Omlazený Hyundai Santa Fe se evropskému publiku představil na loňském frankfurtském autosalonu. Americký zákazník si musel počkat až na právě probíhající výstavu v Chicagu, kde se v modernizované podobě představuje nejen Santa Fe (u nás s přídomkem Grand), ale i Santa Fe Sport (u nás běžný model).
Vzhledem k nedávné premiéře menšího modelu nás bude více zajímat větší provedení, v Evropě označované slovíčkem Grand. To dostalo ještě výraznější hexagonální masku chladiče, přepracovaná světla na obou koncích auta, vertikální LED diody denního svícení, příplatkové diodové mlhovky a dvojitou koncovku výfuku. Litá kola s modernějším designem mají 17, 18 nebo 19 palců, nabídku laků obohatila modrá Storm.
Uvnitř je hlavní novinkou přepracovaný multimediální systém se sedmipalcovou obrazovkou a rozhraním Android Auto, respektive Hyundai Blue Link. Za příplatek je dostupný o palec větší displej, jehož součástí je i navigace. Pro třetí řadu sedadel nabízí jihokorejská automobilka USB port, mezi řidičem a spolujezdcem je pro změnu upravený středový tunel. Pokud zvolíte výbavovou linii s koženým čalouněním, dostanete dřevěné obložení palubní desky. Další změny se projeví, až když si budete ochotni připlatit. To dostanete audio Infinity s prostorovým zvukem a elektricky stavitelné sedadlo spolujezdce.
Pod kapotou sedmimístného SUV pokračuje 3.3litrový šestiválec Lambda II o výkonu 294 koní, kombinovaný se šestistupňovým automatem a pohonem předních nebo všech kol. Standardem je volič Drive Mode s režimy Sport, Eco a Normal, ovlivňující mimo jiné i elektrický posilovač řízení. Mezi bezpečnostními asistenty jsou novinkou tempomat, varování při vybočení z jízdního purhu, nouzové brzdění s detekcí chodců, panoramatický kamerový systém nebo elektronická parkovací brzda. Základní cena je 30 800 dolarů (cca 739 000 korun), na výběr budou celkem čtyři výbavové stupně.
Santa Fe Sport u nás díky nedávnému faceliftu běžného Santa Fe již nějakou dobu známe. Neškodí ale připomenout, že úpravami prošla maska chladiče, světla vpředu i vzadu, LED diody denního svícení mají nyní horizontální pozici a výfuk dvě koncovky. Kola mohou mít 17, 18 nebo 19 palců, paletu barev doplnila modrá Nightfall.
Uvnitř proběhly stejné změny jako u většího sourozence, v základu je ale pouze pětipalcový LCD displej audiosystému. Pro infotaimnment se sedmipalcovou obrazovkou musíte mezi příplatky. Navigace dostupná není, to platí i pro dřevěné obložení a USB port ve třetí řadě sedadel i přes to, že Santa Fe Sport může být pěti-, šesti- nebo sedmimístné.
K pohonu i nadále slouží zážehový čtyřválec o objemu 2.4 litru s výkonem 188 koní nebo přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec o výkonu 243 koní. V obou případech dostanete šestistupňový automat a možnost volby mezi pohonem předních nebo všech kol. Volič Drive Mode je standardem i u verze Sport, stejné jsou i možnosti příplatkové výbavy za bezpečnostní asistenty. Jen cena je v tomto případě nižší. Startuje na 25 350 dolarech (cca 609 000 korun), dostupné jsou jen dva výbavové stupně.
V České republice se omlazená dvojice Santa Fe a Grand Santa Fe objeví v průběhu jara. Změny designu budou v obou případech téměř stejné, minimálně menší (a u nás populárnější) Santa Fe ale dostane naftový čtyřválec CRDi.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.