Dlouho avizovaná druhá generace Audi A5 byla mnohými dopředu odsouzena jako „ta třídveřová varianta A4.“ Čtyři kruhy ale dokázaly překvapit, a pokračovateli populárního jména dokázaly vtisknout poměrně osobitou tvář. Při velkolepé premiéře nechyběla ani sportovní varianta S5.
Poslední provedení Audi A4 je napříč automobilovou komunitou již poměrně dobře známé, porovnání s designem A5 by tak mělo být o moc jednodušší. Ve zkratce se dá říct, že základními rysy se kupé se sedanem nebo kombi shoduje, pak jsou tady ale trochu jiná maska chladiče, odlišný nárazník nebo nová kapota. Hlavní světla mají jiný tvar i optiku a hned tři různé typy výbojek. Ve standardu jsou xenony v kombinaci s LED diodami denního svícení, vyšší verzi představují full-LED reflektory a tu vůbec nejvyšší technologie Matrix LED. Směrem dozadu se nad klikami a ve spodní části dveří táhnou dvě charakteristické linie, velice elegantní střecha zajišťuje koeficient odporu vzduchu cx = 0,25. Zadní LED světla mají na Audi typickou optiku i tvar, mnoho experimentů se nedá čekat ani od víka kufru nebo nárazníku. Oproti předchůdci je kupé až o 60 kilogramů lehčí, za což může konstrukce karosérie i modulární platforma MLB Evo.
Interiér je díky délce 4,67 metru, šířce 1,85 metru a rozvoru s délkou 2,76 metru prostornější než doposud. Tedy pokud mluvíme o řidiči a spolujezdci, vzadu je to pořád spíše o nouzovém přístřeší na pár kilometrů. Zavazadlový prostor s objemem 465 litrů nezklame, praktičnost dále zvyšují sklopná zadní sedadla v poměru 40:20:40, bezdotykové víko kufru nebo elektricky ovládané tažné zařízení. Poznávacím znamením nové A5 bude přístrojová deska Virtual cockpit, tvořená 12,3palcovým displejem, která je propojená s navigačním systémem MMI (ovládání je možné otočným ovladačem, dotykem nebo hlasem), jehož obrazovka na středové konzoli má úhlopříčku 8,3 palce. V základní výbavě ale jsou i nadále analogové budíky a infotainment MMI radio plus se sedmipalcovou obrazovkou.
Spolu s navigací MMI navigation plus dodávají Němci rovněž modul Audi connect, umožňující přístup k internetu pomocí LTE sítě. Nezávisle na modulu se dá k internetu připojit i přes WiFi hotspot. Pro chytré telefony jsou připravena rozhraní Audi smartphone interface a Apple CarPlay, stejně jako bezdrátová nabíječka. K poslechu může hrát audiosystém Bang & Olufsen s prostorovým zvukem a devatenácti reproduktory, který najdeme také u již zmiňované A4. A právě v kabině jsou sedan a kombi poznat nejvíce. Jednotlivé ovládací prvky jsou až na detaily stejné, displej multimediální či navigačního systému pak stojí na totožném místě ve vrchní části středové konzole. Ze srovnání ale zase zpátky k představování, protože standardní LED osvětlení interiéru může nahradit ambientní osvětlení ve třiceti barvách.
Úplně nový je podvozek A5, nabízející údajně ideální poměr mezi komfortem a jízdní agilitou. Tomu napomáhá řízení s elektromechanickým posilovačem, reagujícím na aktuální rychlost vozu. Mezi příplatky nebudou chybět elektronicky řízení tlumiče, volič jízdních režimů Audi drive select, zadní sportovní dieferenciál nebo dynamické řízení s variabilním převodem. Pod kapotou se na začátku prodeje objeví pětice motorů s nižší spotřebou, z nichž dva spalují benzín a tři naftu. Nejslabší jednotkou je dvoulitrové TDI o výkonu 190 koní (400 Nm), dostupné i v úsporné verzi ultra. Následují třílitrová TDI o výkonu 218 koní (400 Nm) a 286 koní (620 Nm). Benzínovou stranu barikády okupují čtyřválce 2.0 TFSI s výkonem 190 koní (320 Nm) nebo 252 koní (370 Nm). Nejsilnější diesel má standardně pohon všech kol a osmistupňový automat Tiptronic, ostatní motory mají na výběr mezi šestistupňovou manuální nebo sedmistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou S tronic. K dispozici samozřejmě bude i pohon všech kol quattro.
Prozatimním vrcholem nabídky je verze S5, vybavená mimo jiná mnoha sportovními designovými i interiérovými prvky. To hlavní se ale ukrývá pod kapotou, kde najdeme přeplňovaný třílitrový šestiválec o výkonu 354 koní s točivým momentem 500 Nm. Osmistupňový automat Tiptronic standardně pohání všechna kola, na 100 km/h se tak kupé dostane za 4,7 sekundy a spotřebuje jen 7,3 l/100 km. Komu by stačil jen sportovní design, tomu Audi nabídne exteriérový i interiérový paket S line, respektive výbavové linie Design a Sport. Z moderních bezpečnostních asistentů je v útrobách A5 možné dostat udržování v jízdním pruhu, adaptivní tempomat s asistentem jízdy v koloně, hlídání zezadu přijíždějících vozů při couvání, rozpoznávání dopravních značek, přednárazový systém nebo parkovací asistent. Do prodeje vůz zamíří letos na podzim, základní cenu odhadují německá média na asi 38 000 eur (cca 1 027 000 korun).
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.