Blížící se příchod prvního sportovního Hyundaie divize N znamená, že se různě po světě čím dál častěji objevují koncepty sportovních vozů se stylizovaným H ve znaku. Posledním příkladem je RM16, třetí evoluce dvoumístného kupé s motorem uprostřed.
Sága vozů se jménem Racing Midship (zkráceně RM) započala v roce 2014 na autosalonu v Busanu. Dvoumístné kupé vzhlědově vycházelo z Velosteru, což si o rok později zopakovala evoluce s označením RM15, představená v Soulu. Letos se hlavní jihokorejský autosalon vrátil do Busanu, představení Hyundaie RM16 bylo tedy nasnadě. Minimálně karosérie opět navazuje na Veloster, ačkoliv podle stylistických prvků, především pak v přední části, byste to možná ani nepoznali.
Na rozdíl od předchozích dvou podob zapracovali Jihokorejci na vzhledu, který tak více dává najevo, že patří do vznikající rodiny Hyundai N. Vidět je to na nasávacím otvoru nebo grafice na bočních částech vozu. V porovnání s předchůdci nabízí RM16 delší a nižší kapotu, užší světla a již zmiňovaný nárazník s velkým nasávacím otvorem. Co se nezměnilo, to je hliníkový prostorový rám, na němž karosérie z karbonem vyztužených platů sedí. Dvoumístný interiér na fotkách chybí, sportovní stavitelná sedadla ale Hyundai v tiskové zprávě zmiňuje.
Uprostřed uložený dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec, pohánějící zadní kola přes šestistupňovou manuální převodovku, má výkon 300 koní a točivý moment 383 Nm. S přenosem výkonu pomáhá také elektronicky ovládaný samosvorný diferenciál, pořádný zvuk zajišťuje elektronicky řízený výfuk. Blíže neupřesněná hmotnost je rozdělena v poměru 43 ku 57 procentům ve prospěch zadní nápravy, mnohem zajímavější je však fakt, že těžiště leží méně než 500 milimetrů nad vozovkou. V sériové výrobě RM16 nejspíše neuvidíme, sám Hyundai ho bere jako testovací zázemí pro vybrané technologie. Ty by se ale v budoucnu mohly objevit v některém z modelů divize N.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.