124 Spider od Abarthu je nádherná, potěší také použitou technikou

Abarth 124 Spider má jen něco málo přes tunu a výkon 170 koní.
Abarth 124 Spider má jen něco málo přes tunu a výkon 170 koní., foto: Abarth
ar6 2. března 2016 11:05
Sdílej:

Letos se na většinu trhů vrátí jméno 124 Spider, které patří dvoumístnému roadsteru od Fiatu. V jeho nejnovějším vydání jde o dvojče Mazdy MX-5, jejíž přítomnost ale odhalíte nanejvýš v interiéru. Nyní navíc přichází další odlišnost v podobě sportovního provedení od Abarthu. A vedle silničního modelu představil italský škorpión také verzi pro automobilové soutěže.

Už základní 124 Spider se Fiatu hodně povedla, Abarth však dvojče MX-5 pozvedl na ještě další úroveň. Přitom k tomu stačilo použít matně černou kapotu a víko kufru, respektive difuzor se čtyřmi koncovkami výfuku. Povedená jsou 17palcová litá kola v šedém odstínu Forgiato. Stejnou povrchovou úpravu mají také rám předního skla a zadní ochranné oblouky. Nový nárazník s červenou lištou a voštinová maska chladiče už jen podtrhují vizuální přitažlivost modelu. Na výběr bude pět odstínů karosérie, jejichž názvy vycházejí z úspěchů značky v rally. Základními odstíny jsou bílá Turini 1975 a červená Costa Brava 1972, ty doplňují metalická modrá Isola d'Elba 1974, šedá Portogallo 1974 a černá San Marino 1972. Sluší se rovněž podotknout, že vpředu i vzadu jsou LED světlomety.

Troufám si tvrdit, že toto auto bude většinu času hlavně o řidiči a jeho schopnostech. Proto potěší nejen anatomická kožená sedadla, umožňující napřímený a zároveň nízký posez, ale také volant s malým průměrem a vyznačenou ideální polohou. Přístrojovému panelu dominuje centrální otáčkoměr s červeným pozadím. Palubní deska, kulisa řadící páky nebo kulisa ruční brzdy (ano, klasická manuální, ne elektronická) mohou být čalouněny Alcantarou, což dodává pocit, že sedíte v závodním voze. A pokud se snad na fotkách děsíte sedmipalcového displeje multimediálního systému s navigací, pak vězte, že v základu je „obyčejné“ audio se čtyřmi reproduktory.

Pod kabátkem se ukrývá platforma s pohonem zadních kol, mechanickým samosvorným diferenciálem a ideálním rozložením hmotnosti 50:50. Abarth 124 Spider mimochodem váží pouhých 1060 kilogramů. Zavěšení je tvořeno lichoběžníkovou nápravou s dvěma příčnými rameny vpředu a pětiprvkovou nápravou vzadu, která byla odladěna pro lepší brzdný výkon a stabilitu v zatáčkách. Tlumiče pérování dodal Bilstein, upraveny byly dále stabilizátory i elektrický posilovač řízení. Zastavení mají na starosti kotouče Brembo s hliníkovými třmeny a odolností proti vadnutí.

V útrobách vozu najdeme přeplňovanou čtrnáctistovku MultiAir o výkonu 170 koní s točivým momentem 250 Nm. Především kvůli nízké hmotnosti sprintuje Abarth z 0 na 100 km/h za 6,8 sekundy a dosáhne maximálně na 230 km/h. Jak již bylo zmíněno, poháněna jsou zadní kola, jimž navíc asistuje mechanický samosvorný diferenciál, na potencionálním majiteli je potom volba mezi šestistupňovou manuální nebo automatickou převodovkou s řazením pádly pod volantem. Standardem je výfuk Record Monza, z něhož se bude linout daleko lepší hudba než z příplatkového audiosystému Bose. Zkušené jezdce potěší možnost odpojit stabilizaci a ovládat auto pouze volantem a plynem. Co potěší méně, to je základní cena 40 000 euro (cca 1 082 000 korun), za níž bude auto od září dostupné.

S modelem 124 Rally slavil Abarth v minulosti velké úspěch na poli mistrovství světa v automobilových soutěží, s novou 124 Spider se pak logicky chce pokusit o něco podobného. Proto se v Ženevě ukázal koncept rallyového speciálu na základech dvoumístného roadsteru, který má homologaci FIA pro kategorii R-GT. Ta vyžaduje nejen vyztužení karosérie, ale také instalaci bezpečnostní klece. Podvozek má vpředu dvojité lichoběžníky a vzadu víceprvkovou nápravu, oboje vyladěné s co největším důrazem na precizní řízení, rychlé projíždění zatáček a dokonalou přilnavost. Té pomáhají také nastavitelné tlumiče.

K pohonu vozu s kódovým označením SE139 slouží zážehová osmnáctistovka „bialbero“ s přeplňováním turbodmychadlem a přepracovaným mapováním. Výsledkem je 300 koní při 6500 ot./min, přenášené na kola prostřednictvím šestistupňové sekvenční převodovky s pádly pod volantem a mechanického samosvorného diferenciálu. Na rozdíl od sériového modelu nemá „závodnička“ ideální rozložení váhy. Za mírné favorizování zadní nápravy může instalace pevné střechy z kompozitu nebo použití lehčího materiálu pro stavbu kokpitu a motorového prostoru. Těžiště se posunulo o trochu níž, 124 Spider by tak měla mít lepší jízdní vlastnosti. Vůz s divokým zbarvením se na závodních tratích objeví v příštím roce, objednávky už Abarth přijímá.

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?