Audi Allroad quattro, odvozené od kombi řady A6, kdysi nastartovalo vlnu plasty chráněných kombíků s vyšší světlou výškou, jejichž ambicí je vyrovnat se plnohodnotným SUV. Po úspěchu modelu vyšší střední třídy se čtyři kruhy rozhodly vydat i o kategorii níž. Proto od roku 2009 sjíždí z výrobních linek také A4 Allroad quattro. Do Detroitu aktuálně zamířila jeho druhá generace, která je ve všech ohledech lepší než předchůdce.
Jedno přísloví říká něco o tom, že když je něco dobré, není třeba to měnit. A to je přesně případ A4 Allroad. Proto zůstala zachována praktická karosérie kombi, ale také ochranné obložení podběhů kol a zadního nárazníku v matně šedé barvě. Tento odstín může být nahrazen hnědou Argus, stříbrnou Floret, bílou Glacier, šedou Manhattan nebo černou Mythus, které korespondují s barvou karosérie. Celkem Audi nabídne 14 laků v kombinaci se sedmnácti- až devatenáctipalcovými koly. Zpět ale ke stylingu, zahrnující masku chladiče Singleframe, stříbrné segmenty v obou náraznících, střešní ližiny a xenonová světla s LED diodami denního svícení. Za příplatek bude dostupná technologie Matrix LED.
Kabina zůstává ve své základní architektuře věrná standardní A4, vzhledem k hierarchii celé nabídky ale bude už v základu multimediální systém MMI se sedmipalcovou obrazovkou (vyšší verze dostanou 8,3palcový displej), vylepšeným hlasovým ovládáním, LTE připojením a konektivitou s chytrými telefony. Přístrojový panel může být s na přání dodávanou 12,3palcovou obrazovkou plně digitální, paletu displejů pak doplňuje head up displej. Milovníky hudby zaujme audiosystém Bang & Olufsen s prostorovým zvukem, pro zadní cestující je připraven zábavní systém, ovládaný prostřednictvím tabletů. Třešničkou na dortu je ambientní osvětlení ve třiceti barvách.
Při délce 4750 milimetrů, šířce 1842 milimetrů, výšce 1493 milimetrů a rozvoru 2818 milimetrů nabídne Allroad základních 505 litrů zavazadlového prostoru. Po sklopení sedadel j k dispozici 1510 litrů, přičemž za příplatek je dodáván praktický systém kolejnic a kotvících bodů. Naopak všechny A4 Allroad budou mít elektricky ovládané víko kufru. Praktičnost dále zvyšuje tažná síla 2100 kilogramů.
Rozměrové porovnání s konkurencí
Audi A4 Allroad quattro VW Passat Alltrack Volvo V60 Cross Country Délka: 4750 mm 4777 mm 4638 mm Šířka: 1842 mm 1832 mm 1899 mm Výška: 1493 mm 1506 mm 1545 mm Rozvor: 2818 mm 2789 mm 2774 mm Kufr: 505/1510 l 639/1769 l 430/1241 lSvětlá výška je v porovnání s běžným kombi o 34 mm větší, vedle klasických tlumičů budou dodávány též tlumiče adaptivní, automaticky přizpůsobující své nastavení povrchu vozovky. Volič Audi Drive Select nabízí kromě režimů Comfort, Auto, Dynamic, Efficiency a Individual také režim Off-road pro jízdu mimo silnici. Podvozek má vpředu i nadále pětiprvkové zavěšení, vzadu jsou nově lichoběžníková ramena. Mohutná dieta celé řady A4 se projevila i zde, když se povedlo hmotnost mezigeneračně snížit až o 90 kilogramů. Ubíralo se nejen na karosérii, ale také nápravách nebo posilovači řízení.
Jediným zážehovým motorem bude dvoulitr TFSI o výkonu 252 koní s točivým momentem 370 Nm, kombinovaný se sedmistupňovým dvouspojkovým automatem S Tronic. Populárnější ale zcela jistě bude některá z variant dvoulitrového TDI s výkonem 163 koní a točivým momentem 400 Nm, respektive s výkonem 190 koní a točivým momentem 400 Nm. Později dorazí tato jednotka naladěná na 150 koní a 320 Nm. Ve všech třech případech bude sílu na vozovku přenášet šestistupňový manuál nebo sedmistupňový dvouspojkový automat S Tronic. Vrcholem nabídky bude šestiválec 3.0 TDI s výkonem 218 koní a točivým momentem 400 Nm, respektive s výkonem 272 koní a točivým momentem 600 Nm. V případě slabší verze je k dispozici sedmistupňový dvouspojkový automat S Tronic, špičkový šestiválec se může těšit na osmistupňový automat Tiptronic s měničem točivého momentu. Jak už napovídá název modelu, pohon všech kol je pokaždé samozřejmostí.
Prodej se na evropských trzích rozběhne letos v létě, přičemž se nezapomnělo ani na bezpečnost. Proto A4 Allroad quattro nabídne adaptivní tempomat, asistent pro jízdu s přívěsem, sledování vozidel přijíždějících vzadu ze stran, upozorňování na nebezpečí při vystupování, asistent pro vyhýbací manévry nebo systém Audi pre sense.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.