Ještě před několika lety měla Mazda ve svém portfoliu jediné SUV– v Evropě neúspěšné dvojče Fordu Maverick s označením Tribute. Pak ale přišla CX-7 a karta se pomalu začala obracet. Dnes nabízí Japonci celosvětově modely CX-3, CX-5 a CX-9, k nimž již brzy přibude také první kříženec SUV a kupé.
Novinka vychází z konceptu Koreu, který loni zaujal návštěvníky frankfurtského autosalonu, a dostala jméno CX-4. To je vzhledem k délce 4633 milimetrů, šířce 1840 milimetrů, výšce 1530 milimetrů i rozvoru o délce 2700 milimetrů, respektive celkové příbuznosti s modelem CX-5, více než logickou volbou. S dalšími modely značky spojuje CX-4 designový jazyk Kodo. Ten je nepřehlédnutelný již z dálky a novinka kvůli němu dostala výraznou masku chladiče, na niž navazují hlavní světlomety. Tento motiv opakuje většina nových Mazd.
Z profilu vynikne elegantně se svažující linie střechy, řadící vůz po bok BMW X4 nebo Mercedesu GLC Coupé. Japonci ale nezapomínají ani na dobrodružného ducha, proto jsou blatníky obloženy plastovými nástavci. Podběhy mimochodem vyplňují litá kola o rozměru 17 nebo 19 palců. Zadní část zdobí poměrně výrazně zkosené sklo, mohutný difuzor a především chromovaná linka, spojující skupinové reflektory. Ty mají podobný tvar jako jejich sourozenci v přední části. V nabídce se objevuje celkem sedm laků karosérie, mezi nimiž nechybí typická červená metalíza Soul.
Pokud se dá o karosérii říct, že se podobá většinš současného portfolia značky, pak je kabina vlastně naprosto totožná. Stejné rozvržení ovladačů nebo postavení obrazovky multimediálního systému ctí všechny modely od Mazdy2 až po Mazdu CX-9. Snad jen elektronickou parkovací brzdu nemají japonské modely tolik zažitou. Trochu zamrzí absence asymetrických výdechů ventilace například z MX-5, zrovna do tohoto modelu by se náramně hodily. Naopak potěší přehlednost přístrojového panelu. Vedle infotainmentu MZD Connect s navigací, audiosystémem nebo Bluetooth a Wi-Fi připojením má CX-4 také praktický head up displej.
Kůží čalouněná sedadla mají lehce odlišný barevný odstín bočních polštářů, respektive okolí ramen, což zajišťuje jejich trojdimenzionální vzhled. Ony barevné varianty jsou mimochodem bílá, béžová a červená v kombinaci s černou nebo celkově monotónní černá. Na tvar karosérie není přepracvní kapacita nejhorší – kufr v základu pojme 400 litrů, po sklopení sedadel toto číslo naroste na 1228 litrů. Výhodou zavazadelníku je nízká nákladová hrana a rovná podlaha po sklopení sedadel. Různě po interiéru pak má CX-4 je další drobné úložné prostory například na brýle.
Pod kapotou se objeví výhradně zážehové čtyřválce řady Skyactiv-G. Slabší dvoulitr má 158 koní a 202 Nm, přenášené na přední kola prostřednictvím šestistupňové manuální (za příplatek) nebo automatické převodovky. Silnější a o půl litru větší jednotka má 192 koní a 252 Nm, které na všechna kola transferuje výhradně šestistupňový automat. I kvůli použití rekuperace brzdné energie se povedlo stlačit spotřebu na úroveň 6,3 l/100 km v případě slabší, respektive 7,2 l/100 km v případě silnější jednotky. Podvozek, vyznačující se vysokou mírou tuhosti, má vpředu vzpěry MacPherson, vzadu potom úřaduje víceprvková náprava. Světlá výška je minimálně 196 milimetrů.
O bezpečnost se stará nejen tuhá a pevná karosérie, ale rovněž armáda bezpečnostních asistentů. U CX-4 tak nechybí hlídání mrtvého úhlu, sledování dopravy za vozidlem, nouzové brzdění nebo detekce chodců. Mazda se také chlubí specificky tvarovanými sloupky nebo výplněmi dveří, které dokáží pohltit část energie případného nárazu. Novinka bude zatím určena výhradně pro čínský trh, britský Autocar dokonce informoval, že s dovozem minimálně do Velké Británie se zatím nepočítá. A obdobná situace může nastat i v ostatních evropských zemích.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.