Ještě před několika lety měla Mazda ve svém portfoliu jediné SUV– v Evropě neúspěšné dvojče Fordu Maverick s označením Tribute. Pak ale přišla CX-7 a karta se pomalu začala obracet. Dnes nabízí Japonci celosvětově modely CX-3, CX-5 a CX-9, k nimž již brzy přibude také první kříženec SUV a kupé.
Novinka vychází z konceptu Koreu, který loni zaujal návštěvníky frankfurtského autosalonu, a dostala jméno CX-4. To je vzhledem k délce 4633 milimetrů, šířce 1840 milimetrů, výšce 1530 milimetrů i rozvoru o délce 2700 milimetrů, respektive celkové příbuznosti s modelem CX-5, více než logickou volbou. S dalšími modely značky spojuje CX-4 designový jazyk Kodo. Ten je nepřehlédnutelný již z dálky a novinka kvůli němu dostala výraznou masku chladiče, na niž navazují hlavní světlomety. Tento motiv opakuje většina nových Mazd.
Z profilu vynikne elegantně se svažující linie střechy, řadící vůz po bok BMW X4 nebo Mercedesu GLC Coupé. Japonci ale nezapomínají ani na dobrodružného ducha, proto jsou blatníky obloženy plastovými nástavci. Podběhy mimochodem vyplňují litá kola o rozměru 17 nebo 19 palců. Zadní část zdobí poměrně výrazně zkosené sklo, mohutný difuzor a především chromovaná linka, spojující skupinové reflektory. Ty mají podobný tvar jako jejich sourozenci v přední části. V nabídce se objevuje celkem sedm laků karosérie, mezi nimiž nechybí typická červená metalíza Soul.
Pokud se dá o karosérii říct, že se podobá většinš současného portfolia značky, pak je kabina vlastně naprosto totožná. Stejné rozvržení ovladačů nebo postavení obrazovky multimediálního systému ctí všechny modely od Mazdy2 až po Mazdu CX-9. Snad jen elektronickou parkovací brzdu nemají japonské modely tolik zažitou. Trochu zamrzí absence asymetrických výdechů ventilace například z MX-5, zrovna do tohoto modelu by se náramně hodily. Naopak potěší přehlednost přístrojového panelu. Vedle infotainmentu MZD Connect s navigací, audiosystémem nebo Bluetooth a Wi-Fi připojením má CX-4 také praktický head up displej.
Kůží čalouněná sedadla mají lehce odlišný barevný odstín bočních polštářů, respektive okolí ramen, což zajišťuje jejich trojdimenzionální vzhled. Ony barevné varianty jsou mimochodem bílá, béžová a červená v kombinaci s černou nebo celkově monotónní černá. Na tvar karosérie není přepracvní kapacita nejhorší – kufr v základu pojme 400 litrů, po sklopení sedadel toto číslo naroste na 1228 litrů. Výhodou zavazadelníku je nízká nákladová hrana a rovná podlaha po sklopení sedadel. Různě po interiéru pak má CX-4 je další drobné úložné prostory například na brýle.
Pod kapotou se objeví výhradně zážehové čtyřválce řady Skyactiv-G. Slabší dvoulitr má 158 koní a 202 Nm, přenášené na přední kola prostřednictvím šestistupňové manuální (za příplatek) nebo automatické převodovky. Silnější a o půl litru větší jednotka má 192 koní a 252 Nm, které na všechna kola transferuje výhradně šestistupňový automat. I kvůli použití rekuperace brzdné energie se povedlo stlačit spotřebu na úroveň 6,3 l/100 km v případě slabší, respektive 7,2 l/100 km v případě silnější jednotky. Podvozek, vyznačující se vysokou mírou tuhosti, má vpředu vzpěry MacPherson, vzadu potom úřaduje víceprvková náprava. Světlá výška je minimálně 196 milimetrů.
O bezpečnost se stará nejen tuhá a pevná karosérie, ale rovněž armáda bezpečnostních asistentů. U CX-4 tak nechybí hlídání mrtvého úhlu, sledování dopravy za vozidlem, nouzové brzdění nebo detekce chodců. Mazda se také chlubí specificky tvarovanými sloupky nebo výplněmi dveří, které dokáží pohltit část energie případného nárazu. Novinka bude zatím určena výhradně pro čínský trh, britský Autocar dokonce informoval, že s dovozem minimálně do Velké Británie se zatím nepočítá. A obdobná situace může nastat i v ostatních evropských zemích.
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?