Letos se na většinu trhů vrátí jméno 124 Spider, které patří dvoumístnému roadsteru od Fiatu. V jeho nejnovějším vydání jde o dvojče Mazdy MX-5, jejíž přítomnost ale odhalíte nanejvýš v interiéru. Nyní navíc přichází další odlišnost v podobě sportovního provedení od Abarthu. A vedle silničního modelu představil italský škorpión také verzi pro automobilové soutěže.
Už základní 124 Spider se Fiatu hodně povedla, Abarth však dvojče MX-5 pozvedl na ještě další úroveň. Přitom k tomu stačilo použít matně černou kapotu a víko kufru, respektive difuzor se čtyřmi koncovkami výfuku. Povedená jsou 17palcová litá kola v šedém odstínu Forgiato. Stejnou povrchovou úpravu mají také rám předního skla a zadní ochranné oblouky. Nový nárazník s červenou lištou a voštinová maska chladiče už jen podtrhují vizuální přitažlivost modelu. Na výběr bude pět odstínů karosérie, jejichž názvy vycházejí z úspěchů značky v rally. Základními odstíny jsou bílá Turini 1975 a červená Costa Brava 1972, ty doplňují metalická modrá Isola d'Elba 1974, šedá Portogallo 1974 a černá San Marino 1972. Sluší se rovněž podotknout, že vpředu i vzadu jsou LED světlomety.
Troufám si tvrdit, že toto auto bude většinu času hlavně o řidiči a jeho schopnostech. Proto potěší nejen anatomická kožená sedadla, umožňující napřímený a zároveň nízký posez, ale také volant s malým průměrem a vyznačenou ideální polohou. Přístrojovému panelu dominuje centrální otáčkoměr s červeným pozadím. Palubní deska, kulisa řadící páky nebo kulisa ruční brzdy (ano, klasická manuální, ne elektronická) mohou být čalouněny Alcantarou, což dodává pocit, že sedíte v závodním voze. A pokud se snad na fotkách děsíte sedmipalcového displeje multimediálního systému s navigací, pak vězte, že v základu je „obyčejné“ audio se čtyřmi reproduktory.
Pod kabátkem se ukrývá platforma s pohonem zadních kol, mechanickým samosvorným diferenciálem a ideálním rozložením hmotnosti 50:50. Abarth 124 Spider mimochodem váží pouhých 1060 kilogramů. Zavěšení je tvořeno lichoběžníkovou nápravou s dvěma příčnými rameny vpředu a pětiprvkovou nápravou vzadu, která byla odladěna pro lepší brzdný výkon a stabilitu v zatáčkách. Tlumiče pérování dodal Bilstein, upraveny byly dále stabilizátory i elektrický posilovač řízení. Zastavení mají na starosti kotouče Brembo s hliníkovými třmeny a odolností proti vadnutí.
V útrobách vozu najdeme přeplňovanou čtrnáctistovku MultiAir o výkonu 170 koní s točivým momentem 250 Nm. Především kvůli nízké hmotnosti sprintuje Abarth z 0 na 100 km/h za 6,8 sekundy a dosáhne maximálně na 230 km/h. Jak již bylo zmíněno, poháněna jsou zadní kola, jimž navíc asistuje mechanický samosvorný diferenciál, na potencionálním majiteli je potom volba mezi šestistupňovou manuální nebo automatickou převodovkou s řazením pádly pod volantem. Standardem je výfuk Record Monza, z něhož se bude linout daleko lepší hudba než z příplatkového audiosystému Bose. Zkušené jezdce potěší možnost odpojit stabilizaci a ovládat auto pouze volantem a plynem. Co potěší méně, to je základní cena 40 000 euro (cca 1 082 000 korun), za níž bude auto od září dostupné.
S modelem 124 Rally slavil Abarth v minulosti velké úspěch na poli mistrovství světa v automobilových soutěží, s novou 124 Spider se pak logicky chce pokusit o něco podobného. Proto se v Ženevě ukázal koncept rallyového speciálu na základech dvoumístného roadsteru, který má homologaci FIA pro kategorii R-GT. Ta vyžaduje nejen vyztužení karosérie, ale také instalaci bezpečnostní klece. Podvozek má vpředu dvojité lichoběžníky a vzadu víceprvkovou nápravu, oboje vyladěné s co největším důrazem na precizní řízení, rychlé projíždění zatáček a dokonalou přilnavost. Té pomáhají také nastavitelné tlumiče.
K pohonu vozu s kódovým označením SE139 slouží zážehová osmnáctistovka „bialbero“ s přeplňováním turbodmychadlem a přepracovaným mapováním. Výsledkem je 300 koní při 6500 ot./min, přenášené na kola prostřednictvím šestistupňové sekvenční převodovky s pádly pod volantem a mechanického samosvorného diferenciálu. Na rozdíl od sériového modelu nemá „závodnička“ ideální rozložení váhy. Za mírné favorizování zadní nápravy může instalace pevné střechy z kompozitu nebo použití lehčího materiálu pro stavbu kokpitu a motorového prostoru. Těžiště se posunulo o trochu níž, 124 Spider by tak měla mít lepší jízdní vlastnosti. Vůz s divokým zbarvením se na závodních tratích objeví v příštím roce, objednávky už Abarth přijímá.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.