Octavii pro modelový rok 2017 jsme Vám představili již v polovině dubna. Těmi nejzásadnějšími změnami bylo zařazení adaptivních tlumičů do volitelné výbavy a nahrazení dvanáctistovky TSI litrovým tříválcem se stejným označením. A právě k němu Škoda v posledních dnech uvolnila nové technické specifikace.
Litrové benzínové tříválce zažívají v segmentu nižší střední třídy nebývalý boom, a to zejména kvůli nízké papírové spotřebě a dobré pružnosti. Jednotku v útrobách Octavie, vážící díky hliníkovému bloku jen 78 kilogramů, již mají také Audi A3, Seat Leon a Volkswagen Golf. Její maximální výkon 115 koní je dostupný v pásmu od 2000 do 3500 ot./min, točivý moment je 200 Nm. Tříválce bude možné kombinovat s manuální šestistupňovou nebo dvouspojkovou automatickou převodovkou DSG, hlavní devizou obou skříní přitom bude spotřeba paliva. Liftback si nárokuje 4,5 l/100 km, kombi s manuálem pak stejnou hodnotu, automat je o 0,1 l/100 km „rozežranější.“
Technické údaje
Liftback Kombi 1.0 TSI 1.0 TSI 1.0 TSI 1.0 TSI Výkon: 115 k 115 k 115 k 115 k Toč. moment: 200 Nm 200 Nm 200 Nm 200 Nm Převodovka: 6 MT 7 DSG 6 MT 7 DSG Zrychlení: 9,9 s 10,0 s 10,1 s 10,2 s Max. rychlost: 202 km/h 202 km/h 200 km/h 200 km/h Spotřeba: 4,5 l/100 km 4,5 l/100 km 4,5 l/100 km 4,6 l/100 kmTříválcové TSI bude dostupné ve výbavových stupních Active, Ambition, akčním Fresh a Style, základní cena je 395 900 korun u liftbacku a 425 900 korun u kombi. Pro všechny výše jmenované linie, s výjimkou akční Fresh, je nově dostupný aerodynamický paket, snižující spotřebu paliva. Ten obsahuje snížený podvozek, aktivní lamely masky chladiče, zadní spoiler a pneumatiky s nižším valivým odporem. Spotřeba nového motoru díky těmto změnám poklesne na 4,4 l/100 km u obou karosářských variant.
Adaptivní tlumiče s režimy Comfort, Sport a Normal mají mezi příplatky všechny motory s výkonem nad 150 koní, včetně modelů RS s výkonem 184, 220 nebo 230 koní. Kombinovat je lze také s pohonem všech kol a manuální či automatickou dvouspojkovou převodovkou. Zajímavostí je, že elektronika sama umí, při vyhodnocení nebezpečné situace, změnit režim z Comfort na Sport, čímž je zajištěna větší stabilita, lepší trakce a kratší brzdná dráha. Součástí adaptivní tlumičů, dostupných od výbavy Ambition za 25 000 korun, je volba jízdního profilu. Skrze ni lze přepínat nastavení motoru, řazení převodovky DSG nebo podvozku do několika jízdních režimů.
Milovníky multimédií jistě potěší, že všechny infotainmenty u Octavie mají základ v modulární platformě MIB II. Základem je model Swing pro výbavu Ambition, na druhém konci nabídky stojí navigace Amundsen s připojením k internetu. To lze ovládat prostřednictvím aplikace Škoda Media Command v tabletech a chytrých telefonech. Pro druhou skupinu je určen také Phonebox a bezdrátová nabíječka. Klimatizace Climatronic má pro modelový rok 2017 nový alergenní filtr, volitelnou parkovací kameru udržuje v čistotě tryska ostřikovače a v blízké době přibude deštník pod sedadlem spolujezdce. Tablety lze nyní k opěradlům předních sedadel připevnit držákem. Poslední novinkou jsou 17palcová černá litá kola Teron pro linie Ambition a Style.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.