Designové studio Camal bylo založeno teprve v roce 2008, i za tak krátkou dobu ale stihlo zanechat v automobilovém světě výraznou stopu. Speciálně poslední projekt hyperSUV Ramusa je v mnohém unikátní a svou koncepcí stále neokoukaný.
4320 mm dlouhá, 2020 mm široká a pouze 1300 mm vysoká karosérie se svým tvarem automaticky řadí do kategorie sportovních kupé. Jenomže jsou tady také 20palcová karbonová kola s relativně vysokými bočnicemi pneumatik, ochranné obložení podběhů a především světlá výška 250 mm, kterou by autu mohl závidět leckterý off-road.
A pak se dostanete pod kapotu, kde je čtyřmi turbodmychadly dopovaný dvanáctiválec o objemu 3.5 litru z Bugatti EB110, pohánějící přes šestistupňovou převodovku zadní kola. Aby však vůz dostál svém vzezření, má uprostřed ještě umístěný elektromotor, pohánějící přední nápravu. Tím tedy vzniká pohon všech kol i celkový výkon 800 koní, ačkoliv většinu času by potencionální majitel stejně strávil na silnici, užívajíc si zvuk francouzské V12.
Pohonná jednotka však není jediný prvkem z EB110. Samo studio to zabalilo do spojení karbonové šasi a další komponenty, jejichž konkrétní výčet nicméně neznáme. Buď jak buď, je dvoumístná Ramusa (v překladu ještěrka) jedním z mála hyperSUV na světě. A tím málem myslím počet, možný spočítat na jedné ruce zasloužilého dřevorubce.
Camal má v plánu malosériovou výrobu, kdy by každé auto odpovídalo přesným požadavkům svého majitele. Víceméně tedy záleží na poptávce, jestli hyperSUV skutečně uvidíme na silnici, nebo skončí pouze v hlavách svých tvůrců…
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?