Tivoli je od loňského roku nejžhavější zbraní SsangYongu v boji s kompaktními SUV evropských, japonských a korejských značek. A soudě dle 64 tisíc loni vyrobených aut je to zbraň poměrně úspěšná. Pro některé zájemce však mohl být model uvnitř přece jen trošku stísněný, tento nedostatek nyní Korejci vyřešili prodlouženou verzí XLV.
Tivoli XLV stojí na úplně stejné platformě jako jeho menší sourozenec, s nímž sdílí také rozvor náprav o délce 260 milimetrů. Za C-sloupkem ale technici SsangYongu přidali celých 238 milimetrů, což pomohlo zvětšit především zavazadlový prostor na plných 720 litrů. Další litry získáte sklopením zadních sedadel zcela do podlahy, případně využitím některých odkládacích ploch v interiéru. Prostor zavazadelníku, s místem pod podlahou, může být dále vybaven praktickými háčky nebo síťovým programem.
Vzhled karosérie se oproti výchozímu modelu měnil především v zadní části, kde jsou silnější C-sloupek, nový nárazník, přepracované víko pátých dveří a upravená světla. Vpředu došlo na nárazník s chromovaným dekorem, světla obsahují LED diody denního svícení. Pro milovníky individualizace nabízí SsangYong nejen osm základních laků karosérie, ale i dvoubarevné provedení. Kabina může být černá, béžová nebo červená, sedadla jsou čalouněná látkou nebo kůží. Dominantou palubní desky je u vyšších výbavových verzí multimediální systém se sedmipalcovou obrazovkou, jehož součástí je volitelně navigace nebo couvací kamera.
Slabším ze dvou nabízených motorů je naftová šestnáctistovka e-XDi160 o výkonu 115 koní mezi 3400 - 4000 ot./min s točivým momentem 300 Nm mezi 1500 - 2500 ot./min, která kombinuje manuální nebo automatickou šestistupňovou převodovku s pohonem předních nebo všech kol. Zážehová šestnáctistovka e-XGi160 má 128 koní při 6000 ot./min a 160 Nm při 4600 ot./min, kombinace převodovek a poháněných náprav je stejná, pouze čtyřkolka má v této verzi výhradně automat. Systém pohonu všech kol pracuje za normálních podmínek jako předokolka, při snížení přilnavosti se automaticky připojí zadní kola.
Podvozek má vpředu vzpěry MacPherson, vzadu je u předokolky torzní příčka, nahrazená u čtyřkolky víceprvkovým zavěšením. Řízení s elektronickým posilovačem funguje v režimech Normal, Comfort a Sport. Pasivní bezpečnost reprezentuje karosérie, využívající ve 38,5 procentech konstrukce vysokopevnostní ocel, a sedm airbagů. Aktivní bezpečnost je zastoupena asistentem rozjezdu do kopce, automatickými světly, adaptivním tempomatem nebo dešťovým senzorem.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.