Patrně neočekávanější novinkou letošního podzimu je z pohledu českého fanouška Škoda Kodiaq. Ta se ukáže na pařížském autosalonu, dlouho před ním ale začíná okřídlený šíp hrát svou tradiční hru na odhalování. První kolo zahrnuje skici přední a zadní části.
Od začátku května víme, že první sedmimístné SUV Škody v historii ponese název Kodiaq, a to podle medvěda kodiaka, žijícího na Aljašce. Q na konci je poctou původnímu jazyku kmene Alutiiqů, který žije na ostrově Kodiak. Ke jménu si nyní můžeme přiřadit také první obrázky, ačkoliv se jedná „jen“ o skici připravovaného modelu. Není bez zajímavosti, že na první pohled se od ženevského konceptu VisionS liší sériová podoba pouze v detailech. Ačkoliv vzpomeňte na skici třetího vydání Fabie.
Podle Škoda zaujme její nový model ostrými, jasnými a precizními liniemi. To je vidět například na tvaru světlometů, které jsou mimochodem stejně jako u konceptu dvoudílné, obklopující širokou masku chladiče. Jejich krystalická struktura odkazuje na tradici výroby českého křišťálu. Zadní LED svítilny ve tvaru písmene C čerpají inspiraci ze Superbu a SUV opticky rozšiřují. Potřebnou mohutnost dodávají z profilu viditelné krátké převisy, dlouhý rozvor a výrazné blatníky.
Linky karosérie se mají přenést také do interiéru, kde má navíc vyzařovat nadčasová atmosféra a klid z jednotlivých detailů. Typické mají být vertikální prvky, mezi něž se zařadí čtyři výdechy ventilace. Středovou konzoli bude zdobit displej multimediálního systému, vyloučena není ani instalace digitálního přístrojového panelu. Kodiaq bude mít na délku 4,7 metru, dovnitř se tak poskládá až sedm sedaček. Technicky nebudou chybět plug-in hybridní pohon nebo moderní čtyřválce TSI a TDI.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?