Trošku přiostřit některý ze standardních modelů, to není pro AvtoVAZ zase tak velká novinka. Stačí vzpomenout na Kalinu nebo Grantu Sport, které sice měřítek evropských ostrých modelů příliš nedosahují, ve své domovině ale právě takto vystupují. Kalina NFR má být v tomhle ohledu přece jen jiná, vždyť se dokonce chlubí titulem nejrychlejší sériové Lady.
Rozeznat Kalinu NFR od Kaliny Sport nebo vůbec standardní Kaliny není moc velký problém. Stačí se zaměřit na výrazněji tvarované nárazníky, nasávací otvory na kapotě, decentní difuzor nebo výrazný zadní spoiler. Sedmnáctipalcová litá kola potom obouvají nízkoprofilové pneumatiky, které si ale s ruskými silnicemi příliš tykat nebudou.
Uvnitř sází AvtoVAZ především na bohatou výbavu, zahrnující mimo jiné multimediální systém se sedmipalcovou dotykovou obrazovkou, čtyři reproduktory, klimatizaci, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka, elektrická okna, vyhřívané přední okno nebo zadní parkovací senzory. Sedadla s výraznějším bočním vedením a oranžovým prošíváním dostala vyhřívání a nápis „NFR.“
Sportovní hatchback dělá ale sportovním především jeho technika. V případě Kaliny je to zážehová šestnáctistovka, naladěná na 136 koní při 6800 ot./min a 154 Nm při 4750 ot./min. Není to moc, ale v kombinaci s poladěným manuálním pětikvaltem to vede k akceleraci z 0 na 100 km/h za 9,2 sekundy a maximální rychlost 203 km/h. Úpravami prošel dále podvozek a řízení, na všech kolech jsou nyní kotoučové brzdy.
Cena nejostřejší Kaliny je 820 000 rublů (cca 289 000 korun), kvůli aktuální akční politice výrobce je ale nižší o 100 000 rublů (cca 35 000 korun). A aby Lada podpořila exkluzivitu svého vozu, vyrobí letos jen padesát kusů.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?