všechny tři vyrobily 1500 kusů svých „džípů,“ po další sérii testů ale nakonec uspěl Willys s modelem MB a 15. července byl podepsán první kontrakt na jejich výrobu, s níž licenčně pomáhal také Ford. Jméno Jeep se poprvé objevilo po druhé světové válce, kdy se původně výrobce vojenských aut rozhodl stavět také vozy pro použití na běžných silnicích. Vznikl tak první Civilian Jeep (CJ), navazující na Willys MB. Na jejich odkaz od osmdesátých let navazuje Wrangler, nejodolnější off-road dnes součásti koncernu Fiat Chrysler.

A právě Wrangler, jako duchovní pokračovatel Willysu MB, posloužil jako základ povedenému konceptu 75th Salute. Vzhledem k předchozímu rozboru asi není potřeba příliš zmiňovat, na co má vlastně upozorňovat či koho připomínat. To je ostatně patrné také ze samotné stylizace vozu. Žádné dveře, 16palcová ocelová kola s 32palcovými pneumatikami, olivový odstín laku nebo americká vojenská hvězda z druhé světové války na kapotě. Třídveřový Wrangler se tady proměnil v duchu hesla „funkce nad formu“ na naprosto dokonalou moderní reinkarnaci Willysu MB. Výše zmíněné prvky pak doplňují absence B-sloupků, viditelné náhradní kolo, ocelové nárazníky s tažnými oky nebo nízká sedadla bez opěrek, potažená specifickou tkaninou.

Na rozdíl od originálu má Wrangler pod kapotou 3.6litrový šestiválec Pentastar v kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem všech kol. Někde vůz prostě musel zůstat moderní. „Postavili jsme tento unikátní Jeep Wrangler 75th Salute jako oslavu legendární historie značky a také ukázku toho, že i po 75 letech je Wrangler rozpoznatelný a přímo spojený s původním Willysem MB,“ řekl šéf značky Jeep Mike Manley. Pravděpodobnost, že se vůz dostane do sériové výroby, je malá. Pořád je to ale velice originální připomínka automobilu který pomohl vyhrát druhou světovou válku a stal se tak terénní legendou.

Témata:
Stalo se
Novinky ze světa EV
Mercedes-Benz CLA (2026)

PODROBNĚ: Nový Mercedes-Benz CLA EV s dojezdem až 800 kilometrů

Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.

Novinky ze světa EV
Mercedes-Benz CLA (2026)

Představen nejchytřejší Mercedes-Benz CLA v historii. AI mu dala hlas i úsměv

Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.

Trh s elektromobily
Zlaté logo na Xiaomi SU7 Ultra láká zloděje! Emblémy mizí hned po uvedení na trh

Xiaomi SU7 Ultra dostalo zlaté logo. Emblémy záhadně mizí

Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.

Testy aut
Toyota GR Yaris

Toyota GR Yaris facelift – kapesní raketa se závodní DNA znovu a lépe

Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?