Zprávy o tom, že Aston Martin začíná hledat partnera ve formuli 1 prosákly na povrch loni na podzim. Prvotní spekulace hovořily o Force Indii, která dokonce měla převzít jméno britského výrobce, nakonec ale došlo na spojení s Red Bullem. Jeho monoposty tak vozí kolem motoru loga Aston Martin, dalším bodem spolupráce je pak stavba silničního hypersportu.
Supersport už je dneska málo, každá na podobná auta zaměřená značka tak začíná tvořit hypersporty. Do této kategorie spadají LaFerrari, McLaren P1 nebo Lamborghini Veneno. Koenigsegg poměrně nedávno založil kategorii megasportů, to je aut s výkonem 1 MW. A pak je tady úplně nový Aston Martin AM-RB 001, který nespadá vlastně ani do jedné z těchto tříd. Je aerodynamicky dokonalejší než hypersporty, na okruhu má zároveň Koenigsegg One:1 doslova zesměšnit. Že to není možné?
Všechno je možné, pokud máte v týmu Adriana Neweyho, jednoho z nejuznávanějších konstruktérů ve světe formule 1. To on stojí za úspěchy týmu Red Bull, ačkoliv se tedy mnohá jeho řešení pohybovala na hraně pravidel (a některá možná i za ní). Pokud si k tomu připočtete ještě jména Marek Reichman a David King, kdy první stojí za designem vozu a ten druhý šéfuje divizi Astonu pro speciální operace, pak je jasné, že jejich společné dítě musí být dokonalé. Základem vozu je lehká karbonová konstrukce, kolem níž je postavená karosérie s šířkou 1,9 metru a výškou méně než metr. Její tvarování až nápadně připomíná prototypy Le Mans, to pravé dobrodružství ale možná ani neuvidíte.
Největším pokladem AM-RB 001 je totiž aerodynamika, za níž stojí Adrian Newey. Podlaha vozu je proto vypiplaná až do detailu, splitter vpředu a velký difuzor vzadu pak jen pomáhají dotvářet přítlak, z velké části tvořený právě spodní částí auta. I z toho důvodu možná zcela chybí zadní křídlo, Aston Martin jej zkrátka nepotřebuje. Zrcátka nahradí u konečné podoby vozu kamery, což opět zlepší obtékání vzduchu. Podobně jako k aerodynamice bylo přistupováno i k podvozku, přesněji zavěšení a jeho komponentům. Za ním stojí opět Newey, který si vzal na starost rovněž převodovku auta.
Cílem Astonu je dosáhnout s AM-RB 001 na Silverstone identického času jako monopost formule 1 v závodním režimu. Pravda, hodně ambiciózní cíl, ale pokud má být nějaké silniční auto takto rychlé, pak rozhodně toto. Formuli má podle Autocaru připomínat také sezení se zvednutýma nohama. Chybějící zrcátka mimochodem nahrazují kamery, jejichž obraz je promítán na obrazovku na přístrojové desce. Co už formuli 1 nepřipomíná, to je ve středu uložený motor. Vysokootáčkový atmosférický dvanáctiválec zkrátka dnešní monoposty nenabídnou. Tady velký palec nahoru! Aston dále slibuje, že jeden kůň výkonu bude odpovídat jednomu kilogramu váhy. Odhadem se tak dostáváme na nějakých 900 koní. Přítomen by měl být také systém rekuperace brzdné energie ERS, pomáhající například při couvání.
První prototypy se vydají polykat testovací kilometry v příštím roce, na silnicích by se hotové auto mohlo objevit v roce 2018. Podle britských odhadů bude cena za jedno auto mezi 2 a 3 miliony liber (cca 64,6 až 96,9 milionu korun), přednost na čekací listině budou mít ti zájemci, kteří si již v minulosti koupili nějaký limitovaný model britské automobilky. Vyrobeno má být 99 až 150 strojů, do tohoto čísla jsou zahrnuty i veškeré prototypy a 25 čistě okruhových verzí. Ano, zbytek skutečně dostane plnou silniční homologaci. Výrobu bude mít na starosti továrna v Gaydonu, kde vznikal také model One-77.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.