Toyota 86 (v Evropě známá jako GT86) vstoupí za pár dnů již do čtvrtého roku svého života, což je obvykle čas na facelift, v radikálnějším případě ale i novou generaci. Trojče Subaru BRZ a Scionu FR-S se ale na nic podobného nechystá. Japonský výrobce chce jeho atraktivitu zvýšit limitovanou edicí z dílen své závodní divize Gazoo Racing.
Na nadcházejícím tokijském Auto Salonu, zaměřeném především na upravená vozidla, se představí Toyota 86 GRMN (zkratka pro Gazoo Racing Meister of Nürburgring), jež si ještě před premiérou vysloužila označení „nekompromisní 86.“ Je to především díky přenesení zkušeností z vytrvalostních závodů na Nürburgringu do reálného provozu. To mimo jiné znamená, že většina nejdůležitějších změn je skryta „pod povrchem.“
Šasi je například 1,8krát tužší než u standardní 86 GT Limited, inženýři Gazoo Racing si dále pohráli i s odpružením, tlumiči nebo zadní nápravou. Dvoulitrový Boxer pod kapotou dostal odlehčené písty či pístní kroužky s nižším napětím, výsledkem je tak 219 koní při 7300 ot./min a 217 Nm při 5200 ot./min. Přes šestistupňovou manuální převodovku, jíž pomáhá samosvorný diferenciál Torsen, je poháněna zadní náprava. Patřičný zvukový doprovod zajišťuje tlumič výfuku s variabilním ventilem, který se aktivuje při 4000 ot./min.
Karosérie má mnoho dílů z karbonem vyztužených plastů. Mezi ně patří kapota, přední splitter, střecha, víko kufru nebo zadní křídlo. Tento materiál byl použit především kvůli úspoře hmotnosti, čemuž jsou podřízena i resinová okna. Výsledkem diety je 1230 kilogramů „živé váhy,“ což je o 20 kilo méně než v případě standardního modelu. Díky novému bodykitu tak alespoň narostla délka na 4290 mm a upravil se rozchod kol – na 1525 mm vpředu a 1535 mm vzadu.
17palcová kovaná hliníková kola Rays jsou obuta do pneumatik Bridgestone Potenza RE-71R o velikosti 215/40 vpředu a 235/40 vzadu. Za ráfky jsou vpředu šestipístkové a vzadu čtyřpístkové kotoučové brzdy. Kabina se oděla do červeno-černé Alcantary. Tuto kombinaci vyznává palubní deska, výplně dveří i anatomická sedadla Recaro. Největší změnou je nicméně absence zadních míst.
Celkem Gazoo Racing vyrobí jen stovku těchto 86, každá přitom přijde na 6 480 000 jenů (cca 1 328 000 korun). Máte zájem? Pak musíte do Japonska, jinde toto kupé nekoupíte.
Zdroj: paultan.org
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?